Gå til innhold

Utbrenthet OG lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurte på om det var noen her som kan dele sine erfaringer med meg. Jeg har lidd av flink-pike-syndromet og brukte noen år på å jobbe og studere meg skikkelig i grøfta, tok meg aldri fri, fikk diagnosen lavt stoffskifte for ca ett og et halvt år siden, brukte zoloft, levaxin og store mengder koffein for å presse kroppen langt forbi tålegrensa og ble sykemeldt pga utbrenthet i sommer. Selv om blodprøvene er fine har jeg aldri følt meg som noen med normalt stoffskifte.

Nå om dagen forsøker jeg bare å lære meg å slappe av, finne grensene for hvor mye fysisk og mental aktivitet som er bra (med tanke på utbrentheten) og prøve å finne ut hvor livet går hen når jeg blir frisk. En ting jeg lurer mye på er hvor mye av min slitenhet, konsentrasjonsmangel og trang til å sove som er pga utbrentheten, og hvor mye som er pga stoffskiftet. Jeg tenker på ting som at jeg kanskje ikke kommer til å vite når utbrentheten slipper taket fordi stoffskifteproblemene gir meg mye av de samme symptomene. Derfor lurte jeg på om noen kanskje har vært i samme situasjon og kan gi meg noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt samme kombo som deg, men føler med deg mhp utbrenthet :klemmer:

Jeg fikk påvist B12-mangel omtrent samtidig med diagnosen "slitenhetsyndrom". B12-mangel kan også gjøre en slapp, deprimert etc. Var godt å fikset en ting, men men det var en dråpe i havet og det er jobben jeg har gjort med meg selv som har gitt den store gevinsten. Fikk stor hjelp av psykolog så det kan jeg anbefale! Jeg var tidligere glad i å trene, men det funka overhodet ikke da jeg var utbrent - ble bare verre av det... Men nå som jeg er (nesten) frisk så er det hærlig å trene igjen :)

Skjønner at det er vanskelig å vite hva som er hva hva, men du har tydeligvis skjønt at du har en del å jobbe med mhp hvor mye du presser det etc. så det synes jeg uansett du skal fokusere på og arbeide med.

Et råd som jeg har hatt stor nytte av er følgende: ligge i ro på gulvet (gjerne på teppe eller yogamatte) med teppe over så du ikke fryser og så bare ligge og prøve å slappa av og fokusere på pusten i 30-60minutter. Detter har vært en "livredder" for meg, og noe du kan teste ut med det samme om du vil:) Det er visstnok mye mer effektivt enn å bare sove mer.. Og blir uavhegig av om stoffskiftet er lavt eller ikke ;)

Skrevet

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si - men etter å ha hatt stoffskifteforstyrrelser i ca 11-12 år(hvorav jeg ble diagnistisert først etter 3 år) - så har jeg en ting å si deg, og det er: tålmodighet.

Det kan godt hende du er utbrent i tillegg, men min erfaring tilsier at det som oftest er stoffskiftet. Uansett så vil behandlingen være akkurat den samme, bortsett fra at du må ta levaxin i tillegg.

Jeg hadde samme greie som deg, var ekstremt overaktiv i tenårene, og konstant tusen baller i lufta. I tillegg ville jeg være flink i absolutt alt.

Når jeg da ble kraftig redusert av stoffskiftet, og ting ikke gikk så enkelt og fort som leger sa, så følte jeg at livet ble tatt litt bort fra meg.

Min drøm var jo karriere på høyt nivå, høy utdannelse, aktivt sosialt liv, familie - og så lå jeg plutselig hver eneste dag på sofaen, og fikk de rareste symptomer. Det var egentlig bare alt av symptomer som var mulig, alt fra total utmattelse, til synsforstyrrelser - kvalme, brainfog(bomull i hodet), store konsentrasjonsvansker etc.

I hverdagen betydde det at jeg ikke orket å holde fokus i samtaler lenge av gangen, at jeg ble utslitt etter enkle aktiviteter, at jeg ikke klarte å trene, at jeg ikke klarte lese bøker pga synsforstyrrelse, at jeg ble fort deprimert, fikk plutselige panikkanfall - osv.

Idag er jeg langt friskere, og legen jeg går til nå har et ganske annet forhold til stoffskiftet enn endel andre har hatt. Han sier jo det som ærlig er, at stoffskiftet er komplisert - og det er ikke alltid en fasit. Blodprøvene behøver ikke tilsi hva din faktiske form er, og man skal behandle etter hvordan din opplevelse er, ikke hva prøvene sier.

jeg kan jo beskrive kort hvilke hensyn jeg etterhvert lærte meg å ta i ulike perioder:

1. VELDIG DÅRLIG PERIODE:

kuttet ut all sosial aktivitet i ukedager, og var med på det jeg orket i begrensede tidsperioder. var sykemeldt, og fokuserte på å gjøre en positiv ting hver dag(litt frisk luft, en kort gåtur etc).

Ble fort smittet det meste da immunforsvaret var relativt dårlig.

2. VARIERENDE PERIODER - MEDIUM DÅRLIG:

var ikke sykemeldt, men var på "kanten". begrenset fortsatt aktivitet og sosiale ting, men deltok på litt mer. Passet på å legge inn hvile imellom hver dag - altså; en liten bytur = hvile. Hvis jeg skulle ut på kvelden i helgene, sov jeg 1-2 timer på ettermiddagen. Veldig påpasselig med nok matinntak for å sørge for jevn energiinput.

Begynte med fysisk aktivitet, maks 3 ganger i uken for at ikke immunforsvaret skulle bli dårlig.

3. BRA PERIODE - IDAG:

Hit kommer jeg kun med riktig medisinering. Det må finjusteres, for man blir skikkelig klein av for høy dosering.

Så: 100% arbeidsfør, og tar ingen spesielle hensyn i hverdagene. Blir fortere sliten enn andre, men det er bare fysisk aktivitet over lengre tid(fjelltur, sykkeltur etc).

Trener 4 ganger i uken, og kan gjerne gå på cafè når jeg har lyst.

Nå handler livet mer om hva jeg selv har lyst til, og jeg har et forholdsvis normalt energinivå.

Grunnen til at jeg forteller om forskjellen i nivåer for min del er at jeg aldri ville kommet meg fra nivå 2 til nivå 3 om jeg ikke hadde pushet legen, og krevd å få mer oppfølging.

Og jeg ville aldri kommet dit om jeg ikke etterhvert aksepterte kroppens begrensninger istedetfor det som er enklest, nemlig å tenke hvordan alt var før.

Alt i alt så må jeg fortsatt ta hensyn andre slipper, og jeg har lagt fra meg endel ønsker ifht karriere. Men jeg har fortsatt fått gjøre alle tingene jeg vil, bare det har tatt mer energi og litt lengre tid enn hva jeg planla. Og jeg har nok hatt det mer ubehagelig og slitsom på veien enn hva jeg hadde ønsket.

Som kvinne bør du også vite at man kan bli infertil - samt at alt for høyt/lavt stoffskifte kan føre til hyppigere aborter/hjerneskade hos fosteret. Så det er viktig at du sjekker verdiene hos lege før du begynner på baby-forsøk.

Blir veldig fort en laaaangt innlegg dette her, så om du lurer på noe kan du bare sende en PM. Ellers vil du sikkert få mange andre svar også, og ingen vil nok være helt like. Slik er det med stoffskiftet :)

Har endel råd ifht kosthold etc, så igjen; send gjerne PM, men dette er også noe du kan finne ved google dem frem endel.

Skrevet (endret)

eeh...vet ikke hvorfor det kom som anonym, men det er altså norah ... :)

og det derre med fortere sliten enn andre, så mente jeg i hverdagen - og at type fjellturer/sykkelturer et utelukket. :) men hva gjør vel det når man kan ligge på et svaberg.. :)

Endret av norah
Skrevet

Tusen takk for svar, begge to! :) Jeg orker ikke gå inn på hver detalj - så bra er konsentrasjonen min - men det var kjempesnilt å svare så mye.

Tror nok jeg har begge deler, for jeg ble mindre sliten da jeg begynte med levaxin, og jeg fungerte ca 9 måneder før jeg møtte den berømte veggen. Men selv om jeg ble bedre, så ble jeg aldri bra. Jeg kunne hvert fall lese og konsentrere meg etter jeg fikk levaxin, før jeg ble utbrent. Nå orker jeg å lese kanskje 5 eller toppen 10 sider av en bok før jeg må legge den fra meg.

Godt å høre at det går framover! Men hva legger du i oppfølging fra legen? Jeg passer på å ta blodprøver og at nivåene ligger i riktig område, men jeg føler ikke at det som på papiret er riktig område er det som er riktig for meg. Jeg føler meg bedre når jeg er bare litt hypertyroid.

Skrevet (endret)

Brace yourself, her kommer et LANGT innlegg - men så forteller jeg alt jeg har å si om de fakta jeg har hatt nytte av over årene :) du får lese det i flere økter :)

med oppfølging av legen mener jeg at den første legen etter jeg selv sa jeg måtte ha levaxin(han mente jeg var "frisk", tross at jeg nettopp hadde operert bort mesteparten av kjertelen....) ikke fortalte meg noe særlig - igrunnen ingenting.

Jeg fant selv ut av alt iløpet av noen år, noen erfaringer fra andre, og andre gjorde jeg relativt dyrekjøpt selv. Legen sa ikke ifra til meg før jeg hadde T4 på 8, og når jeg må ha i øvre sjikt - altså ca 19 for å være normal så sier jo det sitt.

Forøvig blirjeg fortsatt veldig fort sliten av å lese, kom meg gjennom en bachelor/mastergrad ved å skumlese - og endte opp med veldig gode karakterer(anier ei hvordan hehe...)

Here`s what you need to know:

- Ikke ta jern, eller drikk/spis noe med laktose i sammen med tabletter. Ei heller kaffe.

Det skal gå MINST 2 timer etter medisinering før du inntar dette.

Ta tabletten på tom mage, og la det gå 30-60 min før du inntar mat.

Jeg tar den før frokost, dusjer/steller meg - og spiser etter 30 min. Noen tar levaxin på kveldstid, men da mister jeg personlig nattesøvnen.

- Sett deg inn i hva referansetall betyr, og spør etter hver blodprøvetaking hva resultatene ble. Skriv dagbok med dato, prøveresultat - og hvilke symptomer du har.

Slik kan du selv se når du har vært ekstra dårlig/bra, og om det har noen sammenheng.

Eks: teoretisk sett skal jeg ligge med TSH på 1, men kroppen min fungerer best når det er nærmere 0. T4 kan teoretisk sett være alt fra 8-22, men jeg er helt kake når det er under 16 - og har det best på 19. Går det over det igjen blir jeg personlig hypo og får superkjipe symptomer.

Igjen oppfølging fra lege: forrige lege lot meg gå uvitende på for mye medisin, jeg fortalte om svetting, panikkanfall og angst - fordøyelsesproblemer deluxe, og han reagerte ikke. Etter 1 år og sykemelding skjønte jeg det selv, doserte ned litt - og etter ei uke var jeg tilbake i relativt normal form.

Så.....sett deg godt inn i ting selv, mange leger er ikke så flinke på stoffskiftet.

Har flere venninner med samme sykdom, og alle har ulike grader og behov - og ikke minst doseringsbehov.

- psykiske symptomer er også vanlig. Stoffskiftet påvirker alle cellene i kroppen, og det er noe av grunnen til at det kan virke diffust og komplekst. dette kan gjerne være lett nedstemthet/depresjon ved lavt, eller angst ved for høyt.

- Ikke ta levaxin samme dag før blodprøve, det innvirker på resultatene. (ta rett etterpå)

- Oppfølging ved graviditet/forsøk: Her er det viktig å oppsøke lege FØR du begynner med forsøk. TSH skal ligge rundt 1 for å senke risiko for abort etc. Medisineringen skal også justeres ulikt iløpet av graviditeten.

Jeg personlig må trolig kutte ned noe på levaxinen, og gjøre dette over et par tre måneder før jeg begynner med bebislaging.

- Mat: Dette har mer innvirkning enn man skulle tro. Jeg brydde meg ikke særlig de første årene, men merker en viss gevinst ved å følge disse rådene(og dette er noe skolemedisinen støtter, ikke bare "kjerringråd":

- unngå soya og grønne grønnsaker(spesielt spinat), fisk(fet spesielt), peanøtter og koffein. Dette gjelder daglig inntak, du trenger ikke utelukke det fullstendig. Legen min sa at jeg ikke burde spise mer enn 3 porsjoner(inkludert pålegg) av fisk i uken.

Det som er med stoffskiftet er at det er en autoimmun sykdom, og alt som er flammatorisk trigger oss negativt. Omega 6-syre er veldig bra for andre, men ikke for oss da det virker flammatorisk. Omega 3 er inflammatorisk, og virker bra.

- Generelt: Sørg for nok hvile - lytt på kroppens signaler, men forsøk å utfordre deg selv på positive ting som sosialt samvær og annet som gir viktig input til psykisk velvære.

- Trening øker stoffskiftet, så bedriv fysisk aktivtet så raskt du orker det. Jeg begynte med spinning, veldig greit - for da kunne jeg jo bare sitte å halvsove på sykkelen mens jeg trødde rundt i ørska :gjeiper:

Før ble jeg veldig kvalm av styrketrening, og trening generelt - men nå trener jeg som sagt styrke og kondis 4 ganger i uken, og så lenge jeg er veldig nøye med maten går det som gull:) Tålmodighet er virkelig en dyd !

:natti: DER var jeg ferdig. puuh. (som du er også konsentrasjonen min blitt betraktelig bedre, så det er håp for alle!)

Endret av norah
Skrevet

Anbefaler www.sonjas-stoffskifteforum.info !! Der får du bedre råd enn du får her.

Skrevet

TSH skal ligge rundt 1 for å senke risiko for abort etc. Medisineringen skal også justeres ulikt iløpet av graviditeten.

Jeg personlig må trolig kutte ned noe på levaxinen, og gjøre dette over et par tre måneder før jeg begynner med bebislaging.

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=11954

Skrevet (endret)

Anbefaler www.sonjas-stoffskifteforum.info !! Der får du bedre råd enn du får her.

For det første kan du droppe å være anonym når du skal komme med spydige kommentarer.

For det andre er jeg godt kjent med sonjas forum, og har fått mye gode råd - deriblant de jeg nevner her. Man skal også huske på at dette forumet(både her og sonjas) gir råd som er blanding av legevitenskap og mer eksperimentelle råd.

Ikke så lett for en ny person å skille mellom de to - og ta personlige hensyn.

For det tredje er det ingenting i din link som tilbakeviser en eneste av mine påstander.

De rådene jeg har gitt - også ifbm med graviditet er kunnskap jeg har fått fra min fastlege, fra spesialist på stoffskiftet, fra spesialistgynekolog - og i brev fra Balderklinikken som er regnet som en av de fremste klinikkene for behandling av stoffskifte.

Du må gjerne dokumentere det dersom du mener informasjonen jeg gir er feil. Og med dokumentere mener jeg empirisk kunnskap, ikke spydige kommentarer.

Endret av norah
Skrevet

Tusen takk for svar :) Hadde vanskeligheter med å få aktivert brukernavn på sonjas forum, men har fått det nå. Det er nesten for mye info der, som Norah sier er det litt vanskelig å skille. Takk for alle rådene, norah, mye av det visste jeg/gjorde jeg uten å tenke over det, men mye var nytt!:) Syns kosthold er vanskeligst, for det står forskjellig overalt. F.eks. står det flere steder at man skal spise fisk, og så skal man ikke det... Det er ikke noe problem for meg som ikke liker det uansett da:p Det med graviditet er heller ikke aktuelt for meg som ikke vil ha barn, men takk for infoen likevel!

Må si det er vanskelig å klare seg uten morgenkaffen... Men jeg prøver. Og da skal jeg være mer forsiktig med hva jeg spiser rundt tiden jeg tar medisinen på ettermiddagen - jeg tar halvparten når jeg står opp og halvparten når jeg kjenner "fallet" på ettermiddagen.

Skrevet

ER DU TJUKK???

• 6 år senere...
Gjest Sigrid-sin
Skrevet

Hei Dyreelskeren. 

Leste nylig ditt innlegg her, og kjenner meg veldig igjen. Nå har det gått noen år siden du opprettet innlegget. Håper det går bra med deg. Jeg har slitt i over 2 år, men ifølge legen (en på Volvat) har jeg gode prognoser. 
Kan jeg spørre deg om hvordan du forhold deg til rådene ang. TSH og referanseverdier? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...