AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 jeg fikk i går vite at jeg er gravid er kjempe lykkelig for det, men det kom så brått, og nå blir det bråslutt på hasj og sigaretter... så da sitter jeg her, trynet fult av tårer, og motivasjon på bånn hvordan i alle dager skal jeg klare dette? sto opp for 3t siden (første dagen uten) og allerede fått noia for hvordan jeg skal komme meg gjennom dette... jeg har røyka daglig i snart 4år, og skal ærlig innrømme at jeg er avhengig.. jeg har sambo som også skal (prøve å) slutte med meg, som støtte.. men hva hjelper vel det når han jobber 7.00-15.30, og jeg ikke begynner før 16... har litt mange timer alene å slå ihjel, og vet ikke hva jeg skal ta meg til... sitter konstant å tenker, hvordan skal jeg klare å sove? hva gjør jeg når suget virkelig tar meg? jeg har ingen i familien ol å prate med, siden ingen vet. venner kan jeg vel egentlig innrømme jeg ikke har så mange igjen av, så da sitter jeg her på den ensomme ræva mi og sier til meg selv; HVA GJØR JEG NÅ????? jeg er litt for flink til å la meg selv overtale meg, så jeg trenge hjelp!! så mitt spm er vel egentlig om noen har vært borti liknende? hvem kan jeg prate med? er det mulighet for sovepiller eller liknende om jeg ikke får sove? hva kan jeg gjøre for å tenke på noe annet? hadde satt utrolig stor pris på svar
Gjest Dallis Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Finnes det ingen hjelpetelefoner du kan ringe til?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 er det jeg vil vite, hvem jeg kan ringe og prate med, helst face2face, syns det blir så vanskelig å forklare kun over tlf...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Først vil jeg bare si at du bør være stolt av deg selv som er villig til å gjøre alt du kan for å slutte med hasj og sigaretter. Det er det dessverre ikke alle som er villige til. Jeg verken røyker eller driver med hasj selv så jeg vet ikke helt hvem du skal kontakte, men jeg ville startet med å ta kontakt med legen din som igjen kan henvise deg til de riktige instanser. I tillegg ville jeg startet med å gå masse turer, på kafe o.l for å komme deg ut av huset på dagtid så du slipper å sitte inne å tenke for mye.. Da vil du også bli såpass sliten av du vil nok få sove på kvelden også - så lenge du ikke sover på dagen. Lykke til videre og lykke til med graviditeten. 1
Gjest Airi Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 (endret) Pleier du å ta deg en blås for å sovne? Du kan jo bytte det ut med kamille-te med honning, eller annen beroligende urtete. Lavendel er også veldig god sovemedisin, kjøp deg gjerne en oljebrenner og eterisk olje, så kan du tenne den ca. 15 minutter før du legger deg, ha i vann og dryppe noen dråper lavendelolje oppi. Når du legger deg er det da en herlig søvndyssende lukt i rommet Det vanskeligste fysisk blir nok uansett å kutte ut tobakken, det er den du får fysiske abstinenser på. Lykke til, det går sikkert fint! Endret 10. januar 2011 av Airi
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Gå ofte på legebesøk og prat om problemet, han kan gi deg gode råd, støtte, og midlene du trenger. Erstatt suget med noe annet som er godt for deg. Te, frukt, grønnsaker, høres kansje vanskelig ut men etterhvert går det. Tenk på den lille babyen din inni der som har det vondt om du røyker sigaretter og hasj. Faren til barnet bør også slutte, da det også er helsefarlig å røyke nærme barnet, før og etter fødsel.
katt1 Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Kontakt legen din,han må du jo snakke med uansett. De som har greie på dette sier det er lettere og slutte med hasj enn sigaretter. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 har pratet med legen (eller hun som satt i tlfskranka) sagt jeg trenger hjelp/råd, og fikk time først tirsdag neste uke :/ da har jeg en uke å gå rundt meg selv på!! fiiint! jeg røyker som en dampmaskin om jeg skal være ærlig, spesielt på kvelden. takker masse for alle svar:) jeg drikker noe som heter godnatt te, veldig god, men ikke noe spesielt virkning.. skal prøve ut alt dere har kommet med, gjør alt for at lille gull<3 skal ha det bra fra dag 1 <3 pratet med ei venninne i sta, og hun kommer bortom etterpå, for å holde meg med selskap, så jeg kan få klaga ut skikkelig (hjelper litt det) sambo skal gjøre sitt beste med å slutte han og, men om han ikke skulle klart det helt, så har han lovet og gå seg en tur og gjøre sitt ute, så jeg verken lukter eller ser det, og unngår fristelse kommer nok med oppdatering i morgen, etter første natt uten noe, så får dere bare ønske meg lykke til, for det trenger jeg!!!! <3<3ILL DO ANYTHING FOR YOU<3<3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Å røyke daglig tilfredsstiller to ulike behov, og for å slutte må du finne erstatning for begge. Det ene er den fysiske tilfredsstillelsen, som du kan erstatte med sunn snack, som frukt ol, evt belønne deg med en sjokolade når du har gått uten å røyke en uke. Det andre er aktiviteten som er knyttet til røyking, som å mekke, rulle jointer eller pusle med bonger. (kommer an på åssen du røyker) Disse handlingene blir ofte små ritualer som gir tilfredsstillelse i seg selv, og man blir ofte rastløs uten. Prøv å finn andre ritualer du kan erstatte disse med, feks koke te og ha i honning og melk, skjære opp frukt og spise den, begynne å strikke noe til babyen, pusle puslespill eller andre ting, bare finn ett eller annet du kan bruke hendene og hodet til.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Å røyke daglig tilfredsstiller to ulike behov, og for å slutte må du finne erstatning for begge. Det ene er den fysiske tilfredsstillelsen, som du kan erstatte med sunn snack, som frukt ol, evt belønne deg med en sjokolade når du har gått uten å røyke en uke. Det andre er aktiviteten som er knyttet til røyking, som å mekke, rulle jointer eller pusle med bonger. (kommer an på åssen du røyker) Disse handlingene blir ofte små ritualer som gir tilfredsstillelse i seg selv, og man blir ofte rastløs uten. Prøv å finn andre ritualer du kan erstatte disse med, feks koke te og ha i honning og melk, skjære opp frukt og spise den, begynne å strikke noe til babyen, pusle puslespill eller andre ting, bare finn ett eller annet du kan bruke hendene og hodet til. hmmmmmm... har ikke tenkt på det sånn... jeg røyka det som var på "markedet" brunt på bong og grønt i joint. jeg skal begynne å svømme har jeg funnet ut, og siden jeg/vi skal slutte, kommer vi til å ha en del penger tilovers (bruker ca5-6000kr i mnd på fyrings) idag har jeg ryddet i ca 3timer, har vært meget sløv mens vi satt sløve i sofaen, så er nok å sette fingra i her.. kjenner bare suget etter siggen nå, pleide liksom å være belønning, men nå MÅ jeg finne noe annet.. dere skal alle ha en stor takk alle sammen forrsten, har fått en liten oppløfter etter alle støttende mld her jeg er en person som må få høre det for å innse selv at jeg gjør noe bra jeg tar ut egenmld på jobben i dag, å stå i kassa og plutselig begynne å grine, svette eller noe annet er liksom ikke så gøy.. så skal få samlet meg litt, og gi bånn fitte fremover ;D DETTE SKAL JEG KLARE!!!!!!!! hihi også er det så deilig å vite at om jeg sliter en dag, kan jeg komme inn her og få litt motivasjon og støtte :D har blitt veeeldig glad i KG i det siste 5
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:52601::1:5647:13:::0:0 Du kan ringe eller maile til Borgestadklinikken http://www.borgestadklinikken.no/sider/tekst.asp?side=35&meny=behandling&valgtmenypunkt=45 de vet hvem du skal gå til der du bor. Forøvrig, dersom noen finner ut at du ruser deg under svangerskapet, og sjansen for at noen finner det ut er stor. Så har du barnevernet ventende på gangen mens du føder. Heldigvis for barnet! Søk hjelp og ta problemene før de kommer. Rusavhengighet kan ikke "fikses" alene, du trenger noen som vet og kan. Lykke til med begge deler! 2
Paibunn Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Du kan kontakte rustelefonen: 08588. Åpent mellom 11 og 19. Lykke til - vær sterk!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 bare tenk på barnet, ikke deg selv da klarer du det. finn også ut noe DU liker å gjøre, synge, strikke, danse, tegne, matlaging, et innstrument.. finn ut hobbyene dine og det som gjør deg glad. Etter noen dager vil du se hvor mye du faktisk får gjort når du ikke røyker. Stå også opp litt tidligere, lett og bli deppa når man sover bort dagen. Kom deg litt ut med samboeren så dere ikke sitter å stirrer i veggen, da skal du se at det er lett å slutte. dere skal bli en familie, tenk på barne ditt :-) lykke til.
Pinkyh Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Har ikke så mange råd foruten det andre har sagt her, men ville bare si "stå på! Dette klarer du!" Ville ringt rustelefonen hvis jeg var deg. Du har ingenting å tape på det hvertfall... Også å finne på noe annet å holde på med, sånn som strikking, dataspill, spille gitar, være aktiv (så får du mindre lyst på røyk og å ruse deg). Ville også prøvd å komme meg raskest tilbake i jobb, da det vil være værre å sitte alene hjemme hele dagen, og i tillegg sitte å se på samboer som kanskje røyker eller du vet er ute å røyker. Da har du hvertfall opptatt med noe annet, når du jobber. Har selv røyka ganske regelmessig i flere år da jeg var yngre, og stumpa sigarettene for 2 år siden. Motiver deg med den lille spiren som er uskyldig og forsvarsløs, og som trenger mammaen sin til å beskytte seg mot sånt som røyking. Og ikke tolerer røyking inne! Der ville jeg satt foten ned med en gang. Da kan du bruke tid på å vaske og rydde godt inne, vaske gardiner, skrubbe vegger/sofa og annet som røyklukten sitter i. Prøv å få det så rent og pent rundt deg, sånn at du får mindre lyst til å begynne å røyke inne igjen. Lykke til hvertfall!! You can do it! 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #15 Skrevet 11. januar 2011 hei hei TS her da var første natt overstått, gikk overaskende bra, våknet litt mange ganger, så litt trøtt i trynet meeeen alt i alt gikk det myye bedre enn forventet kanskje det ikke blir såååå ille alikevel (nettene jeg har gruet meg mest til) mulig jeg har satt litt mye griller i hode på meg selv, er meget flink til det tenkte jeg skulle ringe rustlf, bare for å få åpnet meg til noen så vil bare takke alle sammen nok en gang for å ikke dømme meg, men støtte og forstå at jeg virkelig vil gå inn for å endre livstil for baby<3<3 tusen tusen tusen takk alle
Lulilelu Skrevet 11. januar 2011 #16 Skrevet 11. januar 2011 Det eneste jeg vet som fungerer mot røykesuget det er å trene. Det fungerer virkelig. Jeg kan virkelig kjenne suget, så trener jeg og etterpå er det nesten helt vekke. Nå røyker jeg selv om da siden jeg ikke har planer om å slutte med det første, men har ofte tenkt etter en treningsøkt at "denne røyken trenger jeg egentlig ikke". Prøv det og se om det fungerer for deg også.
tåke Skrevet 11. januar 2011 #17 Skrevet 11. januar 2011 det kommer helt klart til å bli vanskelig nå i begynnelsen, men senere vil du takke deg selv masse for dette! smerte er midlertidig; stolthet er for alltid jeg synes du er kjempeflink som velger å slutte for barnet ditt sin skyld. det står det faktisk litt respekt i, da det er noen som ikke gidder det. jeg er stolt av deg, og det burde du også være! du kan jo gjøre noe fornuftig, for å "drepe" tiden i begynnelsen. kjøpe seg månedskort på treningssenter er ingen dum ide. hvis du har en symaskin i huset kan du prøve å sy litt vesker eller puter. du kan også finne fram strikkesaker og strikke skjerf! fungerer bra som meditasjon det! du kan også begynne å bake. mange alternativer! lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #18 Skrevet 11. januar 2011 Mange gode svar her. Har ikke så mye annet å komme med, men heier på deg Fortsett å skrive her inne, evt. opprett en dagbok her på kg. Det kan hjelpe å vite at en kan få støtte og at en vet at noen er innom for å sjekke hvordan det går. Men som de andre sier: Det viktigste er den lille babyen i magen din Du har jo en kjempegod start og en flott motivasjon, så dette SKAL DU KLARE
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #19 Skrevet 13. januar 2011 Hvordan har det gått med deg denne uka? (Jeg skrev det siste innlegget over)
Gjest Anonym Skrevet 13. januar 2011 #20 Skrevet 13. januar 2011 En ting skal du vite: Det går ikke å være avhengig av hasj, for det er ikke avhengighetsdannende. Du er psykisk avhengig, og det er ingen andre enn deg selv som kan gjøre noe med det! Just so you know!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå