Gjest takknemlig Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skrev inn for en ukes tid siden om at jeg slet med smerter og misfarging i høyre fot etter å ha sovnet ute i minusgrader nyttårsaften. Jeg trodde ikke det kunne være noe veldig alvorlig - men skrev inn her for å høre om andre visste hva dette kunne være. Jeg fikk flere svar om at jeg burde oppsøke legevakt eller ringe ambulanse øyeblikkelig, da dette kunne være nekrose/koldbrann i foten etter nevnte forfrysning. Jeg har i ettertid sett at tråden ble stengt grunnet skadens alvorlighetsgrad, men de svarene jeg fikk, reddet muligens livet mitt. Jeg fikk naturligvis sjokk over at det kunne være koldbrann, det er jo ikke noe man tenker over kan skje - men kontaktet legevakt sporenstreks. For å gjøre en lang historie kort, etter å ha fått fastslått nekrose ble jeg fløyet med luftambulanse til St. Olavs hospital i Trondhjem utpå morgenkvisten 4. januar. Der ble det utført en hasteoperasjon med påfølgende amputasjon av store deler av høyre ben. Venstre ben hadde også påbegynnende nekrose i vev, men ikke mye nok til at amputasjon var nødvendig. Jeg ble forklart at forfrysning i sammenheng med alkohol er langt mer alvorlig, fordi alkohol utvider blodårene slik at varmetapet øker drastisk. Jeg hadde 4.grads frostskader med påfølgende nekrose i dødt vev. Dette er livsfarlig og uten behandling/amputasjon kan det stå om livet. Derfor er jeg sjeleglad for at jeg fikk svar her inne og tok tak i saken, snarere enn å vente. Det har gått dager siden operasjonen og jeg er i store smerter, har mistet en viktig del av kroppen og er nok fremdeles i sjokk over det som har hendt. Jeg blir liggende på sykehus i lengre tid, ble overflyttet til ny avdeling i dag og har familie og venner rundt meg så ofte det går samt TV, laptop og filmer. Livet har nok forandret seg drastisk, til hvilken grad finner jeg nok ikke ut før jeg blir utskrevet og kan reise hjem, men uansett er jeg glad for at jeg i det minste fikk beholde ett ben, og ikke minst livet. Tusen takk! 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Dette viser vel hvorfor man skal kontakte legevakt ved medisinske spørsmål, og ikke KG... 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Haha, what? Er dette seriøst? Så tråden faktisk. Og jeg syntes ikke det er så mye å le av akuratt 3
Gjest Dainty Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Wow.. Jeg var en av dem som svarte i tråden din, og.. Ja, synd at det stemte. Jeg håper du kommer over dette tapet med tiden, det høres ut som du har en fin innstilling og at du har mennesker som bryr seg om deg rundt deg. Lykke til videre! 1
Gjest Raina Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 (endret) Så tråden faktisk. Og jeg syntes ikke det er så mye å le av akuratt Unnskyld meg, men eg ante ikkje om det berre var kødd, eller ein reell situasjon som hadde hendt. Synst også det er utruleg sært å spørre om hjelp på eit forum, istadenfor å ringe legevakta, og i tillegg legge ut etterpå om korleis ein har mista delar av foten. Endret 9. januar 2011 av Raina 1
Gjest Emera Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 (endret) Dette viser vel hvorfor man skal kontakte legevakt ved medisinske spørsmål, og ikke KG... Nåh. I dette tilfellet var det nettopp et spørsmål på KG som fikk trådstarter til å kontakte lege. Og det må vi vel si er bra. Verre hadde det vært om brukerne her hadde anbefalt selvbehandlingsmetoder, men det gjorde de naturlig nok ikke. Endret 9. januar 2011 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Fremdeles imponert over at TS SER huden blir svart og ikke tenker "LEGE", men "KG" først. Og som fem dager etter at de har amputert et bein kommer på å skrive takk på KG... Verden slutter aldri å forundre meg. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Nåh. I dette tilfellet var det nettopp et spørsmål på KG som fikk trådstarter til å kontakte lege. Og det må vi vel si er bra. Verre hadde det vært om brukerne her hadde anbefalt selvbehandlingsmetoder, men det gjorde de naturlig nok ikke. Naturlig nok ikke? Ikke denne gangen kanskje, men det har vært mye merkelige svar her inne. Og dersom alle sa at hun vente og se, hva da? Flott at moderatorene stengte tråden, slike spørsmål tar man ikke med ukjente folk på nett!
Gjest michelle Skrevet 20. januar 2013 #10 Skrevet 20. januar 2013 ufattelig modig ts! hvordan går det med deg nåda?
up! Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 (endret) Edit: To år gammel tråd. Håper du har det bra ts. Endret 20. januar 2013 av up!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå