Gå til innhold

Hvordan koke poteter?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

LEgg potetene i en gryte, fyll med vann og ha i litt salt. Kok opp og la koke i ca 20 minutter, alt etter størrelse. Hvis du ikke er fornøyd, kan det være at du skal velge en annen type poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn om potetene er ferdige med en potetstikke eller en gaffel. Ikke fosskok potetene, da sprekker de gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

Setter pris på at dere gidder å svare :D

Skal vannet kokes opp først? Eller skal potetene i og koke sammen med vannet? Koker mann i såfall opp vannet til like før det bobler også skrur ned varmen? (siden det ikke skal fosskoke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg potetene i kaldt vann med litt salt. Vannet trenger ikke dekke potetene, det holder at det er et stykke opp på dem. Sett kjelen på plata, og skru på fullt, legg på lokk. Etter noen minutter koker det. Da skrur du plata ned på laveste eller nest laveste "hakk", litt avhengig av hvor kraftig plata er. Når det har gått ca. 20 minutter (mandel skal koke kortere, andre poteter lenger, noen skal koke nesten 30 minutter) kjenner du på potetene om de er passelige. Er de ikke det lar du dem stå litt til. Om det blir for kaldt (slutter å dampe når du tar av lokket) skrur du plata litt opp (og passer på å ikke skru den riktig så mye ned neste gang). Når det er lett å stikke i potetene er de ferdige. Blir du fortsatt ikke fornøyd, prøv å kjøpe en annen sort poteter (det står som oftest på hva potetsorten heter når du kjøper dem). Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muligens mindre håpløs

Ok, da skal jeg muligens få det til :D

Har en lei tendens til å enten få de for "harde" eller koke de ihjel nemlig :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettere å få alle potetene like raskt ferdig hvis du deler de opp i like størrelser!! :) Store poteter deler jeg opp i 4 deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slaks poteter du har noen er veldig mulne å går fort i stykker . men prøv å koke de på svak varme det hjelper . i ca 25 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å få alle potetene like raskt ferdig hvis du deler de opp i like størrelser!! :) Store poteter deler jeg opp i 4 deler.

Hvis du deler potetene opp, har jeg hørt at vitaminene som ligger rett under skallet slippes ut. Vet ikke om dette er riktig. Kan bare si at jeg ikke koker poteter med salt, og potetene smaker like godt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man koker potetene med salt fordi vitaminer og andre sunne stoffer under skallet ikke så lett skal trekke ut i vannet. En har liksom mettet vannet med noe annet da (lærte jeg i kjemien). Det er bedre å velge ut poteter som er like i størrelse (koke de små når man har det travelt og de store til søndagsmiddag) enn å skjære dem i biter. Den eneste gangen jeg skreller og skjærer poteter i biter, er når jeg lager potetmos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

dampkokte poteter er den beste måten å slippe sønderkokte poteter på. Legg en rist i bunnen av pannen, fyll opp vann til rsiten, legg potetene oppå risten, legg på lokk. Tar litt lengre tid enn å koke potetene i vann, men du slipper å bekymre deg for at de går i stykker. Tar ca 45-60 min.

Potetene blir også bedre på denne måten, for en slipper vasne poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg trykkoker, så kan du dampkoke poteter på 20 min. Går aldri i stykker eller overkokes eller brennes. Kan også lage pinnekjøtt f.eks med stort hell i trykkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 år senere...
Annonse

[1] Category widget

I følge bama her så er det "med stor sannsynlighet tid for å helle av vannet når det har gått 12 minutter."

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har endt opp med kokte poteter etter 12 min allerede, de må da i såfall være knøttsmå..

http://www.bama.no/e...:0:6190:1:::0:0

Anonym poster: a2f3b057973872d286d7451e4771b937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...