kat-e Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Nylig så snakket jeg med ei vennine som ble kalt inn som lekdommer. Det var en tullesak om en kvinne som hadde nektet å forlate et utested. Vennina mi ble meget overrasket over at dette havnet i rettsapparatet. Når jeg går inn på en tilfeldig periode i f.eks Fredrikstad, så må jeg nesten le litt: http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Fredrikstad-tingrett/Aktuelt/Saker-i-Fredrikstad-tingrett-uke-36-2010/ Her er det mange tulle saker, feks kjøring av lettmotorsykkel av en 17åring. Selvsagt skulle han ikke ha bannet, men likevel. Den andre saken en kvinne som sloss eller la seg oppe på NN? De fleste av disse sakene kunne ha vært ordnet med bøter. Så lenge det er snakk om forseelser og ikke voldssaker. Grunnen til at dette gjør meg sint er en misshandlings sak hvor påtalemakta brukte så langtid att når den kom opp i retten, så slapp vedommende straff! Er det ingen politikker som kan rydde opp i dette? Er det ingen i pressen som kan stille et kritisk søkelys på dette? Er det ingen i rettsapparatet som synes de bruker tiden på fille saker? Og hvordan våger de å skrike etter flere ressurser?
Katana Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Det er jo når man nekter å vedta bøter at sakene blir bragt inn for retten. 1
Sulosi Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Det er jo når man nekter å vedta bøter at sakene blir bragt inn for retten. Kunne kanskje vert løst ved å doble bøtene dersom argumentet for å ikke vedta boten er for tynt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Kunne kanskje vert løst ved å doble bøtene dersom argumentet for å ikke vedta boten er for tynt. Ja, for det er en rettsstat verdig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå