Liberta Skrevet 20. oktober 2003 #1 Skrevet 20. oktober 2003 På tide at vi mac-eier sier litt om hvor fantastisk det er å eie en mac! - Ingen pop-ups med nettleseren safari - fantastisk godt musikkprogram: iTunes med god iPod, mp3-spiller - enkel bildebehandlig med høy kvalitet med iPhoto - oversiktetlig kalender - og best av alt: det du stapper i eller laster ned, popper opp på skrivebordet, glemt er installeringer og vanskelige nedlastinger APPLE er best i hele verden! Har du mac? Fortell!
Gjest Cruella Skrevet 20. oktober 2003 #2 Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har Mac, har hatt Mac siden 1988! Leve Apple!
Cooli Skrevet 20. oktober 2003 #3 Skrevet 20. oktober 2003 Liberta: ikke lenge vi får MAC i huset, så kan jeg gi min egen mening om det, men får vel høre på deg at det er bra maskin *spent*
ivanka Skrevet 20. oktober 2003 #4 Skrevet 20. oktober 2003 men musa på imacen er grusom å manøvrere. syns nå jeg.
Achmed Skrevet 20. oktober 2003 #5 Skrevet 20. oktober 2003 men musa på imacen er grusom å manøvrere. syns nå jeg. Kommer jo helt ann på hva slags mus du har, det. Hvis du tenker på de gamle én-knappsmusene, og gjerne de helt runde som kom i den første imac-tida, er jeg enig. Men det finnes da flere muser enn disse. De fleste musene fla Logitech kan f.eks brukes på både mac og PC. Når det gjelder nettlesere, finnes det gode alternativer for PC også. Både Opera og Modzilla har popup-killere. Personlig liker jeg winamp bedre enn iTunes, og den får du både for mac og pc. At iPod'en er en mp3 spiller i særklasse har du sikkert rett i, men så må du da betale skjorta for den også. Og den kan kommunisere med en PC også. iPhoto? Ikke det at jeg har prøvd det altså, men heter ikke bildebehandlingsprugram nummer én photoshop? Og kommer ikke det for både mac og PC? Men greit, installeringer er enklere på mac. Men jeg vil ikke påstå at det er særlig vanskelig å laste ned ting på en PC. Stort sett er vel det akkurat som å laste ned noe på en mac. Eller er jeg helt på jordet? Det som dog er langt, langt bedre på en mac, er mulighetene for fargestyring. Mac eller PC er et spørsmål om smak og behag. Personlig er jeg for det meste PC-bruker (av økonomiske og vanemessige grunner), men det er svært lite jeg ikke kan gjøre på en PC kontra en Mac og vice verca. Men for all del, jeg hadde ikke hatt noe imot å blitt påspandert en søt liten powerbook.
apple Skrevet 21. oktober 2003 #6 Skrevet 21. oktober 2003 Eg har stasjonær PC og bærbar Mac (iBook). Må sei at eg ikkje merkar noko særleg skilnad, utanom at det er kun ein mus-knapp på Macen, og det er litt irriterande. Eg er ikkje noko glad i MacOS, og brukar heller ikkje dette noko særleg mykje. Eg køyrer Gentoo Linux (med KDE) på både PC og Mac, ettersom eg likar Linux MYKJE betre enn både MacOS og Windows. Synest eigentleg at det er dei same tinga som irriterer meg med både MacOS og Windows: Alt er så automatisert at brukaren ikkje har så mange val om korleis brukargrensesnittet skal sjå ut, kva program som skal installerast (eller avinstallerast), og diverse andre småting som eg har meir kontroll over sjølv i Linux. Men det skal seiast at MacOS irriterer meg mykje mindre enn Windows (det hender at eg brukar MacOS, Windows har eg sletta frå PCen min).
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. oktober 2003 #7 Skrevet 21. oktober 2003 Mac er jo sånn skrivemaskin med skjerm på, aldri i verden om jeg bytter til Mac. Hadde Mac på en av de forrige arbeidsplassene mine, valgte til slutt å ta med min egen laptop. So what's the big deal? Jeg har da for øvrig heller ikke noe slags pop-up....
jordbær Skrevet 21. oktober 2003 #8 Skrevet 21. oktober 2003 *kose PC-en sin* Skal ALDRI bytte til mac! :D Alt det du nevner i første innlegg, er da fint mulig med PC også!
Liberta Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2003 Min kjære lille 12" powerbook er best i hele verden! Har litt kjærlighetsforhold til den, jeg! Installeringer: feks med en minnepinne: stapp den inn i USP-inngangen og den kommer opp på desktopen UTEN installering. Det følger jo med en CD for å installere, men det behøves kun på PC. iPhoto: enig at photoshop er best på bildebehandling, men iPhoto organiserer bildene på en super måte. alt er veldig enkelt og lett å holde oversikten over. Operativsystem: enig i at alt før OS X er noe drit. OS X er derimot supergodt. Lett å forstå og lett å holde oversikten over. Det er jo slik at når man kjøper PC, må man pløye gjennom brukerbøker for å forstå alt. Med mac er det bare å sette igang. Du fatter alt med en gang. Linux kan jeg ikke uttale meg om. jeg er ingen datanerd, men bare glad i mac. Windows derimot kan jeg uttale meg om. Det krasjer jo hele tiden. "en uopprettelig feil har oppstått"... Typisk midt i eksamensoppgave-skriving. Det har mr.mac gjort noe med. Smootly. Utseende: tunge plastmaskiner fra HP og sånn.. mot iMacen (lampeskjermen) og Powerbooken. Utklassifisert! Pris: mac har skjerpet seg på pris. Nå er det ca likt. long live the queen!
jordbær Skrevet 21. oktober 2003 #10 Skrevet 21. oktober 2003 Min kjære lille 12" powerbook er best i hele verden! Har litt kjærlighetsforhold til den, jeg! Installeringer: feks med en minnepinne: stapp den inn i USP-inngangen og den kommer opp på desktopen UTEN installering. Det følger jo med en CD for å installere, men det behøves kun på PC. Ikke for å ødelegge gleden din, men det er bare å stappe minnepinner i USBporten på PCer også.. Jeg liker PC-er.. Dessuten er de fleste programmer kompatible med PC-er.. Windows er jo ikke påtvunget PC-brukere.. Det fins mange peeene kabinetter for PCer også! :D www.microplex.no www.skyhawk.com MACs store fordel, ligger vel i bildebehandling...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. oktober 2003 #11 Skrevet 21. oktober 2003 Merkelig med det egentlig, jeg har ennå ikke hatt feil med XP og blåskjermer har jeg ikke sett siden steinalderen da jeg brukte ME. Så det må jo være noe jeg gjør feil
Mrs. B Skrevet 21. oktober 2003 #12 Skrevet 21. oktober 2003 Er det fortsatt sånn på Mac at man må hive cdromstasjonen på skrivebordet i søppelbøtten for å få ut en cd igjen? Synes det virket skikkelig teit og ulogisk. Savner også treknappers-mus de gangene jeg bruker mac. Venner meg aldri helt til det. Godt at jeg 99.9% av arbeidstiden bruker pc.
Liberta Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #13 Skrevet 21. oktober 2003 Neida, du kan enten kaste CD-en i søppelet, ELLER trykke eject-knappen. Itt no problem! Og to knapper...trenger sjelden det, men nå jeg gjør det, trykker jeg inn ctrl samtidig som knappen.. da blir den høyreknapp. Bildebehandling ja.. mac vinner!
Gjest På jobb Skrevet 21. oktober 2003 #14 Skrevet 21. oktober 2003 Nå gleder jeg meg... Får min første mac i løpet av uka... Skal gi tilbakemelding når jeg har prøvd den ut!
Glitterchick Skrevet 21. oktober 2003 #15 Skrevet 21. oktober 2003 Mac er for pyser! Pleier å si at Mac er for surrete kunstnersjeler mes PC er for folk med logisk sans og evne til å tenke selv! Har jobbet på begge deler, og aldri i verden om jeg går tilbake til Mac. Kræsjer hele tiden, kan ikke ha for mange vinduer åpne, utrolig ulogisk bygget opp, nei, Mac er en dum og deilig maskin! hehe! :blunke:
Liberta Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2003 Tror mange hater mac etter å ha brukt en på offentlig plass. F.eks på Blindern. De suger. Det gamle operativsystemet er ulogisk, og har skapt mange mac-hatere. Dersom du prøver det nye, blir du hekta. Jeg ble det. Går ALDRI tilbake til windows! vi ler av windows!
Achmed Skrevet 21. oktober 2003 #17 Skrevet 21. oktober 2003 Når det gjelder krasj: Som Wildthing sier, har også windows blitt bedre. Jeg vil vel påstå at det var like mye «Det har oppstått en feil av typen 2» i OS9 for mac som det ble blåskjermer i W98. Om mus: Som sagt, selv om mac'ene leveres med en-knappsmus, er det ikke noe problem å få tak i 2-knapps mus med klitoris for mac også.
jordbær Skrevet 21. oktober 2003 #18 Skrevet 21. oktober 2003 Tror mange hater mac etter å ha brukt en på offentlig plass. F.eks på Blindern. De suger. Det gamle operativsystemet er ulogisk, og har skapt mange mac-hatere. Dersom du prøver det nye, blir du hekta. Jeg ble det. Går ALDRI tilbake til windows! vi ler av windows! Øhh.. Ikke.. Vær så snill.. Ingen tvinger PCbrukere til å bruke windows! PC og Windows er IKKE det samme..
Liberta Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #19 Skrevet 21. oktober 2003 Men i realiteten blir mannen i gata tvungen til å bruke windows.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 22. oktober 2003 #20 Skrevet 22. oktober 2003 Ingen blir da tvunget til å bruke Windows, selv IBM leverer nå maskinene sine med Linux. Problemet med Windows er at det er alt for mange brukere som lider av tvangsrelaterte forbud - som oftest i å lese manualer. Jeg er ikke akkurat noen racer med datamaskiner, men jeg har ennå til gode å ikke klare å fikse opp i de problemene Windows greier å føre meg opp i (som oftest er jeg selv skyld i dem, uansett.) Så jeg ser ikke det helt store med plattform hvor jeg ikke er garantert å få brukt de nødvendige programvarene mine. IBM/DOS-maskiner har overlevd det meste, og de har utviklet seg utrolig mye. Det finnes en hel del andre plattformer som har måtte gi tapt for akkurat dette, og det går ikke ann å skylde på at folk blir tvunget på seg en plattform.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå