meja Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Jeg trenger tips til hvordan jeg lager verdens beste boller. Hvilken oppskrift bruker du? Noen lure tips om hvordan få dem fluffy, myke og gode? Pleier du å ha noe i bollene? Hva har du på bollene?
SmallTalk Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Jeg skal bake boller i kveld, og min måte å få dem fluffy på er å lage dem uten melk. Dvs kun med vann som væske. Fikk oppskrift av mamma som jeg skal bruke: 1 kg hvetemel 1,2 dl sukker 100 g margarin 1 ts kardemomme 3 dl vann 50 g gjær (1 pose tørrgjær) Også skal de fylles med vaniljekrem.
SusanneGullet Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Jeg bruker denne: 50 g gjær 1/2 l melk - lunken 100-150 g smeltet smør 130 g sukker 2-3 ts kardemumme 1 egg 1 kg mel 200 grader i ca 8-10 min. Eller den bolle oppskriften i fra boller til buritos. Ikke ha i for mye mel da du baker ut bollene, det gjør dem tørre og harde. Også pleier jeg og pensle med melk i stede for egg, synes bollene blir bedre da jeg gjør det Pleier og ha sjokolade i
Gjest brutal_mann Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Jeg trenger tips til hvordan jeg lager verdens beste boller. Hvilken oppskrift bruker du? Noen lure tips om hvordan få dem fluffy, myke og gode? Pleier du å ha noe i bollene? Hva har du på bollene? Disse ferdigposene til Mølleren er fantastiske. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Jeg bruker denne: 50 g gjær 1/2 l melk - lunken 100-150 g smeltet smør 130 g sukker 2-3 ts kardemumme 1 egg 1 kg mel 200 grader i ca 8-10 min. Eller den bolle oppskriften i fra boller til buritos. Ikke ha i for mye mel da du baker ut bollene, det gjør dem tørre og harde. Også pleier jeg og pensle med melk i stede for egg, synes bollene blir bedre da jeg gjør det Pleier og ha sjokolade i Uff nei, disse bollene lagde vi i heimkunnskapen på skolen (der den boka er fra, vi fikk den gratis). Æsj...
Kladd Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har funnet ut at dersom jeg ikke smelter smøret, men heller blander det direkte inn i det tørre når det er romtemperert, blir bollene mine utrolig lette og luftige! I tillegg er det viktig å ikke bruke for mye mel, kun akkurat nok til at deigen slipper arbeidsbollen!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Koser litt med hverandre så hopper man til køys.... .........åååå SÅNNE boller :rødme:
Gjest Lyh Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 http://trineblogg.blogspot.com/2010/10/na-skal-det-bli-andre-boller-st.html Bruker denne jeg
SmallTalk Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Koser litt med hverandre så hopper man til køys.... .........åååå SÅNNE boller :rødme: ...Er ihvertfall ikke den typen boller jeg har lyst på med det første. Da er det mye bedre med uforpliktende vaniljeboller.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #10 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har funnet ut at dersom jeg ikke smelter smøret, men heller blander det direkte inn i det tørre når det er romtemperert, blir bollene mine utrolig lette og luftige! I tillegg er det viktig å ikke bruke for mye mel, kun akkurat nok til at deigen slipper arbeidsbollen! :nikker: Det stemmer. Jeg lager boller etter denne oppskriften - dropp bare safranen, som er til lussekatter. Er luftige og utrolig gode. http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/12/lussekatter-til-lossi.html Om dere vil ha oppskrift til vaniljesaus, finner dere det her: http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/10/himmelsk-vaniljekrem.html Hilsen [kjøkkentjeneste]
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå