sussanne Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har leid en leilighet i 1,5 år. Min huseier er en mann med utenlandsk opprinnelse. Når jeg flytte inn i leiligheten, sa han at han vil fortsatt ha navnet sitt på postkassa. Jeg tenkte ikke noe mer på det helt til jeg fikk hans NRK lisens i postkassa. Ringte de og spurte hvorfor de sende den til meg og da fikk jeg vite at han har aldri meldt flytting fra leiligheten jeg bor i nå. Han leier også ut en liten hybel ved siden av den leiligheten jeg bor i nå. Av nysgjerrighet har jeg spurt han hvorfor han ikke har meldt flytting fra leiligheten og han svarte: "min leilighet, jeg bestemmer". Da jeg begynte å undersøke litt mer, fant jeg ut at han skal egentlig betale 28% skatt av husleiene vi gir han. Men siden han sier at han bor i leiligheten min, vet ikke staten noe om at han leier ut leiligheten til meg. I ble veldig irritert på dette. Jeg er en student, bor alene, jobber og betaler skatt. Hvorfor skal han slippe unna på denne måten? Noen tanker rundt dette?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har opplevd det samme og brydde meg ikke. Fikk post og også familens post i perioder. Utleier bodde i et annet land i europa. Følte det var en stabil leiesituasjon og fikk god kontakt med han når det var noe praktisk. Utleier eide flere leiligheter og hvorfor han hadde bostedsadresse i norge, synes jeg var hans problem. Han drev eget firma og det var kanskje derfor han måtte ha en adresse i norge. En i familien hentet posten når jeg ringte og ga beskjed, men etterhvert videresendte jeg bare posten. Hvorfor bryr du deg om det hvis det ikke plager deg?
sussanne Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2011 Huseieren min bor i Norge, det er jo en helt annen situasjon det du snakker om. Han har ikke meldt flytting fordi han vil ikke betale 60 000,- årlig i skatt. Det irriterer meg, så ja det plager meg. Jeg blir provosert.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Skatteetaen har egen tipstelefon, tror jeg. Jeg forstår godt at du blir provosert. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 You go, goody two-shoes! Hva hadde utlending med dette forresten? Selv leide jeg leiligheten av en norsk jente. Hun meldte heller ikke flytting. Jeg gadd ærlig talt ikke å bry meg. Det må da være måte på prippenhet. Jeg tror slik goody two-shoes-oppførsel og sladring er verre for samfunnet enn litt skattesnyting i ny og ne. Hvor mye annen skatt var det han betalte, da? Vet du det? Kanskje han betaler mye mer skatt enn deg. Dette blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Meld fra! Det er på grunn av sånn som han at vi andre må betale mer skatt! Hvorfor skal han slippe unna med det? 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Meld fra! Det er på grunn av sånn som han at vi andre må betale mer skatt! Hvorfor skal han slippe unna med det? Det er på grunn av folk som ikke har ambisjoner og har fått seg godt betalt jobb som gjør at vi som har godt betalte jobber må betale mer skatt.
sussanne Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2011 Hvor mye annen skatt var det han betalte, da? Vet du det? Kanskje han betaler mye mer skatt enn deg. Dette blir for dumt. Han jobber ikke. Siden leieprisene er skyhøye i Oslo, får han både dekker lånet, kjøpt mat, klær osv og leie en bolig litt utenfor Oslo (som er også MYE billigere). Dette har han fortalt meg selv.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Han jobber ikke. Siden leieprisene er skyhøye i Oslo, får han både dekker lånet, kjøpt mat, klær osv og leie en bolig litt utenfor Oslo (som er også MYE billigere). Dette har han fortalt meg selv. Det er frognerpriser å leie litt utenfor oslo. Det er dyrere enn gjennomsnittsprisene her i byen. Men hva er problemet ditt? Vil du flytte? Bli kastet ut fordi du klager over noe du ikke har noe med å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Vil du flytte? Bli kastet ut fordi du klager over noe du ikke har noe med å gjøre? Han kan ikke kaste henne ut på grunn av dette. Leieboere har litt flere rettigheter enn som så TS: Jeg ville ringt skatteetaten og gitt et anonymt tips. 1
sussanne Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2011 Det er frognerpriser å leie litt utenfor oslo. Det er dyrere enn gjennomsnittsprisene her i byen. Men hva er problemet ditt? Vil du flytte? Bli kastet ut fordi du klager over noe du ikke har noe med å gjøre? Å leie en kvm i Oslo er dyrest i landet. Den leiligheten jeg bor i nå, betaler jeg 9500,- midt i sentrum), samme leilighet er å få for 6000,- utenfor Oslo. Hennviser til www.finn.no Jeg har ingen problem, hva slags usaklig spørsmål er det? Her er det huseier som kan få et problem. Og nei, man kan ikke bli kasta ut på gata i Norge. Du må sjekke fakta før du svarer (se priser for boligmarkedet, lese litt i lovboka).
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 Å leie en kvm i Oslo er dyrest i landet. Den leiligheten jeg bor i nå, betaler jeg 9500,- midt i sentrum), samme leilighet er å få for 6000,- utenfor Oslo. Hennviser til www.finn.no Jeg har ingen problem, hva slags usaklig spørsmål er det? Her er det huseier som kan få et problem. Og nei, man kan ikke bli kasta ut på gata i Norge. Du må sjekke fakta før du svarer (se priser for boligmarkedet, lese litt i lovboka). Hva skal jeg sjekke når jeg vet at du bor på 20.30 kvm og betaler blodpris og slenger ut at du kunne betalt det samme for en hybel utenfor oslo? Hybler er billigere utenfor byen enn i byen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #14 Skrevet 8. januar 2011 Hvis folk har noe i mot å betale skatt så får de stemme på de partiene som jobber for deres sak da. Å jukse med skatten er å stjele fra syke og eldre, veiprosjekter og bedre skoler! Hvis man virkelig er uenig med systemet så får man engasjere seg politisk da, og satse på flertall. Ikke stjele fra flertallet!
Gjest Applestore Skrevet 8. januar 2011 #15 Skrevet 8. januar 2011 Om han ikke betaler skatt, hadde jeg nesten forlangt å få det han skulle betalt i skatt i mnd, trukket fra mnd prisen... (aner ikke om det faktisk er mulig/lov/lønner seg.. jeg bare syntes det hørtes smart ut.. Men da blir vel du kanskje dratt inn i det da.. hmm..) Eller så syns jeg du burde melde i fra!
Gjest Hard Ride Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 Jeg tror slik goody two-shoes-oppførsel og sladring er verre for samfunnet enn litt skattesnyting i ny og ne. http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons Å ja, så fantastisk det hadde vært om alle tenkte som deg. Hvis alle bare tok fordi de kunne.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons Å ja, så fantastisk det hadde vært om alle tenkte som deg. Hvis alle bare tok fordi de kunne. Nå blander du vel pengeinnkrever med offer. Sladring gjør det vanskeligere å unnslippe staten. Sladring er grunnlaget for at vi har skattelistene. 3
sussanne Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2011 Det er frognerpriser å leie litt utenfor oslo. Det er dyrere enn gjennomsnittsprisene her i byen. Å leie en kvm i Oslo er dyrest i landet. Den leiligheten jeg bor i nå, betaler jeg 9500,- midt i sentrum), samme leilighet er å få for 6000,- utenfor Oslo. Hennviser til www.finn.no Hva skal jeg sjekke når jeg vet at du bor på 20.30 kvm og betaler blodpris og slenger ut at du kunne betalt det samme for en hybel utenfor oslo? Hybler er billigere utenfor byen enn i byen. Nå motsir jo du bare deg selv! Les svarene da. Jeg sa jeg kunne ha fått MYE MER FOR PENGENE utenfor Oslo. Men det er ikke en sak i innlegget her. Videre mener jeg også at noe bør gjøres. Tips og varsling er i mange tilfeller nødvendig for å avsløre kriminalitet. Han stjeler ikke penger fra staten, men fra oss, våre familier (gamle, unge) som virkelig trenger penger.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #19 Skrevet 9. januar 2011 Han kan ikke kaste henne ut på grunn av dette. Leieboere har litt flere rettigheter enn som så Han kan når som helst si henne opp fordi han skal ha leiligheten selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #20 Skrevet 9. januar 2011 Han kan når som helst si henne opp fordi han skal ha leiligheten selv. Også det er veldig komplisert. Og hvorfor skal han si henne opp? Jeg tviler at hun kommer til å fortelle han at hun tipset skattedirektoratet. Og hvis han sier henne opp, hvor skal han som er arbeidsløs få penger fra da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå