Gå til innhold

Restplass til Cuba!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så en veldig billig flytur til Cuba, og har kjempe lyst til å dra. MEN, hvordan er det med visum der?? Turen er 19 januar, og leste at man får tilsendt visumet ca 20 dager etter innbetaling? ... Da får jeg jo ikke dratt uansett :( hvorfor selger de restplasser når man ikke rekker å bestille visum? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei huff, ikke dra til Cuba :gjeiper: Hva skal du i et sånt korrupt og forferdelig land å gjøre egentlig?

Jeg sier bare, ALDRI IGJEN. Ikke verdt å dra dit for kr 1,- på restplass :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff, ikke dra til Cuba :gjeiper: Hva skal du i et sånt korrupt og forferdelig land å gjøre egentlig?

Jeg sier bare, ALDRI IGJEN. Ikke verdt å dra dit for kr 1,- på restplass :fnise:

Du må være den første og siste jeg har lest ikke likte Cuba. Selv drømmer jeg om å dra dit, og tror slett ikke det er så ille som du har fått inntrykk av. Vet ikke selv med visum da. Hvor fant du restplass ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med reisearrangøren og det cubanske konsulatet for å høre om det er mulig å få et hastevisum. Det koster nok litt mer, men er kanskje mulig å få. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Nei huff, ikke dra til Cuba :gjeiper: Hva skal du i et sånt korrupt og forferdelig land å gjøre egentlig?

Cuba korrupt? nå må du gi deg.

Hvis du møter opp på det Cubanske konsulatet får du det på dagen men hvis du skal ordne alt per post kan det som du sier ta opp til 20 dager. Skal du fly med Air Canada får du det gratis på flyet.

Jeg var 3 uker på Cuba i november/desember og elsket landet.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To inntrykk som for min del overgikk alt annet:

Forurensningen. Ekstremt skittent og tykk eksos i luften, forferdelig for en med astma. Dette var riktignok hovedsaklig i Havana by.

Men det aller værste: Levekårene. Jeg fikk så forferdelig vondt i meg av å se hvordan landets befolkning lever pga. økonomien som Raúl Castro og resten av kommunist-tullingene har ødelagt. Jeg vil ikke støtte slikt med mine penger. Alt du betaler der nede går til regjeringen og ikke til landet eller innbyggerene, fordi ingen bedrifter er private, staten driver alt. De fleste innbyggerene har ikke råd til noen verdens ting selv, en simpel t-skjorte koster dem ca 8 måneders lønning, tenk på det.. Kvalmende og urettferdig, hvis man bryr seg da :)

De fleste toaletter, inkludert på flyplassen, har ikke seter, spesiellt kjipt for meg som er jente. Standarden på offetnlige plasser er generellt dårlig. Alt går forferdelig tregt, et eksempel er postkortet som min kjære sendte sin mor derfra. Det tok ikke lenger enn 7 måneder på å komme frem :)

Om du drar ned på et 5-stjerners resort og koser deg ved bassenget en uke så vi du ikke se noe av dette som virkelig er Cuba, men du vil allikevel støtte den korrupte rejeringen.

Jeg har ikke sett mye fattigdom, Cuba er nok det værste landet jeg har vært i, men det var mer enn nok for min del iallefall.

Ikke meningen å ta fra deg gleden eller noe, vil ikke være ekkel, men ville bare fortelle hvordan dette landet ser ut fra baksiden :)

Edit: Ville bare legge til at det er noen år siden jeg var der, så ting kan jo ha endret seg, men ikke så veldig drastisk vil jeg tro :klø:

Endret av Audrina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid hatt kjempelyst til å dra til Cuba, og nå ser jeg muligheten! :) skal dra ned til reisearrangøren på mandag, håper det fortsatt er ledige plasser da. Men, teit at det er mye dyrere å dra alene , enn å dra sammen noen.. :( Apollo har restplasser !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

det renger nødvendigvis ikek være dyrere å reise alene hvis du planlegger reisen selv istedenfor. Selv om jeg booket fly selv og fant sted å bo selv så fant jeg et par turer med Apollo som jeg benyttet meg av og det gikk helt fint. Med Air Canada betalte jeg cirka 6.500 tur/retur og vi betalte en sum tilsvarende 450 amerikanske dollar for å bo hjemme hos en familie i tre uker.

Audrina: når du slenger om deg med utrykk bør du vite hva de betyr. korrupt defineres som en som utnytter sin stilling og/eller makt til å skaffe seg fordeler utover det stillingen egentlig ville gitt vedkommende. det du beskriver er fattigdom og en annen kultur. du skriver at "Alt går forferdelig tregt" men det er ganske langt fra sannheten slik jeg opplevde den mens jeg var på Cuba. Ting var kanskje ikek så effektivisert som det er her hjemme i rike Norge men du trenger ikke dra lengere enn til mange av middelhavslandene for å oppleve lignende forhold. du beskriver Cuba som et fattig land og du skal ikke stikke under en barkrakk at det er nettop det men du bør komme deg ut av Havana før du skjærer hele landet over en kam. Cuba har faktisk veldig mye fint å tilby.

og det med at regjeringen eier alt der så skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet. Cuba er faktisk et kommunistisk land og vet du hva som er greia med kommunistiske land? jo, det er at det er myndighetene som eier alt. så nå vet du det. ;)

jeg har selv astma og kjenner meg ikke igjen at astmatikere har problemer på Cuba. folk der er såpass fattige at de færreste har råd til egen bil. industri er det heller ikke noe å snakke om så jeg skjønner ikke helt hvor du fant all forurensingen. dessuten har jeg nesten aldri vært i et land hvor det har vært så rent for søppel i gatene som det er på Cuba.

TS: jeg vil anbefale deg å dra til Cuba. det er som sagt ikke lenge siden jeg var der selv og jeg synes det var et veldig fint land. for min egen del så reiser jeg til andre deler av verden for å oppleve nye kulturer og det var nettop det jeg fant der. de innfødte var skikkelig jordnære og varme mennesker når du blir kjent med de. det er en gruppe på Facebook som heter Vagabond reisevenn hvor du kanskje finner noen å reise sammen med. jeg har skrevet endel om reiseopplevelsene mine på hjemmesiden min hvis du vil vite mer om hvordan jeg opplevde Cuba. jeg er ikek ferdig med å skrive om alt der men jeg satser på å bli det om et par dager.

god tur.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det renger nødvendigvis ikek være dyrere å reise alene hvis du planlegger reisen selv istedenfor. Selv om jeg booket fly selv og fant sted å bo selv så fant jeg et par turer med Apollo som jeg benyttet meg av og det gikk helt fint. Med Air Canada betalte jeg cirka 6.500 tur/retur og vi betalte en sum tilsvarende 450 amerikanske dollar for å bo hjemme hos en familie i tre uker.

Audrina: når du slenger om deg med utrykk bør du vite hva de betyr. korrupt defineres som en som utnytter sin stilling og/eller makt til å skaffe seg fordeler utover det stillingen egentlig ville gitt vedkommende. det du beskriver er fattigdom og en annen kultur. du skriver at "Alt går forferdelig tregt" men det er ganske langt fra sannheten slik jeg opplevde den mens jeg var på Cuba. Ting var kanskje ikek så effektivisert som det er her hjemme i rike Norge men du trenger ikke dra lengere enn til mange av middelhavslandene for å oppleve lignende forhold. du beskriver Cuba som et fattig land og du skal ikke stikke under en barkrakk at det er nettop det men du bør komme deg ut av Havana før du skjærer hele landet over en kam. Cuba har faktisk veldig mye fint å tilby.

og det med at regjeringen eier alt der så skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet. Cuba er faktisk et kommunistisk land og vet du hva som er greia med kommunistiske land? jo, det er at det er myndighetene som eier alt. så nå vet du det. ;)

jeg har selv astma og kjenner meg ikke igjen at astmatikere har problemer på Cuba. folk der er såpass fattige at de færreste har råd til egen bil. industri er det heller ikke noe å snakke om så jeg skjønner ikke helt hvor du fant all forurensingen. dessuten har jeg nesten aldri vært i et land hvor det har vært så rent for søppel i gatene som det er på Cuba.

TS: jeg vil anbefale deg å dra til Cuba. det er som sagt ikke lenge siden jeg var der selv og jeg synes det var et veldig fint land. for min egen del så reiser jeg til andre deler av verden for å oppleve nye kulturer og det var nettop det jeg fant der. de innfødte var skikkelig jordnære og varme mennesker når du blir kjent med de. det er en gruppe på Facebook som heter Vagabond reisevenn hvor du kanskje finner noen å reise sammen med. jeg har skrevet endel om reiseopplevelsene mine på hjemmesiden min hvis du vil vite mer om hvordan jeg opplevde Cuba. jeg er ikek ferdig med å skrive om alt der men jeg satser på å bli det om et par dager.

god tur.

Og du mener faktum at godeste Castro og "VIP" i Cuba lever godt på penger som bedriftene drar inn etc. mens resten av befolkningen får beskjedene kuponger på melk, brød og kjøtt, IKKE er korrupsjon? Men de er forholdsvis lykkelige sjeler ja, og skal jeg fortelle deg hvorfor? Fordi de ikke har lov til å forlate landet, eller se hvordan resten av verden virkelig er! :) De vet rett og slett ikke bedre. Akkurat som hviterusserene. Stakar.

Regjeringen var feil ord, myndighetene er kanskje mer riktig, men du skjønte at det var det jeg mente da jeg fortalte deg hemmeligheten om hvem som eier alle bedriftene ;)

Selv holder jeg meg til den Dominikaske Rep. når jeg skal nedover den veien igjen. Bodde der i 2009, fantastisk land! :jepp:

Ellers ønsker jeg TS en kjempegod tur! :)

Endret av Audrina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Cuba. Du kan få visum på dagen ved å dra til den cubanske ambassaden i Oslo. Ta med pass og muligens også reisepapirene. På orkideekspressen.no kan de også være behjelpelig med visum, tar ikke 20 dager der mener jeg.

Det er også noen vaksiner som er lurt å ta, sjekk med vakinasjonskontoret. Der kan du ha litt dårlig tid så ring imorra. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! :) sendte mail til apollo og de kunne være behjelpelige om jeg kom nedover på deres kontor imorgen. Bor ikke i Oslo, så da blir det litt vanskelig å dra innom konsulatet... Men jeg lurer på hvor i Cuba man bør bo?? Har ikke så lyst til å bo i Havana i 14 dager, da jeg reiser for å slappe av og vil helst bo på en liten koselig plass :) Noen forslag dere som har vært der før? Helst ikke så langt unna Havana da, orker ikke begynne å kjøre langt, eller ta fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

jeg vil anbefale deg å bo på Casa particulares istedenfor hotel. de dyreste casaene er i Havana og ligger på cirka 25 dollar natten. (for et par år siden innførte de Pesos convertible som er "turistvaluttaen". dette ble gjort for å sette en stopper for at amerikanske dollar ble brukt. Pesos convertible er bundet opp til amerikansk dollar). ved å bo i en casa bor du hos en familie og får virkelig sett hvordan det er å leve på Cuba. det er vanlig at de lager måltidene til de som bor der og der jeg bodde var maten ofte bedre enn den vi fikk på restaurant.

ei jeg kjenner har vært på Cuba mange ganger og sverger til å bo i Trinidad. det er een veldig koselig liten by som ligger mellom havet og fjellene midt på Cuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuba er et fantastisk, om enn litt kompilsert land. Synes selv det var litt vanskelig å orientere seg ift priser/valutaer, mange av steden nekter å ta imot lokale pesos fra turister, da dette er forbeholdt "de lokale". Alliekvel, mye billigere å bruke denne valutaen enn pesos covertibles, anbefaler å veksle til lokal pesos når du kommer dit.

Cubanerne er et veldig gjestfritt folk, og veldig hjelpsomme!

Var selv der i 3 uker -- kan absolutt anbefale Havana og Trinidad. Kjenner meg ikke igjen i at Havana skal være så forurenset.

Anbefaler å bo på "Casa Particulares" -- man blir kjent med kulturen på en annen måte, det er billigere, du blir kjent med en masse folk, og får en hel masse tips og erfaringer som du kanskje ikke ville ha fått på et hotell. Møtte mange folk vi ble vledig glade i!:) Vi ble passet godt på av "familiene våre"!:)

Hvis du er fornøyd med casaen du bor i, og skal videre til en annen by er de ofte også veldig hjelpsomme med å anbefale deg en casa i den byen du skal til, som er av samme standard. Det kan være greit å "booke" gjennom famliien du br hos, da casaene kan være litt vanskelig å finne på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB Over her. Anbefaler forøvrig ikke maten på Cuba, utenom i casaene, all mat vi spiste på restaurant var en stor skuff.

Men, på casaene der vi bodde fikk vi servert deilig, hjemmelaget mat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

AB Over her. Anbefaler forøvrig ikke maten på Cuba, utenom i casaene, all mat vi spiste på restaurant var en stor skuff.

støtter meg på denne. greide tilogmed å bli matforgiftet på restaurant også.. så fikk et par dager i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...