AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Hvor lenge i før veien kan den kaken lages? Visst jeg lager den fredag og den skal serverast søndagen blir det for lang tid?
Strix Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det bør gå greit, den blir best etter å ha stått noen timer/over natten synes jeg. Men en ekstra natt skader nok ikke så mye Lykke til *nam* Endret 7. januar 2011 av Strix
Hoppetaujenta Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Jeg tror at jeg må være den eneste i hele verden som ikke syns at den kaka er god, men greit det: her er jeg - og jeg tåler å bli tittet på som en skikkelig kakesnåling.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Det bør gå greit, den blir best etter å ha stått noen timer/over natten synes jeg. Men en ekstra natt skader nok ikke så mye Lykke til *nam* Her er jeg helt uenig. Jeg steker som regel kaka dagen i forveien, og lar den stå tett og mørkt til rett før den skal serveres og lager den ferdig med fyll da. Kremen blir veldig fort rennete, og kakebunnen blir soggy. Jeg synes marengsen skal være så sprø som mulig når den serveres. Å lage kaken to dager i forveien ville vært det samme som at den var totalt mislykka for min del.
Strix Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Her er jeg helt uenig. Jeg steker som regel kaka dagen i forveien, og lar den stå tett og mørkt til rett før den skal serveres og lager den ferdig med fyll da. Kremen blir veldig fort rennete, og kakebunnen blir soggy. Jeg synes marengsen skal være så sprø som mulig når den serveres. Å lage kaken to dager i forveien ville vært det samme som at den var totalt mislykka for min del. Da har vi forskjellige erfaringer, jeg har spist denne kaken i 20år og kremen har aldri rent noen plass og bunnen har aldri blitt soggy. Det eneste jeg merker på denne kaka etter at den har stått ferdig i kjøleskapet noen dager(rester) er at toppen blir litt seig. Nå finnes det jo ulike oppskrifter på denne kaken også, jeg har smakt varianter som har vært bare helt ok. Har du bare krem i eller vaniljekrem og krem? Er underdelen din lik overdelen?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Da har vi forskjellige erfaringer, jeg har spist denne kaken i 20år og kremen har aldri rent noen plass og bunnen har aldri blitt soggy. Det eneste jeg merker på denne kaka etter at den har stått ferdig i kjøleskapet noen dager(rester) er at toppen blir litt seig. Nå finnes det jo ulike oppskrifter på denne kaken også, jeg har smakt varianter som har vært bare helt ok. Har du bare krem i eller vaniljekrem og krem? Er underdelen din lik overdelen? Jeg lager Kvæfjordkake i langpanne ("kakebunn" + marengs) som jeg deler i to og legger oppå hverandre med en blanding av krem og vaniljekrem mellom. Altså lik over- og underdel. For all del, jeg spiser gjerne rester av kaka dagen etter men ville absolutt montert den samme dag som servering. AB #4
Gjest navnelapp Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Steik gjerne kaka ferdig på fredag, men ikkje legg saman botnane og kremen før på søndag. Oppbevar gjerne kaka i forma, viss du har plass til å kjøle heile.
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Jeg tror at jeg må være den eneste i hele verden som ikke syns at den kaka er god, men greit det: her er jeg - og jeg tåler å bli tittet på som en skikkelig kakesnåling. Vi er to! Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har måttet ta på meg mitt høfligste smil og spist det minste stykket jeg klarer å skjære når kolleger har hatt med denne til fredagskaffen på jobb, eller venner har bakt kake når vi er på besøk. Jeg har ikke hjerte til å si at jeg ikke liker kaken når jeg vet at folk har laget den for å være hyggelig.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Jeg tror at jeg må være den eneste i hele verden som ikke syns at den kaka er god, men greit det: her er jeg - og jeg tåler å bli tittet på som en skikkelig kakesnåling. Vi er minst tre som ikke velger denne først (om vi kan velge), og for min del så er dette gjeldende enten den er fylt med vanlig fløtekrem, med vaniljekrem eller (som jeg er vant til) med romkrem. Det er egentlig veldig fint at smaken er litt forskjellig, bare tenk så kjedelig det ville blitt ellers Endret 8. januar 2011 av Lille-pus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå