Gjest Adera Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Når dere bruker brokkoli eller purre i mat, bruker dere selve stilken på brokkolien eller den grønne toppen på purren? :klø:
-Fisken- Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Ja, jeg gjør det. Synes faktisk stilken på brokkolien er best. 3
Pingting Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Bruker alt på begge grønnsakene. Og er enig med -Fiske- stilken er det beste på brokkolien!
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Jeg gjør ikke det. Synes det nederste av stilken på broccolien er for grovt, og det aller øverste grønne på purren er for tørt (men jeg bruker en del av det grønne).
Brunhilde Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Jeg bruker stilken på brokkoli, ja. Det samme med det grønne på purren. Kutter bort det som er tørt og bruker resten. 1
Gjest Elastica Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Stilken på brokkolien har en kjempegod nøtteaktig smak. Skrell den og smak på kjernen, den smaker nydelig! Når jeg tilbereder brokkoli krangler guttene mine om å få stilken, så den går unna hos oss. Det er reneste snacksen.
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Stilken på brokkolien har en kjempegod nøtteaktig smak. Skrell den og smak på kjernen, den smaker nydelig! Når jeg tilbereder brokkoli krangler guttene mine om å få stilken, så den går unna hos oss. Det er reneste snacksen. Takk for tipset! Lar du stilken trekke lenger enn bukettene?
Strix Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Jeg bruker så mye som mulig av begge deler Syns alt smaker godt!
Gjest Elastica Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Takk for tipset! Lar du stilken trekke lenger enn bukettene? Jeg formulerte meg visst litt uklart. Den gode smaken er av rå brokkolistilk. Så den slåss vi om, mens vi bruker bukettene til andre ting.
-Fisken- Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Takk for tipset! Lar du stilken trekke lenger enn bukettene? Jeg deler stilk og buketter i like store biter, og trekker de da også like lenge.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Jeg bruker også stilken, og trekker/koker den like lenge som resten. Når det gjelder purre bruker jeg en del av det grønne, men stort sett ikke de øverste groveste bitene. Men den delen kan brukes når man koker kraft, f eks bindes med hyssing sammen med urter.
Gjest Adera Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 Takker for mange svar. Eg har alltid av ein eller annen grunn kutta av nesten heile toppen av purren og kasta den, samt bare brukt ein del av stilken på brokkolien. Huff, så bortkasta.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Som regel er det en veldig god idé å skrelle broccolistilken før man bruker den (bruk en helt vanlig gulrot-/potetskreller), da slipper du det seige, grove skallet på stilken. Den grønne "toppen" på purren er definitivt purre det også (samler seg gjerne litt sandjord nederst i "den grønne delen", så en god vask før bruk er lurt). Lykke til Endret 8. januar 2011 av Lille-pus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå