AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #21 Skrevet 7. januar 2011 TS jeg synes du gir mye her - og jeg mener at ideen din om å invitere hjemme hos foreldre uten tale etc er noe han faktisk burde gå med på om han er rimelig av seg. jeg tror faktisk du selv og gjestene vil like dette enda bedre enn de tradisjonelle bryllupet - for som jeg sikkert har sagt flere ganger før, mange har jo deltatt i det ene tradisjonelle bryllupet etter det andre, gjerne flere samme sesong - og de er alle like. jeg tror han er nervøs for oppmersomhet, og forstår det. legg frem dette med fravær av taler fra ham og bryllupsdans, og presenter det som en koselig og avslappet fest. du gir litt ved å gifte deg i utlandet, og han får gi litt ved å dukke opp på en enkelt fest i noen timer - hvor folk flest faktisk er opptatt av å spise mat, drikke og sosialisere med hverandre. som "kompensasjon" for deg kan du jo gjerne legge litt planlegging i god mat og drikke, og pynte litt ekstra fint så du føler det blir en fin fest samboeren min vil helst velge din manns variant, men mitt kompromiss er at det må være kirkelig uansett. så vi planlegger utenlands, alene , i en sjømannskirke e.l. - og blir sannsynligvis ikke fest, men han går med på fest etterpå om jeg ønsker nettopp fordi han får velge del 1. han sa at vi kunne gjerne bruke endel penger(like mye som en fest ville kostet) - bare han slipper å ha en tradisjonell "kirkebryllupsdag" som han sier. nå vil han også at jeg skal gå helt uten sminke(for da er jeg visst så fiiiiin), og har mange meninger om kjolevalg(ikke lang, og ikke "ball-aktig"...), men der vil jeg nok måtte trosse ham littegranne. Haha, koselig at han er ivrig og interesserer seg da Men skjønner godt at akkurat den biten med ditt utseende og antrekk for dagen får bli opp til deg! Veldig flott at dere har kommet til en enighet som passer for dere! Også for oss har det ingenting med penger å gjøre. Bare forlovelsesringen har kostet han laaangt mer enn jeg tør tenke på og jeg vet at han allikevel kommer til å bruke penger på et førsteklasses hotell og slikt i utlandet hvis/når vi drar dit for en vielse. Alt i alt blir det nok allikevel brukt en del penger, men bryllup koster jo uansett, og er i våre øyne verdt å bruke penger på. Så får vi se hvordan det blir med festen da... :klø:
FruN Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 Som det er sagt flere ganger - det handler om å finne balansen mellom gi og ta. Min mann lar meg styre med "alle detaljene" - han vil bare at meningene han evt kommer med, blir hørt. Ellers skulle han gjerne hatt vielsen på kontoret, men jeg ønsker kirkebryllup. Siden hvor er mindre viktig for han, ga han seg på det. Hadde jeg vært i situasjonen din, hadde nok jeg sagt ja til hans vielsesforslag, og synes han kunne vært med på en uformell bryllupsfest senere.
Lulilelu Skrevet 8. januar 2011 #23 Skrevet 8. januar 2011 Jeg syns det blir veldig teit at bruden som har drømt om bryllupsdagen sin siden hun var liten, skal gi opp drømmebryllupet fordi mannen ikke føler seg komfortabel som midpunkt i større mengder. Jeg hadde kjempet for bryllupet mitt og heller gjort div kompremisser som ingen brudevals, tale, pinlige leker, hatt litt mindre fest med litt mindre gjester ect. 2
Gjest norah Skrevet 8. januar 2011 #24 Skrevet 8. januar 2011 TS Skulle ønske det var såpass enkelt. Han vil ikke ha kirkebryllup heller, med mindre vi er alene med presten inne i kirken Og det blir for dumt spør du meg. Derfor synes jeg det er bere at vi da drar vekk fra alle familiemedlemmer som sikkert blir skuffet fordi de ikke får være me på vielsen uansett hvor eller hvordan vi gjør det, og deretter tar en fest hjemme etterpå. Men, nå får vi se hva vi/om vi kommer frem til noe i helgen da Vil bare si at veldig mange gjør det faktisk slik når de gifter seg i utlandet - altså alene med presten. Så han er nok ikke helt på jordet med det forslaget slik sett. Mange synes jo også det er rart når man gifter seg i en stor kirke, for de føler det må være fullsatt for å ikke bli merkelig.... Men kan jo hende han går med på å ha forlovere med da? Noen han liker å dra på tur med? For min del personlig går det greit å droppe forlovere med på tur - tror det blir langt mer romantisk når vi kan tusle gjennom en storby alene og kysse på hvert gatehjørne :rødme: Med gjester kommer jo med en gang underholdningsbehov 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. januar 2011 #25 Skrevet 8. januar 2011 Hei, TS her. Takk for alle svar Skulle ønske min mann, slik som tydeligvis flere andre menn, så dette litt mer som min dag. Skulle ønske han kunne unne meg den bryllupsfesten jeg ønsker meg. Jeg har jo allerede bøyd med ang. vielsen for hans skyld... Hva faen? Jeg syntes det første innlegget ditt var fornuftig, men dette blir bare for dumt. Bryllupet er ikke brudens dag, hvis bryllupet var brudens dag, kunne du ha gifta deg med deg selv. Og du ønsker at han skal unne deg det du ønsker deg, mens du selv skal slippe å unne ham noe som han ønsker? Nei, skjerp deg TS. Her må begge parter gi og ta.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #26 Skrevet 8. januar 2011 TS igjen her Nå ble det noen reaksjoner på dette med om det er brudens eller begges dag, noe som egentlig er litt usaklig her. I min orginale post gjorde jeg det veldig klart og tydelig at jeg mener det er like mye hans dag som min, men jeg formulerte meg kanskje ikke helt ideellt i mitt forige svar. Som sagt i orginalposten hadde jeg aldri sett for meg at brudgommen skulle ville ha så mye å si, og dermed dra bryllupet i en helt annen retning enn hva jeg alltid har forventet meg og drømt om. Jeg vet jo at det veldig ofte er bruden som går bananas og brudgommen er fornøyd så lenge alt han trenger å gjøre er å ta på seg pentøyet og stille opp. Slik er altså ikke min kommende mann, men han bør uansett være villig til å bøye seg i min retning, enn det han har til nå, altså ikke i det hele tatt. Jeg håååper så inderlig at jeg kan få han til å forstå at dette er noe som er viktig for meg, og at som i alle andre tilfeller i et ekteskap må vi inngå et komprimiss, noe vi til vanlig er veldig flinke på Jeg synes at jeg har strukket meg ganske langt, ved å gå med på en privat vielse i utlandet, helt uten forlovere eller familie/venner. Vielsen er jo faktisk det viktigste. Uansett, nå er det helg, og det blir en rolig en, etter mye farting og stressing i julen og nyttår. Så da håper jeg at vi kan sette oss ned å snakke om det litt. Hvis det kommer noe ut av det, skal jeg selvsagt oppdatere dere! Vil uansett takke for alle innspill Å inngå et kompremiss betyr ofte at vinterferien blir i Trysil fordi han er glad i slalom, mens sommerferien blir på Kreta fordi du liker det. Du kan ikke forvente at han skal forstå at du har planlagt et bryllup i mange år fra du var et barn en god del år før dere ble sammen. Synes han høres ut som en mann som tør stå for sine meninger og at du skal sette pris på det. Du skriver jo selv at vielsen er det viktigste. Klarer du se at det viktigste er at dere blir gift og ikke selve dagen? Når du har planlagt et bryllup lenge før du traff han, kan han få en følelse av at du kunne byttet han ut bare du får oppleve drømmebryllupet mens han er en slags statist. Hvis dere har en enkel vielse, kan dere planlegge festen i ro og mak etterpå. Hvis dere ikke havner i skilsmissestatistikken straks hverdagen kommer. Mener ikke være frekk, men skriver med håp om at du skal lande litt og fortelle hva som er så galt hvis det er en enkel vielse og en uformell fest, kanskje et grillparty, der ikke bryllupet er i fokus? Har problemer med å forstå at det kan være så viktig for deg, men at det ikke er viktig for deg hvis han er ukonfertabel i sitt eget bryllup på grunn av all oppmerksomheten bare du selv synes alt er flott! Det viktige er vel kjærligheten dere føler for hverandre og ikke en fest?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #27 Skrevet 8. januar 2011 TS her igjen. Hva faen? Jeg syntes det første innlegget ditt var fornuftig, men dette blir bare for dumt. Bryllupet er ikke brudens dag, hvis bryllupet var brudens dag, kunne du ha gifta deg med deg selv. Og du ønsker at han skal unne deg det du ønsker deg, mens du selv skal slippe å unne ham noe som han ønsker? Nei, skjerp deg TS. Her må begge parter gi og ta. Hmm, leste du i det hele tatt selv det du siterte fra meg før du begynte å skrive et svar? Du siterte jo faktisk at jeg har skrevet at jeg har gitt ham hele del 1, den viktigste delen av bryllupet - selve vielsen. Hvordan kan du da få deg til å skrive at jeg prøver å slippe unna å unna han noe? Jeg har alleree gitt en stor del TS igjen her Nå ble det noen reaksjoner på dette med om det er brudens eller begges dag, noe som egentlig er litt usaklig her. I min orginale post gjorde jeg det veldig klart og tydelig at jeg mener det er like mye hans dag som min, men jeg formulerte meg kanskje ikke helt ideellt i mitt forige svar. Som sagt i orginalposten hadde jeg aldri sett for meg at brudgommen skulle ville ha så mye å si, og dermed dra bryllupet i en helt annen retning enn hva jeg alltid har forventet meg og drømt om. Jeg vet jo at det veldig ofte er bruden som går bananas og brudgommen er fornøyd så lenge alt han trenger å gjøre er å ta på seg pentøyet og stille opp. Slik er altså ikke min kommende mann, men han bør uansett være villig til å bøye seg i min retning, enn det han har til nå, altså ikke i det hele tatt. Jeg håååper så inderlig at jeg kan få han til å forstå at dette er noe som er viktig for meg, og at som i alle andre tilfeller i et ekteskap må vi inngå et komprimiss, noe vi til vanlig er veldig flinke på Jeg synes at jeg har strukket meg ganske langt, ved å gå med på en privat vielse i utlandet, helt uten forlovere eller familie/venner. Vielsen er jo faktisk det viktigste. Quoter meg selv på det jeg skrev angående min/hans/vår dag, da det utsagnet du har quotet var litt feil av meg å si. Kanskje litt frustrert akkurat da, og det beklager jeg. Jeg er virkelig ikke "bridezillaen" som vil ha hele dagen for meg selv..
Barcelone Skrevet 8. januar 2011 #28 Skrevet 8. januar 2011 Vi var litt i samme situasjon, men vi måtte bare sette oss ned og snakke om det. Og gjett om vi gjorde. Helt til det gikk i stå. Så gikk det noen uker hvor vi ikke snakket om det i det hele tatt. Det endte med at jeg satte meg med i ro og mak og skrev ned hva jeg tenkte og følte (føler ofte det kan være enklere) og ga ham brevet. Han tok det veldig fint og vi diskuterte hva vi begge følte og ønsket og vi greide til slutt å bli enige!!! Det var nok ting jeg skulle ønske var litt annerledes, men det viktigste av alt var at jeg fikk drømmemannen min og vi skal dele lovet vårt med hverandre. Så dere må bare sette dere ned og inngå et slags kompromiss. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #29 Skrevet 9. januar 2011 TS her. Vil bare si at veldig mange gjør det faktisk slik når de gifter seg i utlandet - altså alene med presten. Så han er nok ikke helt på jordet med det forslaget slik sett. Mange synes jo også det er rart når man gifter seg i en stor kirke, for de føler det må være fullsatt for å ikke bli merkelig.... Men kan jo hende han går med på å ha forlovere med da? Noen han liker å dra på tur med? For min del personlig går det greit å droppe forlovere med på tur - tror det blir langt mer romantisk når vi kan tusle gjennom en storby alene og kysse på hvert gatehjørne :rødme: Med gjester kommer jo med en gang underholdningsbehov Jeg mente at kirkebryllup i hjembyen vår med bare oss to og presten ble litt for dumt Da hadde nok familien fått hetta, hehe. Derfor er det bedre uansett å dra utenlands å være helt alene Vi skal ikke ha med forlovere nei, bare oss to og vigsler. :rødme:
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #30 Skrevet 12. januar 2011 TS her, for siste gang Vil bare takke alle for innspill, dere har hjulpet meg både moralsk og gitt meg tips og inspirasjon. Vi har hatt noen lange og fine samtaler i helgen, hvor vi satte ned noen ønsker hver på et papir, og ble enige om hvor mange av begges ønsker vi kunne få gjennomført. Vi måtte også gjøre noen kompromiss der ønskene kræsjet med hverandre. Det hele ble mye mer oversiktlig og jeg tror min kjære så situasjonen litt bedre. Det gjorde iallefall jeg. Han forklarte meg at han på ingen måte hadde prøvd å ta fra meg det jeg ønsket meg i en mottakelse, og at han såklart unner meg dette. Jeg forklarte også at mottakelsen kan være mindre og mer privat enn hva jeg først hadde pratet om. Så vi kom til enighet, og slik ser det ut til at det blir; Borgelig vielse i Spania eller Italia, med 10-14 dagers bryllupsreise på et flott hotell etter vielsen. Vi skal også pynte oss (dress på han og flott selskapskjole på meg, hvit men ikke typisk brud) og ta noen profesjonelle bilder! Det blir bare meg og han, noe jeg er veldig fornøyd med, og tror blir romantisk og flott! Deretter inviterer vi tilsammen ca 25-30 av våre nærmeste venner og familie, og holder en fest hjemme i mine foreldres store hage (med platting og partytelt osv.) hvor jeg fritt får lov til å styre så mye jeg gidder meg invitasjoner, borkort, dekorasjoner, mat osv. Ingen taler, ingen brudevals og kun en veldig avslappet atmosfære hvor alle kan skravle og kose seg. Jeg er kjeeempefornøyd, og gleder meg masse, masse, masse til sommeren 2012! :rødme: 7
MonThe Skrevet 12. januar 2011 #31 Skrevet 12. januar 2011 Så bra dere ble enige!! Blir nok en nydelig vielse, og selskap! Lykke til
frk_fantasy Skrevet 13. januar 2011 #32 Skrevet 13. januar 2011 Så bra løsning dere kom frem til! Høres jo helt perfekt ut (for begge parter) Gratulerer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå