Rakel Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #21 Skrevet 7. januar 2011 Det var dette som var problemet, dataingeniør! Thank you! Hun forsøkte å forklare for meg, men jeg forsto ikke hva hun mente. Hun hadde tatt med dette hjem fra skolen, men vi hadde ikke program som støttet dette på vår PC. Hun fortalte dette til frøken. Jeg ønsket ikke å kjøpe et produkt fordi hun skulle få fullført prosjektet sitt. Tror det var en egen versjon av Word som vi ikke hadde hjemme, dermed fikk hun ikke åpnet det. Det gikk ut på dato mens hun prøvde å fullføre prosjektet hvis du forstår. Skulle gjøre det hjemme, men hadde ikke regnet med at hun ikke fikk åpnet det her. De hadde sluttet å arbeide med det på skolen, og nå var det lagt opp som hjemmearbeid.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 Jeg vil ikke ta stilling til om datteren din har fortjent nedsatt i orden og atferd, men jeg kan absolutt forestille meg at om du fortjener nedsatt karakter i atferd, så er ordenen din heller ikke god - det er i hvert fall hva jeg har sett på 5-6 årskull med ungdomsskoleelever. I henhold til forskrift til opplæringslovens § 3-7, skal elev og foresatte varsles om det er fare for at eleven kan få nedsatt karakter i orden eller atferd. Dette skal gjøres i god tid, sånn at eleven vil få tid til å forbedre karakteren. Om læreren ikke har gitt varsel om dette, bør hun gjøres oppmerksom på det, men det er da ingen grunn til å kreve møter med ledelsen før du har tatt dette opp med læreren først. Datteren din er på 8. trinn, så karakterene hun oppnår i år har absolutt ingenting å si når hun senere skal søke seg inn på videregående. Kanskje hun heller burde ta nedsatt i orden og atferd nå som en indikator på at hun bør skjerpe seg, heller enn at du hopper opp på barrikadene for å rettferdiggjøre atferd som du selv sier er noe opprørsk og hormonell.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #23 Skrevet 8. januar 2011 Jeg mener du skal sjekke opp historien med åpent sinn. Det er nå en gang slik at både elever og lærere begår feil, og at begge parter iblant ikke er helt ryddige i hvordan historien fremstilles. Gjennom mine år som mamma til 5 ungdommer har jeg opplevd både fantastiske lærere og lærere som aldri skulle ha undervist en ungdom. Jeg vil bare fortelle en liten historie jeg selv opplevde som illustrerer dette svært godt, da i lærerens misfavør. Jeg har en ungdom som gikk i 8 klasse i fjor. Denne ungdommen har gjennom hele barndommen hatt en utpreget rettferdighetssans, og har vært de svakes forkjemper. Var det noen som ble ertet, var mitt barn på pletten og ordnet opp. Så fikk jeg en telefon fra en av lærerene på trinnet, hvor denne i ganske kraftige vendinger beskylder mitt barn, samt 5 andre for å stå for systematisk mobbing av en annen elev. Jeg protesterte selvfølgelig kraftig, for jeg visste at dette ikke kunne være sant. Da jeg fikk navnet på den eleven som skulle ha blitt mobbet, visste jeg med en gang at her var det en type "hevnaksjon" på gang. Dette var en elev med sosiale problemer. Jeg ga beskjed til læreren at jeg kom til å ta saken videre i systemet, og ringte inspektør. Det viste seg selvfølgelig at saken var snudd på hodet, og at læreren hadde overeagert i sitt kollektive avhør og avstraffelse av ungdommene. Han beklaget senere overfor mitt barn og flere av de andre ungdommene at han hadde tatt feil. Det var selvfølgelig realt gjort, men flere av ungdommene hadde fått seg en skikkelig knekk av å bli beskylt for noe så alvorlig, og det tok sin tid å gjennopprette tilliten til både lærer og elev. Så derfor oppfordrer jeg mor i denne saken til å sjekke opp, men på en nøytral måte som ikke oppleves som anklagende for hverken barn eller lærer. Så får vi håpe at sannheten kommer for en dag.
Eidi_81 Skrevet 8. januar 2011 #24 Skrevet 8. januar 2011 Jeg synes dette høres ut som en streng lærer. Det er ikke tvil om at det er forskjellsbehandling av elever på ungdomsskolen. De som sier noe annet er enten lærere på ungdomsskolen (?) eller så er de blandt de som fikk god behandling... Jeg har selv flere eksempler; ei jeg gikk sammen med hadde ei eldre søster som hadde gått på samme skolen, denne eldre søstern hadde vært litt rappkjefta og krangla en del med læreren, mens lillesøster var beskjeden og en helt annen personlighet. Vi leverte ved flere anledninger ordrette lekser (det var lesker, så vi fikk lov å samarbeide). Disse ordrette leksene fikk jeg av og til en hel karakter bedre... Ei anna jente jegg gikk sammen med hadde hatt kyssesyke, og hadde derfor legeerklæring om at hun ikke skulle ha gym og at hun ellers måtte ta det med ro hvis ikke kunne hun bli værre igjen. Lærern påsto hun hadde laget legeerklæringen selv (??) og tvang henne til å ha gym eller gå ned en karakter... Hun var veldig opptatt av karakterer og hadde derfor gym. Foreldrene holdt på å slå ned læreren etterpå, og hun fikk slippe gym etter det. Men det er jo tydelig at enkelte lærere er så lei av ungdom som juger at de tar alle under en kam og ikke lytter eller tror på elevene lenger... Det du kan trøste deg med er at ungdomsskolekarakterene kløe betyr så mye, alle har rett på videregående og etter det er det kun videregåendekarakterer og evt høyskole eller universitet som teller. Ingen arbeidsgiver vil be om å få se vitnemålet fra ungdomsskolen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #25 Skrevet 8. januar 2011 Selvsagt er det forskjell på lærere, vi er jo bare mennesker vi også. Vi (kan bare snakke for meg selv og kollegaene mine) gjør vårt beste for å være rettferdige, og hos oss pleier vi alltid å diskutere det om vi er i tvil hva vi skal gi en elev i karakter. Er vi i tvil, kommer den som regel eleven til gode, i alle fall i vårsemesteret. Om høsten er vi litt strengere, for det har vist seg at mange elever begynner å hvile på laurbærene om de får en god karakter til jul, og blir svært overrasket over at de ikke klarer å holde den til sommeren. De er bare ungdomsskoleelever, og en god del av dem har ikke den beste selvinnsikten ennå, særlig ikke så tidlig som i 8. klasse. Jeg kan være av dem som gir flere anmerkninger. Det er rett og slett fordi jeg får med meg mer enn en del andre lærere. Det er noe elevene selv også sier. Det nytter ikke å prøve å jukse på prøver hos N.N., sier de. Hun får med seg alt. Jeg har vært med som andrelærer i noen timer, og sett hvor forskjellige vi er. Mens noen lærere blir så oppslukt av det de forsøker å formidle at de ikke får med seg at elever sitter med mobil (som er forbudt hos oss), får jeg som regel med meg slike ting. Da gir jeg selvsagt anmerkning for det, mens samme aktivitet ikke så ofte fører til anmerkning hos en annen lærer siden denne rett og slett ikke ser det. Noen har fremstilt det slik at karakterene på ungdomsskolen er helt vilkårlige. Jeg ser selv at mye har forandret seg siden jeg selv gikk på skolen. Vi lager vurderingskriterier som elevene får utdelt før de fleste prøvene, og det er en hjelp både for elevene (om de gidder å bruke dem aktivt og de ikke bare havner på gulvet, og deretter forsvinner i søpla) og for oss når vi retter. Jeg tror karakterene nå er mye mer rettferdige enn de kunne være før. 1
smalls Skrevet 8. januar 2011 #26 Skrevet 8. januar 2011 Jeg synes dette høres ut som en streng lærer. Det er ikke tvil om at det er forskjellsbehandling av elever på ungdomsskolen. De som sier noe annet er enten lærere på ungdomsskolen (?) eller så er de blandt de som fikk god behandling... Jeg har selv flere eksempler; ei jeg gikk sammen med hadde ei eldre søster som hadde gått på samme skolen, denne eldre søstern hadde vært litt rappkjefta og krangla en del med læreren, mens lillesøster var beskjeden og en helt annen personlighet. Vi leverte ved flere anledninger ordrette lekser (det var lesker, så vi fikk lov å samarbeide). Disse ordrette leksene fikk jeg av og til en hel karakter bedre... Ei anna jente jegg gikk sammen med hadde hatt kyssesyke, og hadde derfor legeerklæring om at hun ikke skulle ha gym og at hun ellers måtte ta det med ro hvis ikke kunne hun bli værre igjen. Lærern påsto hun hadde laget legeerklæringen selv (??) og tvang henne til å ha gym eller gå ned en karakter... Hun var veldig opptatt av karakterer og hadde derfor gym. Foreldrene holdt på å slå ned læreren etterpå, og hun fikk slippe gym etter det. Men det er jo tydelig at enkelte lærere er så lei av ungdom som juger at de tar alle under en kam og ikke lytter eller tror på elevene lenger... Det du kan trøste deg med er at ungdomsskolekarakterene kløe betyr så mye, alle har rett på videregående og etter det er det kun videregåendekarakterer og evt høyskole eller universitet som teller. Ingen arbeidsgiver vil be om å få se vitnemålet fra ungdomsskolen. Synes det er trist at noen lærerere skal ødelegge slik. Da jeg gikk på uskolen så var det forskjellsbehandling til tusen! Noen fikk gode karakterer uansett hva de gjorde mens andre i klassen måtte jobbe ræva av seg men fikk bare en svak 3er uansett hva de gjorde. Har mange eksempler å komme med men kan nevne noen da: Dette som du skriver om den eldre søsteren har skjedd med en venninne av meg. Hun hadde en eldre bror som var sikkelig problembarn og frekk med læreren. Venninna mi fikk samme lærerer som broren sin og hun fikk ræva karakterer uansett hvor mye hun jobbet. Hun var ikke som han i det hele tatt men tydelig denne lærereren ikke likte henne pga broren. Utrolig synd. Det går ann å gi folk en sjanse her! En anna gang hadde en i klassen min time hos legen da. Hun hadde vist meldingen til en lærerer hun hadde hatt tidigere på dagen og han sa det var greit. På slutten av dagen skulle klassen vår gå på skøyter da. Hun sa til han læreren vi hadde at hun måtte gå en time før pga hun måtte til legen. Hun hadde glemt meldingen på skolen men sa hun hadde snakka med en anna lærerer de hadde. Vel han ville ikke tro henne og sa hun ville få skulk og anmerkning hvis hun dro. En gang hadde to i klassen glemt lærerboka da. Hun ene fikk anmerkning pga glemt bok mens han andre ikke fikk? Hun var ikke favoritten hans mens han andre var sikkelig englebarn og fikk kun 6 og 5. Urettferdig at hun fikk anmerkning og ikke han. En anna gang fikk jeg og en anna anmerkning av denne drittlæreren pga vi liksom ikke hadde fult med i timen. Bullshit! Vi satt jo helt stille bakerst og fulgte med. Mens favorttene hans bråka, kasta papirfly, gikk rundt i klassen osv. Fikk de anmerkning? Neida! Har flere historier men blir bare så irritert på sånna lærere altså. At det går ann.
Porcelain Skrevet 9. januar 2011 #27 Skrevet 9. januar 2011 Dere som kommenterer at "samme hvor mye de jobbet fikk de bare 3-ere". Det er (dessverre ?) slik i skolen at man måler ikke innsats, man måler kunnskap. Noen har lettere for det enn andre, og trenger ikke jobbe mye for å få gode karakterer - mens andre må jobbe masse og fortsatt har så store kunnskapshull at de ikke kommer høyere enn 3eren. Så enkelt er det faktisk. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2011 #28 Skrevet 9. januar 2011 Høres ut som de bruker fronter eller its learaning. Der kan lærer legge inn tidsfrist på oppgaver elever skal skrive. Leverer man for sent får man rett og slett ikke levert for "datoen er utgått". Altså leverer datteren din for sent... En frist er en frist! Ellers synes jeg absolutt at skolen burde ta initiativ til et møte med deg. Om de ikke gjør det bør du absolutt gjøre det med dem.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #29 Skrevet 9. januar 2011 Dere som kommenterer at "samme hvor mye de jobbet fikk de bare 3-ere". Det er (dessverre ?) slik i skolen at man måler ikke innsats, man måler kunnskap. Noen har lettere for det enn andre, og trenger ikke jobbe mye for å få gode karakterer - mens andre må jobbe masse og fortsatt har så store kunnskapshull at de ikke kommer høyere enn 3eren. Så enkelt er det faktisk. Det er dessverre også slik fremdeles at trynefaktoren spiller en rolle i karaktersettingen i skolen. Har et veldig godt eksempel på dette. Vil bare si at jeg på ingen måte applauderer det ungdommene mine fant på, og de fikk også en god porsjon kjeft etterpå. Mine to eldste barn gikk på ungdomskolen samtidig. En i 10 klasse og en i 8. Den eldste var superflink og fikk jevnt over veldig gode karakterer. Var en "gullunge" om man kan si det slik. Nestemann hadde en uoppdaget dysleksi, og var mer innadvendt og stille på skolen. Fikk jevnt over 3 karakterernivåer lavere enn søskenet på alle prøver. I stillhet hadde de sittet og snakket sammen om at det her måtte foreligge et tilfelle av urettferdig behandling, og de ville sjekke ut om dette var tilfelle. Siden eldstemann hadde tatt vare på alle prøver og innleveringer, og det ofte var gjenbruk av disse innleveringene blant lærerne, leverte den yngste en innlevering som eldste hadde gjort. Nå skulle man jo tenke seg at innleveringen ville avstedkomme noenlunde samme karakter, men gjett hva som skjedde. Det var tre karakterer forskjell på de to innleveringene. Dette fikk øynene våre opp for at det nok ikke alltid bare var den yngstes egen innsats som ga h*m lave karakterer. Og vi fikk det vel også bekreftet da h*n gikk over på VGS, og karaktererne gikk opp to nivåer i mange fag.
SmallTalk Skrevet 9. januar 2011 #30 Skrevet 9. januar 2011 Det var dette som var problemet, dataingeniør! Thank you! Hun forsøkte å forklare for meg, men jeg forsto ikke hva hun mente. Hun hadde tatt med dette hjem fra skolen, men vi hadde ikke program som støttet dette på vår PC. Hun fortalte dette til frøken. Jeg ønsket ikke å kjøpe et produkt fordi hun skulle få fullført prosjektet sitt. Tror det var en egen versjon av Word som vi ikke hadde hjemme, dermed fikk hun ikke åpnet det. Det gikk ut på dato mens hun prøvde å fullføre prosjektet hvis du forstår. Skulle gjøre det hjemme, men hadde ikke regnet med at hun ikke fikk åpnet det her. De hadde sluttet å arbeide med det på skolen, og nå var det lagt opp som hjemmearbeid. Er det lenge siden dattera di fikk egen laptop? Det hun har brukt er sannsynligvis en "trial"-versjon av Word 2007 eller 2010, eller i værste fall MS Works, og ingen av disse er ikke direkte kompatible med Word 2003, som jeg vil tippe at dere har. Har hun brukt Word så kan dere fikse dette med en plug-in til senere, har hun brukt Works, så er det enkleste å skrive fremtidige oppgaver i WordPad og heller fikse dem på deres PC. Jeg synes det er rart at dere ikke fikk brev om at hun sto i fare for å bli satt ned i orden og oppførsel. Når jeg gikk på ungdomsskolen, så var det sånn at man fikk brev hjem etter 10 "glemmekryss", og dette måtte foreldrene signere på. En annen ting jeg synes er rart, er at de tydeligvis er veldig strengt på oppgaver. Når vi hadde innleveringer, så fikk vi karakterer etter hvor god innleveringen var, men vi fikk ikke kryss når det var en oppgave vi ikke hadde gjort. Det førte til trekk på karakteren, men ikke nedsatt orden og oppførsel.
Porcelain Skrevet 9. januar 2011 #31 Skrevet 9. januar 2011 Det er dessverre også slik fremdeles at trynefaktoren spiller en rolle i karaktersettingen i skolen. Har et veldig godt eksempel på dette. Vil bare si at jeg på ingen måte applauderer det ungdommene mine fant på, og de fikk også en god porsjon kjeft etterpå. Mine to eldste barn gikk på ungdomskolen samtidig. En i 10 klasse og en i 8. Den eldste var superflink og fikk jevnt over veldig gode karakterer. Var en "gullunge" om man kan si det slik. Nestemann hadde en uoppdaget dysleksi, og var mer innadvendt og stille på skolen. Fikk jevnt over 3 karakterernivåer lavere enn søskenet på alle prøver. I stillhet hadde de sittet og snakket sammen om at det her måtte foreligge et tilfelle av urettferdig behandling, og de ville sjekke ut om dette var tilfelle. Siden eldstemann hadde tatt vare på alle prøver og innleveringer, og det ofte var gjenbruk av disse innleveringene blant lærerne, leverte den yngste en innlevering som eldste hadde gjort. Nå skulle man jo tenke seg at innleveringen ville avstedkomme noenlunde samme karakter, men gjett hva som skjedde. Det var tre karakterer forskjell på de to innleveringene. Dette fikk øynene våre opp for at det nok ikke alltid bare var den yngstes egen innsats som ga h*m lave karakterer. Og vi fikk det vel også bekreftet da h*n gikk over på VGS, og karaktererne gikk opp to nivåer i mange fag. Det kan jo hende at de ble tatt for juks? Uansett, såklart er det kjipt, men siden din yngste hadde dysleksi så er det jo absolutt forståelig at det ikke gikk så bra for ham/henne. Når det i tillegg ikke var oppdaget fikk han/hun antagelig ikke den hjelpen han/hun har krav på ved dysleksi heller. Da skjønner jeg godt at karakterene ikke ble så bra! Håper de fant ut av dette før barnet ditt begynte på vgs.
Porcelain Skrevet 10. januar 2011 #32 Skrevet 10. januar 2011 Er det lenge siden dattera di fikk egen laptop? Det hun har brukt er sannsynligvis en "trial"-versjon av Word 2007 eller 2010, eller i værste fall MS Works, og ingen av disse er ikke direkte kompatible med Word 2003, som jeg vil tippe at dere har. Har hun brukt Word så kan dere fikse dette med en plug-in til senere, har hun brukt Works, så er det enkleste å skrive fremtidige oppgaver i WordPad og heller fikse dem på deres PC. Jeg synes det er rart at dere ikke fikk brev om at hun sto i fare for å bli satt ned i orden og oppførsel. Når jeg gikk på ungdomsskolen, så var det sånn at man fikk brev hjem etter 10 "glemmekryss", og dette måtte foreldrene signere på. En annen ting jeg synes er rart, er at de tydeligvis er veldig strengt på oppgaver. Når vi hadde innleveringer, så fikk vi karakterer etter hvor god innleveringen var, men vi fikk ikke kryss når det var en oppgave vi ikke hadde gjort. Det førte til trekk på karakteren, men ikke nedsatt orden og oppførsel. Nå tar jeg dette fra hukommelsen, så jeg må beklage hvis jeg nå sier noe som ikke stemmer helt. Det kan garantert sjekkes opp, men jeg er ganske sikker på at det er riktig . Manglende innleveringer skal ikke føre til trekk i fagkarakter. Det å ikke levere noe går på orden, ikke på kunnskap i faget. Slik som forskriftene er nå så er det kunnskapen som skal måles i faget ,og ikke innleverte ting går på orden.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #33 Skrevet 10. januar 2011 Det kan jo hende at de ble tatt for juks? Uansett, såklart er det kjipt, men siden din yngste hadde dysleksi så er det jo absolutt forståelig at det ikke gikk så bra for ham/henne. Når det i tillegg ikke var oppdaget fikk han/hun antagelig ikke den hjelpen han/hun har krav på ved dysleksi heller. Da skjønner jeg godt at karakterene ikke ble så bra! Håper de fant ut av dette før barnet ditt begynte på vgs. De ble ikke tatt for juks. Eldste fikk 5 eller 6, og yngste fikk 2. På samme innleveringen. Det burde jo ikke gå ann! Det er heller ikke forståelig at h*n med dysleksi ikke fikk så bra karakterer, når et skolebytte innebar to karakterers heving i de samme fag. Da går det på personkjemi og inget annet. H*n fikk hjelp tilslutt i mai måned i 1 VG. Og det hjalp så utrolig på selvtilliten at idag har h*n en svært lukrativ jobb. Jeg virker nok litt skarp overfor lærerne, men jeg har hatt 5 barn gjennom barne/ungdoms og videregående skole, og har på den måten møtt svært mange lærere. Noen av dem har vært fantastiske på alle måter, mens andre ikke burde ha fått undervise overhodet. Noen av dem har jeg svært god kontakt med selv etter ferdig skolegang, mens andre håper jeg at jeg aldri møter igjen.
Gjest halebein Skrevet 13. januar 2011 #34 Skrevet 13. januar 2011 Ungdomsskolen er noe herk. Der virker som om majoriteten av lærere der drømmer om å jobbe på videregående, og er misfornøyde med at de havnet på ungdomsskolen, og lar dette gå ut over elevene. Jeg fikk selv nedsatt karakter i flere fag på ungdomsskolen av de merkeligste grunner. Mens frøken lærersmisker fikk toppkarakterer selv om hun hadde en god del feil. Jeg var nok en ufyselig tenåring å ha med å gjøre, preget av hormoner og ikke minst mange års unnfallenhet fra skolens side i mobbingen av meg. Men at jeg var mer enn en håndfull var faktisk ikke grunn til å sette meg ned i karakter, da. Var et sjokk å begynne på videregående. I engelsk og norsk, f.eks., trodde jeg at jeg kom til å måtte slåss for en 4'er. Så sjokket var stort da første innleveringer kom tilbake med 6 som karakter. Jeg som alltid hadde fått høre at jeg hadde dårlig språk og bedriten gramatikk, var plutselig blant de beste i kullet. Fett, men læregleden var jo da i stor grad allerede drept etter drittlærerne på ungdomsskolen. Oy! dette var sterke ord! :O sikker på at du ikke skjærer alle norges ungdomsskolelærere over en kam nå? Er massevis av engasjerte, flinke og inspirerende lærere på norske ungdomsskoler. det er en fin, men til tider utakknemmelig jobb. En betydelig mengde av elevmassen er på denne tiden i livet, lei av skole, mas, plikter og arbeid. Men som svar til deg som spurte om anmerkningene: Ta kontakt med rektor, be om å få se skolens vurderingskriterier for orden og oppførsel. dette er et "skriv" som sier hva som skal gi anmerkninger, og hva som er kriteriene for å få nedsatt orden og oppførsel. Synes det var rart du ikke ble informert tidligere omhvordan barnet ditt lå an, var det ikke konferansetime i forkant? det at en elev får nedsatt med 10 og en ved 12 er ikke så rart. det kommer an på forseelsens alvorlighetsgrad, og om det er gjentatte anmerkninger av samme type. Det er for eksempel ganske normalt å glemme noen bøker og litt gymtøy, og dette er nødvendigvis ikke så alvorlig - men gjentatt skulking er det verre med. -og anmerkning for feil på innleveringer skal ikke settes. denne må strykes, det går ikke på karakter for orden, men skal gå på karakter for faget.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2011 #35 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har også ei "hormonbombe" av ei datter som ropte til læreren i et forsøk på å forsvare ei klassevenninne som "hele klassen" mente ble urettferdig behandlet. Resultat for utbruddet sitt: nedsatt oppførselskarakter. Etter at hun kom hjem, fant hun på elevorganisasjoners hjemmeside at det ikke skal være anledning å gi nedsatt oppførselskarakter på en enkelt episode som ikke er av alvorlig art, og at eleven skal få advarsel på forhånd. Da hun tok opp dette med læreren, fikk hun anmerkning.... Ikke alle lærere som har lært å håndtere hormonelle tenåringsjenter, dessverre :-(
Gjest Koala Skrevet 14. januar 2011 #36 Skrevet 14. januar 2011 Det er ikke sikkert disse sakene fremstår på samme måte sett fra lærerens side. det kan utmerket godt hende at læreren ikke har fått vite hvorfor eleven ikke hadde med seg bøkene eller hadde gjort leksene. Dersom din datter ikke har klart å kommunisere dette på adekvat vis kan dere heller ikke forvente at læreren skal gjette det. Dersom slikt skjer så snakk dirkete med læreren ikke forutsett at læreren deler din virkelighetsoppfatning. Ikke forutsett at læreren er ute etter din datter heller. Dersom datteren din på en høflig og hyggelig måte hadde forklart dette er sjansen ganske god for at hun hadde blitt lyttet til tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #37 Skrevet 14. januar 2011 Jeg har også ei "hormonbombe" av ei datter som ropte til læreren i et forsøk på å forsvare ei klassevenninne som "hele klassen" mente ble urettferdig behandlet. Resultat for utbruddet sitt: nedsatt oppførselskarakter. Etter at hun kom hjem, fant hun på elevorganisasjoners hjemmeside at det ikke skal være anledning å gi nedsatt oppførselskarakter på en enkelt episode som ikke er av alvorlig art, og at eleven skal få advarsel på forhånd. Da hun tok opp dette med læreren, fikk hun anmerkning.... Ikke alle lærere som har lært å håndtere hormonelle tenåringsjenter, dessverre :-( Og det er ikke alle tenåringsforeldre som klarer å skjønne hvordan barna deres kan oppføre seg på skolen, dessverre. Jeg har opplevd mange ungdommer som sier noe sånt som at "jeg tok det jo bare opp med læreren og så ble han/hun dritsur tilbake". Fra lærerens ståsted var situasjonen en annen: "Eleven brukte stygge kallenavn på meg, kom med trusler og viste ingen respekt". Tenåringer i den verste hormontåka fremlegger så godt som aldri saken nøytralt, de er i harnisk fordi de ikke fikk viljen sin. Det sier jeg på grunnlag av minner fra min egen ungdomstid (både meg selv og mine venner/klassekamerater), fortellinger fra andre voksne og observasjon av egne barn. Det betyr ikke at man ikke skal tro på tenåringene sine, men ta nå det de sier med en liten klype salt. Undersøk på en rolig måte med læreren hva som egentlig har skjedd. Ta det så videre til tenåringen og følg nøye med på reaksjonen. De fleste foreldre vil kunne avsløre om tenåringen snakker sant eller ikke da hvis de bare har øynene åpne for alle eventualiteter og ikke bare har på seg "stakkars jenta mi"-brillene sine.
Chiyo Skrevet 15. januar 2011 #38 Skrevet 15. januar 2011 Jeg syns at denne læreren er veldig streng. Det er ikke så veldig lenge siden jeg gikk på ungdomskolen og jeg var ikke akkurat stjerne elev, men jeg hadde ikke så mange anmerkninger.
Kirby Skrevet 15. januar 2011 #39 Skrevet 15. januar 2011 Jeg har også ei "hormonbombe" av ei datter som ropte til læreren i et forsøk på å forsvare ei klassevenninne som "hele klassen" mente ble urettferdig behandlet. Resultat for utbruddet sitt: nedsatt oppførselskarakter. Etter at hun kom hjem, fant hun på elevorganisasjoners hjemmeside at det ikke skal være anledning å gi nedsatt oppførselskarakter på en enkelt episode som ikke er av alvorlig art, og at eleven skal få advarsel på forhånd. Da hun tok opp dette med læreren, fikk hun anmerkning.... Ikke alle lærere som har lært å håndtere hormonelle tenåringsjenter, dessverre :-( Men du syns tydeligvis at dette var helt grei oppførsel av en tenåring ovenfor en voksen, ettersom du åpenbart stoler blindt på hva datteren din forteller deg?
Gjest youlookslashy Skrevet 15. januar 2011 #40 Skrevet 15. januar 2011 Det gjelder jente på snart 14, nylig startet ungdomsskolen og fått karakterer. Nye lærere og elever.. Kom hjem med karakterbok med Nokså godt, nedsatt i både orden og oppførsel. Når det gjelder oppførsel, så har hun vært litt i opprør, en liten hormonbombe dette året. Men når det gjelder orden, er hun veldig ordentlig og ansvarsfull. Derfor stusset jeg veldig på dette, samt at jeg ikke har blitt kalt inn til en samtale i forkant.. Nå i det nye året, har hun allerede fått flere anmerkninger, og hun sier at hun er fortvilet, fordi hun prøver å gjøre sitt beste, men føler at alt er galt.. Nå, kun 6 dager i det nye året har hun allerede fått flere anmerkninger. Forteller at frøken i begynnelsen av skoleåret hadde opplyst om at de skulle ha Religion om Onsdagene dette første halvåret, og så Engelsk det andre halvåret. Dermed hadde hun med seg Engelskbøkene nå i Januar. Men frøken fortsatte med Religionsbøker, og var irritert over at datteren min ikke hadde med seg disse. Hun forklarte frøken hva hun hadde sagt tidligere, og at hun derfor var sikker på at hun måtte ta med disse bøkene dette halvåret. Fikk et skarpt svar at hun måtte jo vente til hun (frøken) gav beskjed om å ha med bøkene først. (Det var 5-7 andre elever som også hadde med engelskbøker.) Dette fikk datteren min anmerkning for. Et semester i skolesammenheng, altså et halvt skoleår er 19 uker, og første semester er ferdig ca. 20 Januar. Dette blir alle elever opplyst om. Jeg går selv i 10ende klasse og har fått samme informasjonen siden jeg begynte på ungdomsskolen. Personlig mener jeg at læreren burde vist mer hensyn da det er vanskelig i farten å huske dette når man forter seg å pakke sekken første skoledag etter fri. Så en god tommelfingerregel er og ikke bytte bøker før eventuelt karakterkort er utdelt. Finnes selvfølgelig unntak, men ser hvor anmerkningen kommer fra, selv om den er en smule "urettferdig" gitt. Ved innlevering av matteoppgaver var det en oppgave i Geometri hun ikke hadde gjort da hun var syk da de ble vist dette, og dermed ikke fikk denne til. (hun har kun 5 sykedager på 1 år) Vi klarte heller ikke å hjelpe henne.. Hun fikk anmerkning for ikke å ha klart å gjøre denne ene oppgaven av ca 15. Hadde læreren gått igjennom denne typen oppgaver? Spør hun i timen om hun ikke forstår? Selvfølgelig skal man ikke få anmerkning for noe man ikke har klart hvis resten er gjort, og har man en sånn lærer er igrunn det beste å ha med melding i meldingsboken om at "Anne" ikke fikk til Oppgave X i matteleksen idag, håper det vises forståelse og om noen eventuelt kan vise henne hvordan det gjøres. Også en anmerkning jeg kan forstå, men alikevel "urettferdig" gitt. Jeg blir fortvilet, fordi jeg synes dette virker veldig strengt. Frykter at hun blir straffet for å "svare" og være flink. Hun var tidligere blandt de 3 beste i klassen karaktermessig, men har nå blitt satt tilbake i flere fag selv om hun på prøvene har fått 5, får hun 4 i standpunkt. Dette gjaldt flere fag hvor hun sier at hun har bedre, men er blitt satt ned i standpunkt. Det å "svare å være flink" innebærer også at man må rekke opp hånden og argumentere og spørre på en ordentlig måte. Innsatsen i timen teller også på karakteren. Grunnen til at hun kan ha blitt nedsatt i standpunkt er f.eks at hun ikke virker reflektert i svarene sine o.l. Jeg vet dette selv - har blitt nedsatt på det samme. Man må bare bøye seg etter at sånn er det. Det å bli satt ned en hél karakter derimot syntes jeg er en smule drøyt. Ta dette opp med læreren og spør på hvilket grunnlag hun er nedsatt SÅ mye. Før jeg eventuelt tar dette opp med dem, vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette. Det er nedsatt orden og oppførsels karakterene jeg reagerer på. (anmerkninger) Er ikke dette for strengt? Eller er det jeg som overreagere her? Både og. Hun kan forbedre seg, og læreren burde roe ned pennen ett hakk. Går selv på ungdomsskolen, og har selv fått anmerkning for de RARESTE ting, men er vel bare å leve med det, eventuelt å ta det opp med læreren på tomanns hånd og argumentere saklig for seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå