Rakel Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det gjelder jente på snart 14, nylig startet ungdomsskolen og fått karakterer. Nye lærere og elever.. Kom hjem med karakterbok med Nokså godt, nedsatt i både orden og oppførsel. Når det gjelder oppførsel, så har hun vært litt i opprør, en liten hormonbombe dette året. Men når det gjelder orden, er hun veldig ordentlig og ansvarsfull. Derfor stusset jeg veldig på dette, samt at jeg ikke har blitt kalt inn til en samtale i forkant.. Nå i det nye året, har hun allerede fått flere anmerkninger, og hun sier at hun er fortvilet, fordi hun prøver å gjøre sitt beste, men føler at alt er galt.. Nå, kun 6 dager i det nye året har hun allerede fått flere anmerkninger. Forteller at frøken i begynnelsen av skoleåret hadde opplyst om at de skulle ha Religion om Onsdagene dette første halvåret, og så Engelsk det andre halvåret. Dermed hadde hun med seg Engelskbøkene nå i Januar. Men frøken fortsatte med Religionsbøker, og var irritert over at datteren min ikke hadde med seg disse. Hun forklarte frøken hva hun hadde sagt tidligere, og at hun derfor var sikker på at hun måtte ta med disse bøkene dette halvåret. Fikk et skarpt svar at hun måtte jo vente til hun (frøken) gav beskjed om å ha med bøkene først. (Det var 5-7 andre elever som også hadde med engelskbøker.) Dette fikk datteren min anmerkning for. Ved innlevering av matteoppgaver var det en oppgave i Geometri hun ikke hadde gjort da hun var syk da de ble vist dette, og dermed ikke fikk denne til. (hun har kun 5 sykedager på 1 år) Vi klarte heller ikke å hjelpe henne.. Hun fikk anmerkning for ikke å ha klart å gjøre denne ene oppgaven av ca 15. Jeg blir fortvilet, fordi jeg synes dette virker veldig strengt. Frykter at hun blir straffet for å "svare" og være flink. Hun var tidligere blandt de 3 beste i klassen karaktermessig, men har nå blitt satt tilbake i flere fag selv om hun på prøvene har fått 5, får hun 4 i standpunkt. Dette gjaldt flere fag hvor hun sier at hun har bedre, men er blitt satt ned i standpunkt. Før jeg eventuelt tar dette opp med dem, vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette. Det er nedsatt orden og oppførsels karakterene jeg reagerer på. (anmerkninger) Er ikke dette for strengt? Eller er det jeg som overreagere her? Endret 7. januar 2011 av Rakel
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 jeg vil ikke uttale meg om de andre tingene, annet enn når det gjelder ordensanmerkningene høres det ut som om hun blitt straffet for å være flink, ja. det jeg reagerer masse på er at hun har fått anmerkning for å ikke ha klart en matteoppgave. klarer man ikke, så klarer man ikke. 2
Gjest hogwash Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Før jeg eventuelt tar dette opp med dem, vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette. Det er nedsatt orden og oppførsels karakterene jeg reagerer på. (anmerkninger) Er ikke dette for strengt? Eller er det jeg som overreagere her? Du har hørt saken fra den ene siden, sannsynligvis vil den andre siden ha en ganske annen oppfatning av hvordan ting skjedde... 4
Rakel Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2011 Det er jeg fullt forberedt på. Erfaringsvis, har hun hatt rett i det hun har reagert på tidligere. Det gjaldt f.eks en lærer som ikke kunne Norsk. Jeg trodde det måtte være en unnskyldning for ikke å få hjelp, men læreren bekreftet at det var en russisk i Kunst og håndtverk som kunne lite norsk. Hun pleier ikke reagere på så mye ellers, og det er sjelden hun "klager". MEN.. det er jo alltid 2 sider.
Gjest hogwash Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Det er jeg fullt forberedt på. Bra! Vet du forresten om noen av de andre elevene med feil bok fikk anmerkning? Er det den samme læreren anmerkningene kommer fra?
Rakel Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2011 Ja, alle fikk visst anmerkning for dette. De har 2 klasseforstandere, men det er især hun ene som er glad i disse anmerkningene har jeg skjønt.
Gjest hogwash Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Ja, alle fikk visst anmerkning for dette. De har 2 klasseforstandere, men det er især hun ene som er glad i disse anmerkningene har jeg skjønt. Da ville jeg bedt skolen om et møte med denne læreren og gjerne rektor. Når så mange av elevene har klart å misforstå lærerens beskjed synes jeg det blir helt vannvittig å slå ned på det i form av anmerkning. Selvinnsikt er kanskje ikke denne lærerens sterke side?
Rakel Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2011 Har tenkt å ta et møte, ja. Dersom det fortsetter slik, ligger hun på nedsatt orden og oppførsel allerede neste måned jo. :o Skal snakke med de 2 i første omgang, danne meg et bilde på hva som skjer. Jeg syns også det kunne virket som at hun ikke tålte å ha tatt feil liksom.. reagerte spesielt på dette, og at flere hadde hørt og husket bøkene, må jo bety at det ikke kan være datteren min som gjorde helt feil heller.
Anglofil Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Dette synes jeg virker merkelig. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk man anmerkning hvis man ikke hadde gjort leksene, men om man f.eks ikke fikk til en oppgave, så fikk man selvsagt ikke anmerkning for dette, da man gjerne kunne vise til at de resterende leksene var gjort. Ift informasjon så virker det også som læreren har vært ganske uklar. Jeg ville tatt en prat med lærer ift dette. Virker for meg svært merkelig. Mvh Yvonne
Gjest mm Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Når det først diskuteres anmerkninger. Min sønn fikk nedsatt orden til jul. I følge han fikk de i klassen hans som hadde 10 anmerkninger eller mer nedsatt orden. I de andre paralellklassene var grensen for nedsatt orden 12 anmerkninger. Er det vanlig at det er lærer som bestemmer hvor mange anmerkninger som skal til for at ordenskarakteren blir nedsatt eller er det like regler for alle klassene?
Rosalie Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Ungdomsskolen er noe herk. Der virker som om majoriteten av lærere der drømmer om å jobbe på videregående, og er misfornøyde med at de havnet på ungdomsskolen, og lar dette gå ut over elevene. Jeg fikk selv nedsatt karakter i flere fag på ungdomsskolen av de merkeligste grunner. Mens frøken lærersmisker fikk toppkarakterer selv om hun hadde en god del feil. Jeg var nok en ufyselig tenåring å ha med å gjøre, preget av hormoner og ikke minst mange års unnfallenhet fra skolens side i mobbingen av meg. Men at jeg var mer enn en håndfull var faktisk ikke grunn til å sette meg ned i karakter, da. Var et sjokk å begynne på videregående. I engelsk og norsk, f.eks., trodde jeg at jeg kom til å måtte slåss for en 4'er. Så sjokket var stort da første innleveringer kom tilbake med 6 som karakter. Jeg som alltid hadde fått høre at jeg hadde dårlig språk og bedriten gramatikk, var plutselig blant de beste i kullet. Fett, men læregleden var jo da i stor grad allerede drept etter drittlærerne på ungdomsskolen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Da ville jeg bedt skolen om et møte med denne læreren og gjerne rektor. Når så mange av elevene har klart å misforstå lærerens beskjed synes jeg det blir helt vannvittig å slå ned på det i form av anmerkning. Selvinnsikt er kanskje ikke denne lærerens sterke side? Vanlige samtale blant elever "hvilke bøker skal vi ha til timen?" "Jeg vet ikke, vet du?" "spør XXXX" "Jeg tror engelsk" "Ok, da tar vi andre med oss engelsk og". Enda raskere går det om noen har innbilt seg at en har fritime. Jeg har undervist klasser hvor det var en egenstudie time på timeplanen, dette resulterte i at det var dårlige oppmøte i to uker etterpå mye på grunn av "Jammen XXXX sa det var fritime i dag og?". Dette var på vgs. 1
Lærer selv Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg er en lærer på ungdomsskolen selv og kan vise hvordan denne situasjonen ser ut for meg (og andre i yrket mitt). Det gjelder jente på snart 14, nylig startet ungdomsskolen og fått karakterer. Nye lærere og elever.. Overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen er stor. For det første, kommer anmerkningen i bilde, som er en måte å gi vurdering og tilbakemelding til både elever og foresatte om elevens "liv" i skolen. For det andre, får elevene karakterer. Noe de ikke fikk før. Ellers er undervisning på et mer avansert nivå og ikke alle kommer til å bli like flinke, som de var sagt i barneskolen. Kom hjem med karakterbok med Nokså godt, nedsatt i både orden og oppførsel. Når det gjelder oppførsel, så har hun vært litt i opprør, en liten hormonbombe dette året. For å få nedsatt karakter i en grad må kontaktlæreren ha minst 10 anmerkningen. I min skole er det greit å se bort fra "små" anmerkninger (glemt blyant). Det som må huskes av foresatte er at en glemt blyant ikke er et problem i seg selv, men det skaffer stor reakjon og ukonsentrasjon hos noen elever. De kan begynne å vandre rund i klasserommet og lette etter blyant til lån, de kan nekte å ta imot andre sine blyanter og jobbe i det helle tatt. De kan miste mange minutter på prøvene og ikke ha lik mulighet å gjennomføre prøven. Husk at det er 25 elever i klassen og alle slike "små" overaskelser kan ødelegge hele økta for læreren og flinke elever. Men når det gjelder orden, er hun veldig ordentlig og ansvarsfull. Derfor stusset jeg veldig på dette, samt at jeg ikke har blitt kalt inn til en samtale i forkant.. Vanskelig å tro at et barn som er en hormonbombe er konsentrert og husker det hun skal. Det skal lite til for at jenta glemmer å gå til skapet i friminuttet og hente bøker til neste time. Nå i det nye året, har hun allerede fått flere anmerkninger, og hun sier at hun er fortvilet, fordi hun prøver å gjøre sitt beste, men føler at alt er galt.. Anmerkninger gis ikke uten advarsler. Vi gir tydelig beskjed, så skriver navn på tavla som advarsel hvis eleven ikke tar imot muntlige beskjeder. Så kommer anmerkning i oppførsel hvis eleven ikke slutter med det hun gjør. Nå, kun 6 dager i det nye året har hun allerede fått flere anmerkninger. Ikke uten grunn. Se rutiner som er beskrevet overst. Forteller at frøken i begynnelsen av skoleåret hadde opplyst om at de skulle ha Religion om Onsdagene dette første halvåret, og så Engelsk det andre halvåret. Dermed hadde hun med seg Engelskbøkene nå i Januar. Men frøken fortsatte med Religionsbøker, og var irritert over at datteren min ikke hadde med seg disse. Hun forklarte frøken hva hun hadde sagt tidligere, og at hun derfor var sikker på at hun måtte ta med disse bøkene dette halvåret. Fikk et skarpt svar at hun måtte jo vente til hun (frøken) gav beskjed om å ha med bøkene først. (Det var 5-7 andre elever som også hadde med engelskbøker.) Dette fikk datteren min anmerkning for. Eleven har fått anmerkning får å ikke ha med bøker til timen. De fleste som glemmer å ha med bøker lar være å jobbe i timen. De flinke glemmer jo ikke bøker ellers samarbeider de med andre og skriver på et ark. Forandringene i timeplaner noteres i elevens arbeidsplann. Hvi det står "matematikk" i 2. økt på onsdag, hvorfor skal man ta gymtøy på og hoppe i basenget? Ved innlevering av matteoppgaver var det en oppgave i Geometri hun ikke hadde gjort da hun var syk da de ble vist dette, og dermed ikke fikk denne til. (hun har kun 5 sykedager på 1 år) Vi klarte heller ikke å hjelpe henne.. Hun fikk anmerkning for ikke å ha klart å gjøre denne ene oppgaven av ca 15. Står det merknad om "oppgave 4 ikke gjort" i merknadsfelte for anmerkning? Det er rart for med å se en slik begrunnelse. Det vanligste er at elevene har gjort lekser men ikke innlevert før fristen, ikke innlevert i det hele tatt eller glemt skriveboka hjemme. Hvis en del lekser ikke er gjort eller gjort feil anbefaler vi elevene å gjøre lekser som tilhører lævere nivå. Mest å mestre en å skrive feil og forvente å få top karakter. Jeg blir fortvilet, fordi jeg synes dette virker veldig strengt. Frykter at hun blir straffet for å "svare" og være flink. Hun var tidligere blandt de 3 beste i klassen karaktermessig, men har nå blitt satt tilbake i flere fag selv om hun på prøvene har fått 5, får hun 4 i standpunkt. Dette gjaldt flere fag hvor hun sier at hun har bedre, men er blitt satt ned i standpunkt. Elevene har ikke et realistisk bilde av sine resultater. Vi er pålagt og bruker mye tid for å skrive tilbakemelding om prøven og muligheter å bli sterkere i faget. Elevene leser dette ikke. Kanskje to eller tre i klassen skal spare på disse til neste prøven for å vite hva de bør jobbe mer med. De fleste letter seg fram til det stedet karakteren står på og ser ikke gjennom oppgavene en gang. Det er vanlig for oss, lærere, å plukke noen ark på gulvet etter timen slutter. Elevene kaster/glemmer dem. Det er grunnen for at eleven sier hun/han har bedre karakterer. Vi husker jo bare det som er bra i livet. Dere bør spøre om læreren kan vise alle karakter i faget. Før jeg eventuelt tar dette opp med dem, vil jeg gjerne høre hva dere mener om dette. Det er nedsatt orden og oppførsels karakterene jeg reagerer på. (anmerkninger) Er ikke dette for strengt? Eller er det jeg som overreagere her? I andre skoleåret er alle anmerkninger slettet. Elevene har mulighet til å forbedre karakter og vise sine beste sider. Lykke til! Endret 7. januar 2011 av Lærer selv
Rakel Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Takk for utfyllende svar! Jeg skjønner hvordan du tenker, men det du beskriver er kanskje mer generelt. Det er vel akkurat det jeg føler har skjedd her. At de ikke har sett på hennes situasjon, hørt henne, men antatt at situasjonen er slik som den "vanligvis" pleier å være. Det virker som om det ikke er rom for misforståelser eller at eleven kan oppleve hindringer utenfor deres kontroll. Hun blir ikke hørt, men straffet med anmerkning uansett årsak eller anstrengelse. De hadde f.eks et prosjekt hvor hun startet med en gang og nesten fullførte hele prosjektet på skolen. 1 uke før innlevering tok hun frem oppgaven fra PC igjen, men datoen var utgått...? (jeg kan ikke med data, men det var i hvert fall slik at hun ikke kunne hentet det frem igjen.) På skolen fikk hun ingen hjelp da hun gav beskjed, bare beskjed om at "Ja, da burde du gjort dette før da". Datteren min sa at hun hadde jo nesten alt klart, og hadde jobbet med dette flere ganger i starten uten problem. Det endte med at hun forsøkte å gjøre alt på ny, og satt til langt på kveldene hver dag. Jeg så hvor hardt hun jobbet og fikk vondt av henne da hun ikke klarte å fullføre alt p.g.a tiden. Jeg skrev melding, men fikk et surt svar at dette burde hun gjort før osv.. Men Hun HADDE jo gjort det før. :O Dette var årsaken til at hun ble satt ned i karakter i dette faget, til tross for at hun hadde høyere karakter på prøvene. I naturfag hadde hun begynt å blø neseblod under et labforsøk, og fikk stryk på forsøket. Det var årsaken til nedsatt karakter i dette faget. (2 4-ere på prøvene, og svært ivrig i timen. Det er favorittfaget, og hun sier hun gleder seg til hver time) Fikk 3 i standpunkt. Det er samme lærer i alle disse fagene.. Jeg er på ingen måte slik at jeg skal forsvare henne i alt hun gjør, tvert imot, men dersom dette viser seg å stemme, så synes jeg det er strengt og kan ta motet fra enhver. Men nå får vi først høre hva lærerene sier, sannsynligvis med noen flere detaljer. (Skal møtes nå på Mandag) Så får vi antagelig "ryddet opp", og kan starte på ny giv! p.s: Når det gjelder hormonbomben min, så er jeg like overrasket, men hun har faktisk pinlig orden på skolesaker, bøker og lekser. Hun har ingen glemmekryss foruten disse Engelskbøkene på hele året. Jeg har ei eldre søster som glemte svømme- og gymtøy stadig vekk. Det har aldri enda sjedd med hun her siden 1 klasse. Helt utrolig faktisk, og ikke arvet etter moren kan man si. hehe. Endret 7. januar 2011 av Rakel
Kirby Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 De hadde f.eks et prosjekt hvor hun startet med en gang og nesten fullførte hele prosjektet på skolen. 1 uke før innlevering tok hun frem oppgaven fra PC igjen, men datoen var utgått...? (jeg kan ikke med data, men det var i hvert fall slik at hun ikke kunne hentet det frem igjen.) På skolen fikk hun ingen hjelp da hun gav beskjed, bare beskjed om at "Ja, da burde du gjort dette før da". Datteren min sa at hun hadde jo nesten alt klart, og hadde jobbet med dette flere ganger i starten uten problem. Dette kan høres ut som en veldig dårlig unnskyldning fra en elev. Dette var årsaken til at hun ble satt ned i karakter i dette faget, til tross for at hun hadde høyere karakter på prøvene. Innlevering er også en vurderingssituasjon. I naturfag hadde hun begynt å blø neseblod under et labforsøk, og fikk stryk på forsøket. Det var årsaken til nedsatt karakter i dette faget. (2 4-ere på prøvene, og svært ivrig i timen. Det er favorittfaget, og hun sier hun gleder seg til hver time) Fikk 3 i standpunkt. Ivrig i timen og generell motivasjon hjelper ikke alltid, særlig ikke om hun i timen ikke viser kunnskap. Om hun får to 4-ere på prøver betyr ikke at hun får 4 som standpunkt, det kan være at labforsøkene (regner med at de har hatt flere), også har noe å si for karakterene. Vi lærere legger ikke sammen og deler på antall vurderingssituasjoner for å få karakteren, om hun ikke ligger trygt på 4 så får hun ikke nødvendigvis det, og det er også "vanlig" å være litt streng til høsten og litt snillere til våren, men det er også vanlig at elevene blir flinkere etter jul.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 De hadde f.eks et prosjekt hvor hun startet med en gang og nesten fullførte hele prosjektet på skolen. 1 uke før innlevering tok hun frem oppgaven fra PC igjen, men datoen var utgått...? (jeg kan ikke med data, men det var i hvert fall slik at hun ikke kunne hentet det frem igjen.) På skolen fikk hun ingen hjelp da hun gav beskjed, bare beskjed om at "Ja, da burde du gjort dette før da". Datteren min sa at hun hadde jo nesten alt klart, og hadde jobbet med dette flere ganger i starten uten problem. Dette er nok bare en unnskyldning. Som sikkert høres pleusibel ut for deg som ikke kan data, men det er altså ikke mulig. Beklager.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #17 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er helt sikker på at det er forskjellige vurderinger som ligger til grunn fra lærer til lærer, og de klarer ikke å håndtere elevene likt uansett hvor gode intensjonene er. På mitt barns skole opplyses om at foresatte blir kontaktet etter 5 anmerkninger sånn at de vet hva ståa er. Så lenge regelen er sånn, lever man i trygg overbevisning om at ting er bra så lenge en ikke hører noe. Overraskelsen, frustrasjonen og sinne når man på konferansetime 2 måneder ut i året får høre om 11 anmerkninger er stor! At læreren når det blir henvist til skolens rutiner beklager at det ikke blir fulgt opp, hjelper lite da. 1
Gjest Rampunge Skrevet 7. januar 2011 #18 Skrevet 7. januar 2011 Først en liten digresjon til tråden din, men frøken? Du vet at vi skriver 2011? Ti anmerkninger høres ut som en grei retningslinje når det kommer til nedsatt orden/atferdskarakter. Likevel må man vurdere grad av alvorlighet på anmerkningen(e), og tendenser til repeterende atferd. Du sier at jenta er litt av en hormonbombe. En ting er hva hun sier hjemme om de situasjonene hun opplever, en annen ting er hvordan hun blir oppfattet av lærerne på skolen. Samtidig er det lærerens oppgave å fungere som en inspirerende motivator for elevene. Det kan se ut til at det svikter i begge ledd her. Alle elever kan ha dårlige dager, være glemsk osv. Vi er bare mennesker hele gjengen. Det burde enhver lærer med normalt utviklede sosiale antenner ha forståelse for. Det er også forskjell på elever. Noen elever glemmer skrivesaker, men gjør det beste ut av situasjonen, og finner alternative løsninger. Andre elever kan finne på å boikotte en hel time fordi de mangler bøker/skrivesaker, og bruker det som en unnskyldning for å slippe å arbeide.
Lillemeg25 Skrevet 7. januar 2011 #19 Skrevet 7. januar 2011 Noen lærere er bare helt umulige altså. Er noen som tydeligvis bare elsker å gi anmerkininger. En lærer jeg hadde på ungdomskolen var et fuhull rett og slett. Ga meg anmerkninger helt uten grunn. Han kunn plutselig komme bort til meg da timen var ferdig og si at jeg hadde fått en anmerking og ikke en gang begrunne hvorfor. Var tydelig at han ikke likte meg slik som han hold på. Ikke nok med det men jeg fikk også stryk under en matteprøve. Fordi jeg liksom hadde jukset. Han hadde heller ikke noen begrunnelse på hvorfor jeg liksom hadde jukset men jukset hadde jeg. Var en jente i klassn som satt å holt opp prøven sin sånn at han som satt bak henne kunne lese rett av svarene. De fikk ikke stryk. Eneste han sa var " Kari legg ned prøven din, Ole kan se hva du skriver" Kødder du med meg? Han så de juket men ga de ikke stryk, anerkninger eller noen ting? Her snakker vi forskjellsbehandling altså! Virkelig. Etter et møte med rektor og flere så ble alt mye bedre. Følte meg jo ekstremt dårlig behandlet. Fikk så mange urettferdige anmerkninger av han. Sånn skal det ikke være.Rektor fikk virkelig satt denne mannen på plass! Å godt var det.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #20 Skrevet 7. januar 2011 De hadde f.eks et prosjekt hvor hun startet med en gang og nesten fullførte hele prosjektet på skolen. 1 uke før innlevering tok hun frem oppgaven fra PC igjen, men datoen var utgått...? (jeg kan ikke med data, men det var i hvert fall slik at hun ikke kunne hentet det frem igjen.) På skolen fikk hun ingen hjelp da hun gav beskjed, bare beskjed om at "Ja, da burde du gjort dette før da". Datteren min sa at hun hadde jo nesten alt klart, og hadde jobbet med dette flere ganger i starten uten problem. Jeg er utdannet dataingeniør men jobbet flere år som lærer i ungdomsskolen, og filmeldingen "datoen er utgått" har jeg sett mange ganger - men kun i èn forbindelse; at lisensen på et program eller annen installasjon har gått ut. Noe som så godt som aldri skjer på et kjøpt og betalt program, men derimot skjer (ofte!) på ulovlig nedlastede programmer. Om hun har hatt en "prøveversjon" av et program, så vil det også komme opp hver gang programmet åpnes, hvor mange dager man har igjen til det går ut. At hun dermed har fått denne feilmeldingen, betyr for meg at hun enten; - selv har lastet ned ulovlig et program og skrevet oppgaven i dette, og dermed (i mine øyne) har tatt risikoen for at prosjektet faktisk også forsvinner. Jeg skjønner veldig godt at en lærer ikke vil "hjelpe" henne med å fikse et slikt problem. - har skrevet oppgaven i en prøveversjon av et program, og hver gang hun har åpnet programmet fått beskjeden "X dager igjen til programmet slutter å fungere". Med mindre din datter sliter sterkt med å forstå enkle tall, vil heller ikke dette være en akseptabel unnskyldning. - har hørt fra andre elever at "datoen er utgått" er en god unnskyldning, og derfor har valgt å bruke denne siden hun var at du ikke er datakyndig. At du har sett henne jobbe med prosjektet er ingen garanti for at det faktisk var i nærheten av ferdigstilt; jeg husker fra min egen tid som ungdomsskolejente at vi skrev "kladd" den første timen av et prosjekt (gjerne en stor og utfyllende kladd, som nok kunne se ganske imponerende ut, men som var fullstendig uten struktur og sammenhenger). Fornøyde med oss selv, brukte vi de neste timene på å diskutere TV, klær og gutter, mens vi gjorde små tilføyninger på kladden. Dermed satt vi dagen før innlevering igjen med en haug interessante notater, men vi måtte faktisk fremdeles skrive hele prosjektet fra bunnen av, siden vi ikke hadde noe helhetlig produkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå