AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Jeg merker at jeg ofte når jeg våkner er veldig svett eller klam. Det er så ille at jeg tenker "Æsj, så ekkelt" når jeg våkner av meg selv og kjenner hvor rett og slett våt jeg er. Det har så og si gått over etter 1 minutt etter at jeg har kastet av meg pleddet/dyna. Jeg trodde at når man sover, så settes jo pulsen vår ned. Vi lager mindre varme i kroppen. Dette skjer om jeg tar en blund på sofaen eller i senga, selv om på soverommet har vi 14 grader, og i stua har vi 21 og der sovner jeg fullt påkledd, mens på soverommet lettkledd. Er dette normalt? Jeg lurer bare veldig på hva som skjer i kroppen mens vi sover dette har plutselig oppstått for meg de siste månedene, og nei, jeg er ikke i overgangsalderen, 15-20 år for tidlig
Linaa Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Det skulle jeg også ha funnet ut hvorfor, det samme skjer med kjæresten min, han er i 20 årene,, normal tempratur i rommet. men han tror det er pga dynen, han sier han ikke "tåler" dun-dyne,, bruker du dun-dyne? kaanskje det er no?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Heija Kan det være det at du "ikke har vett til" å ta av deg dynen når du sover? Jeg er også sånn, kan våkne kjempevarm, svett og herlig fordet om det er kaldt i rommet, våkner dog alltid under dynen. Forloveden er motsatt, han "har ikke vett til" å legge dyna over seg når han sover. Så der har du oss; en som ligger varm men ikke tar av seg dyna, og en som fryser men ikke tar på seg dyna... Kan det være noe så enkelt hos deg også kanskje?
Lise_ Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Pulsen går ned når man sover hm... jo mulig det , men man brenner jo mer kalorier når man sover enn når man sitter i sofaen og ser på tv :klø: Jeg våkner bare på den måten visst det er varmt eller visst det er sykdom på vei. Eller visst det er dobbeltdyne det er snakk om. da er det nesten som jeg får svettebyger og trengsel-problemer i søvne
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Min eks svetta så fælt om natta i perioder. Det viste seg i ettertid at han brukte narkotika, og svetta de nettene hvor han avsto fra det. Det var vått, lakenet var vått, dyna var våt og det var umulig å ligge inntil han for da ble hele meg våt og. Jeg ante ikke årsaken til hvorfor han svetta, jeg trodde han hadde angst.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Vel, jeg bruker ikke narkotika så jeg vet ikke helt om det er relevant for saken. Jeg lurte altså mest på hva som skjer med kroppen når vi sover. TS
Sulosi Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Hva som skjer kan jeg ikke svare på. I perioder svetter jeg mye og våkner av kliss sengetøy og ja,- det er ekkelt. Jeg tror muligens at den kan ha noe med at jeg drømmer mye men er ikke sikkert. Uansett, jeg pleier å legge et badehåndkle i senga og ett håndkle mellom meg og dyna i slike perioder. Av en eller annen grunn slutter jeg å svette da. Er verd et forsøk.
lovedrug Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Har du på satengdynetrekk? Det blir jo ganske klamt! 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Nei ikke sateng heller. Jeg skal sjekke om det er dun iallefall.. men det skjer også på sofaen og da har jeg ikke dyna på meg. Takker for diverse tips Det føles skikkelig ekkelt!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Jeg blir klam om nettene rett før mensen kommer. Kan det være hormonelt for deg og kanskje?
Wombat Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Det kan jo være så enkelt som en lett versjon av influensa som sitter i kroppen? Mannen hadde influensa da han gikk i militæret for mange år siden, og kunne rapportere om en måned der han sov på plastposer for å skåne madrassen...
Snikk Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Kjenner igjen situasjonen, våkner 1-2 netter i uka helt gjennomvåt av svette. Kan ikke huske å ha drømt noe heller. Greier jeg å vekke meg selv nok, vrenger jeg av meg klærne og får på meg noe tørt før jeg sover videre. Dette skjer uansett hvilket stoff det er på sengetøyet, uansett om det er dyndyne eller annen dyne, og uansett om det er kaldt eller varmt i rommet (har prøvd alle mulige temperaturer). Går ikke på noen medisiner som tilsier en slik bivirkning heller.
Nuttapia Skrevet 9. januar 2011 #13 Skrevet 9. januar 2011 Min regel for ikke å våkne våt og ekkel: Ha enten et bein eller en arm utenfor dyna når jeg sovner. Også sover jeg i bare underbuksa. Klarer heller ikke ligge inntil mannen, DA blir jeg klam! Ellers: Jeg veit det er mange som har på seg sokker og overdeler om natta.. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg muligens utviklet gjeller... Sover jeg ellers dårlig, så putter jeg propper i øra. Da går natten som en drøm!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Min regel for ikke å våkne våt og ekkel: Ha enten et bein eller en arm utenfor dyna når jeg sovner. Også sover jeg i bare underbuksa. Klarer heller ikke ligge inntil mannen, DA blir jeg klam! Ellers: Jeg veit det er mange som har på seg sokker og overdeler om natta.. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg muligens utviklet gjeller... Sover jeg ellers dårlig, så putter jeg propper i øra. Da går natten som en drøm! Jeg pleier å våkne opp med dyna over meg, men knea og ned utenfor dyna så jeg lar meg ikke totalt dekke heller. Må ha bena i fri luft :D Og sovner bare i underbuksa..Har dyne for meg selv og ikke sammen med samboer og klarer ikke sove inntil.. Men men, jeg får vel bare belage meg på at slik er det; det er jo ikke akkurat et stort problem
Gjest Airi Skrevet 10. januar 2011 #15 Skrevet 10. januar 2011 Ligger naken, jeg. Da jeg hadde pysj, våkna jeg nesten alltid fuktig av svette. Naken har jeg ikke hatt det sånn.
Gundel Gaukeley Skrevet 10. januar 2011 #16 Skrevet 10. januar 2011 Det kan være mange årsaker til nattesvette. Forhøyet stoffskifte, infeksjoner i kroppen osv. Det kan også være et symptom på svært alvorlig sykdom. Er dette noe som har begynt nylig ville jeg tatt en tur til legen for å utelukke at det er noe alvorlig.
Gundel Gaukeley Skrevet 10. januar 2011 #17 Skrevet 10. januar 2011 (endret) *dobbelt* Endret 10. januar 2011 av Gundel Gaukeley
Haustlauv Skrevet 10. januar 2011 #18 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har det også slik i perioder. Aner ikke hvorfor selv, men syns det er veldig ekkelt. Tror det kan være noe i det som sies over her, at det har med drømmene å gjøre. Kanskje man har drømt veldig kaotisk, men ikke husker at man har drømt, f.eks. Håper da ikke det har noe med alvorlig sykdom å gjøre Syns det er vanskelig å regulere tempen på soverommet, jeg er som oftest veldig varm om kvelden, men kan våkne av at jeg fryser midt på natta, og er gjennomsvett på morran! Det skal ikke være lett dette nei...
Gjest Nina Skrevet 10. januar 2011 #19 Skrevet 10. januar 2011 Det kan være mange årsaker til nattesvette. Forhøyet stoffskifte, infeksjoner i kroppen osv. Det kan også være et symptom på svært alvorlig sykdom. Er dette noe som har begynt nylig ville jeg tatt en tur til legen for å utelukke at det er noe alvorlig. Signerer!
Gjest birry93 Skrevet 16. januar 2011 #20 Skrevet 16. januar 2011 Hender at jeg våkner opp klam og svett, men som regel er det pga noe jeg drømte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå