Gå til innhold

Studerer statsvitenskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liten utblåsning om å studere statsvitenskap...

Jeg studerer statsvitenskap. Det er veldig mye moral og meninger om hvordan ting skal være. Lærebøker, professorene, medstudenter tar veldig mye av det som blir presentert for bastant sannhet. Er jeg veldig rar for jeg syns en del av det jeg leser/ blir lært bort rett og slett er for dumt...Jeg savner mer autentsitet, noe ekte, ja kritisk tenkning og selvstendighet i forbindelse med statsvitenskap faget.

Jeg liker veldig godt politikk og har oppriktig interesse for samfunns styring osv, men jeg syns noe av det som blir presentert som "godtatt" i statsvitenskap faget er helt hårreisende.

Er jeg bare en sensitiv jenteunge som må tøffe meg opp eller er det noe sannhet i hva jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv mastergrad i statsvitenskap, og kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse av faget.

Min oppfatning er egentlig helt motsatt, jeg følte at det hele tiden var fokus på kritikk av ulike teorier, hvorfor teorier ikke holdt vann, hvilke teorier som er "motteorier" til andre osv.

Jeg opplever at statsvitenskapsstudiet har lært meg å være kritisk til forskning og vitenskap, og ikke uten videre å godta utsagn og slutninger bare fordi de kommer fra en anerkjent person.

Dette er også noe jeg bruker mye i jobben i dag. Fordi jeg har en velutviklet (og saklig) kritisk sans blir jeg ofte satt til blant annet å gjennomgå forskningsrapporter som eksterne forskningsmiljøer har gjennomført for oss.

Men jeg studerte i Oslo, statsvitenskap tilbys jo på veldig mange universiteter og høgskoler rundt om i landet. Det er mulig dette er veldig forskjellig fra sted til sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...