Gå til innhold

Vi har kjøpt oss valp! :)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det jeg i den forbindelsen lurer på er:

Når bør vi starte treningen?

Den er 8 uker når vi får den...

Hva slags utstyr bør vi ha når vi får den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En valp skal ikke mosjoneres (om det var det du mente med trening). Vi fikk høre at den bare skulle gå i 10-15 minutter til å begynne med og siden litt mer.

Men dressur kan dere begynne med så smått med en gang.

Det kommer til å ta tid og det er vel ingen vits i å stresse valpen med streng dressur med en gang. Lær den "Sitt" og "takk" når den skal få mat f.eks.

Utstyr du trenger: Skåler til mat og vann, halsbånd og lenke, børste, klosaks, noen leker, en hundeseng evt. bur (hunden bør uansett lære seg å ligge i bur). Og fòr selvfølgelig!

Lykke til med hunden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig når dere får den, det er sosialisering. Lær den å omgås med alle typer mennesker; barn, menn, kvinner, ungdom, eldre osv. Er det viktig at den skal omgås andre husdyr, jobb med dette nå. Har du tenkt til at den skal kjøre mye buss og tog, er det lurt å lære den dette nå. La den bli med på mange korte bilturer. Hvis du skal ha den i bur i bilen, er det også lurt å begynne med nå.

Noe du også kan gjøre er å ta den med deg til en benk utenfor en butikk eller noe, og sitt der sammen med den og la den observere.

Det er også lurt å lære den å bli håndtert allerede fra den er liten. sett den på et bord eller noe, og undersøk valpen. Titt i ører og tær, og kjenn på den. Børst den litt, selv om det foreløpig ikke er så mye å børste. Lær den allerede nå og klippe klør. Kanskje en klo om dagen. Lær den at du må se på tenner også.

"Dressur" er ikke det viktigste i starten. Jeg synes det er viktigst å konsentrere seg om å bli kjent, og få valpen trygg og sikker.

Husk og rydd vekk alt som valpen kan ødelegge. Sokker og sko er spesielt morsomt for valper. Så slipper du å måtte kjefte så mye på den. Det gjør den også bare utrygg.

Lykke til :D Det kan bli ganske slitsomt, men fryktelig morsomt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær den "Sitt" og "takk" når den skal få mat f.eks.

Til info: skal du ha en hund som skal stilles ut, så ikke lær den sitt som valp! Spesielt ikke om det er av disse rasene som skal "stå selv" i ringen.

Jeg har gjort denne bommerten med to Labradorer selv ... Det tar mååååneder med trening for å få dem til å "stå på godbit" igjen.

Ellers vil jeg ønske dere lykke til!

Join "oss" gjerne på news: no.alt.hunder (enten via et newsprogram ala Outlook Express eller http://news.google.com).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...