Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2003 #1 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det jeg i den forbindelsen lurer på er: Når bør vi starte treningen? Den er 8 uker når vi får den... Hva slags utstyr bør vi ha når vi får den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. oktober 2003 #2 Del Skrevet 20. oktober 2003 En valp skal ikke mosjoneres (om det var det du mente med trening). Vi fikk høre at den bare skulle gå i 10-15 minutter til å begynne med og siden litt mer. Men dressur kan dere begynne med så smått med en gang. Det kommer til å ta tid og det er vel ingen vits i å stresse valpen med streng dressur med en gang. Lær den "Sitt" og "takk" når den skal få mat f.eks. Utstyr du trenger: Skåler til mat og vann, halsbånd og lenke, børste, klosaks, noen leker, en hundeseng evt. bur (hunden bør uansett lære seg å ligge i bur). Og fòr selvfølgelig! Lykke til med hunden! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 20. oktober 2003 #3 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det som er viktig når dere får den, det er sosialisering. Lær den å omgås med alle typer mennesker; barn, menn, kvinner, ungdom, eldre osv. Er det viktig at den skal omgås andre husdyr, jobb med dette nå. Har du tenkt til at den skal kjøre mye buss og tog, er det lurt å lære den dette nå. La den bli med på mange korte bilturer. Hvis du skal ha den i bur i bilen, er det også lurt å begynne med nå. Noe du også kan gjøre er å ta den med deg til en benk utenfor en butikk eller noe, og sitt der sammen med den og la den observere. Det er også lurt å lære den å bli håndtert allerede fra den er liten. sett den på et bord eller noe, og undersøk valpen. Titt i ører og tær, og kjenn på den. Børst den litt, selv om det foreløpig ikke er så mye å børste. Lær den allerede nå og klippe klør. Kanskje en klo om dagen. Lær den at du må se på tenner også. "Dressur" er ikke det viktigste i starten. Jeg synes det er viktigst å konsentrere seg om å bli kjent, og få valpen trygg og sikker. Husk og rydd vekk alt som valpen kan ødelegge. Sokker og sko er spesielt morsomt for valper. Så slipper du å måtte kjefte så mye på den. Det gjør den også bare utrygg. Lykke til :D Det kan bli ganske slitsomt, men fryktelig morsomt også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 20. oktober 2003 #4 Del Skrevet 20. oktober 2003 Lær den "Sitt" og "takk" når den skal få mat f.eks. Til info: skal du ha en hund som skal stilles ut, så ikke lær den sitt som valp! Spesielt ikke om det er av disse rasene som skal "stå selv" i ringen. Jeg har gjort denne bommerten med to Labradorer selv ... Det tar mååååneder med trening for å få dem til å "stå på godbit" igjen. Ellers vil jeg ønske dere lykke til! Join "oss" gjerne på news: no.alt.hunder (enten via et newsprogram ala Outlook Express eller http://news.google.com). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå