Henriette123 Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Hei Må få ut litt frustrasjon om noen kostholds- og slankeprogrammer som har provosert meg de siste ukene. Her om dagen så jeg på et britisk program som handlet om en gjeng voksne kvinner som ville ned en størrelse. De skulle følge en oppsatt plan og bruke 2 uker på å bli kvitt de ekstra kiloene de slet med. Fikk ikke med meg hele programmet, men programlederen har også vært med i andre lignende programmer der hun snakker varmt om kropper med former og har et kritisk blikk på unødvendig slanking. I slutten av programmet ble deltakerne sendt opp på vekta og jeg oppdaget at mange av dem av dem veide mindre enn meg. Flere av dem veide mellom 60-65 og ville gjerne ned på en sunn vekt (!?) På "Alle elsker Raymond" her om dagen nevnte Raymond til kona at han tippet hun veide 65 kg. Da laget de store scener og krangler om at "Nei, jeg veier da virkelig ikke så mye som 65 kg!" I begge programmer er det snakk om kvinner som har født flere barn og som er av normal høyde. Er jeg virkelig helt på viddene her eller er det fler som provoseres av at 65 kg skal være for mye for den gjennomsnittelige kvinnen? *Henriette* 16
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Jeg vil si at det kommer veldig an på hvor høy man er. Muskler spiller også en rolle. 3
Gjest treningsnarkoman Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Moro.. Jeg ei jente på 174 og veier 8okg.. Og har har antydning til vaskebrett på magen.. Må slutte å trene så jeg går ned i vekt!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Synes ofte, når det er snakk om høy eller lav vekt, at man ikke får vite høyden og da er det jo vanskelig å ha en formening. Andre ting spiller selvfølgelig også inn, men høyden er det minste man må kunne vurdere det ut i fra. 1
Henriette123 Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2011 Hei og takk for svar Muskler, høyde og kroppsform har mye og si og jeg er vanligvis lite opptatt av akkurat kg.. Jeg mener også at proposjoner er mye viktigere for min egen del enn akkurat vekta. Men akkurat i dette eksemplet var det snakk om helt normale husmødre uten noe særlig trente muskler utenom det vanlige og en høyde på ca 160-170 (mange av dem hvertfall - skal ikke være veldig påståelig her) Jeg er nesten 170 høy og veier ca 65 kg. Føler meg på ingen måte at jeg veier for mye og kunne ikke tenkt meg at jeg, eller noen andre på 60-65 kg skulle hatt behov for å slanket seg? Og dette fremstilles i programmene som "å komme ned på en sunn vekt".. Nei huff *Henriette* 1
Gjest Fikira Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Har man mer vekt enn en fyrstikk så er man bælfeit...like greit å innfinne seg med det først som sist.
Xaphan Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Å veie litt over 60 kg og si at man vil ned på en sunn vekt vil jeg ikke tro er vanlig. Men du vet, vi burde ikke gruble så altfor mye over ting de sier på TV, alt som har med kropp og skjønnhet der viker ofte fra hvordan virkeligheten faktisk er 1
Gjest Cathrine Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Legen til venninen min sa til hun at hun trengte d ikke men det hadde ikke skadet hvis hun gikk ned noen kilo. Hun veier 62 kilo og er like høy som meg 1.71 Hva skjer lissom? Jeg veier litt unner, 60kg og mitt problem er jo at jeg synes jeg er for tynn, nei jeg vet ikke
Gjest Bloodless Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Ha. Nå vet jeg ikke høyden på disse damene, men kan ikke se for meg at noen på 60-65 kilo er feite. Men hun i "Alle elsker Raymond" er jo 1.57 høy, og om hun hadde veid 65 kilo, så hadde hun faktisk falt under kategorien "overvektig" i følge BMI-kalkulatoren.
Gjest brutal_mann Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Når skal kvinner slutte å bry seg om hva de veier og heller henge seg opp i hva de kan prestere rent fysisk? En blir ikke spesielt utholdende eller sterk av å nippe latte og bla i Dior kataloger. Få kvinnfolka ut i skogen! De kvinnfolka en treffer på tur i fjellet er noen av de heiteste, rent fysisk, en kan oppdrive her i landet. 5
bergans Skrevet 6. januar 2011 #12 Skrevet 6. januar 2011 Når skal kvinner slutte å bry seg om hva de veier og heller henge seg opp i hva de kan prestere rent fysisk? En blir ikke spesielt utholdende eller sterk av å nippe latte og bla i Dior kataloger. Få kvinnfolka ut i skogen! De kvinnfolka en treffer på tur i fjellet er noen av de heiteste, rent fysisk, en kan oppdrive her i landet. Du er knall, BM! Skal på fjelltur i helga, og der duger hverken ekstreme dietter, Vogue eller Jimmy Choo. Jeg er ikke heit, men blir veldig, veldig svett, samma søttan hva slags superundertøty jeg prøver (har ikke råd til de testvinnere til nesten tusen spenn per del....)Nei, 60-65 kg er ikke mye, og er vel gjennomsnittsvekta for en kvinne, mens standardmannen blir satt på ca 70-75 kg. Ikke ta noen TV-programmer for god fisk, da 99 % av dem er like kunnskapsbaserte som Sarah Palin er reflektert. KMI er ikke en dum parameter, så lenge du bruker den fornuftig. KMI fungerer kun for store grupper, og må brukes med logikk i bakhånda. Det sier seg selv at f.eks menn med stor muskelmasse faller utenfor, det samme gjelder lave kvinner med store byster. Ikke noe hokuspokus. Det viktigste er likevel at det er konsistensen på kroppen din som bestemmer om du er sunn, ikke størrelsen. Du kan være slank og feilernært med hjerteproblemer, og du kan være lett overvektig med fysisk kapasitet som overgår de fleste. 2
Gjest Ciril Skrevet 6. januar 2011 #13 Skrevet 6. januar 2011 Uansett høyde alle har forskjellige proposjoner. Er 174 cm høy. Ved 65 kg ser jeg blubbete ut her og der selv om jeg er tynn. Har en venninne med samme høyde som veier 65 kg, hun ser tynn og fast ut i fisken. Det der er ulik for alle selv om man har samme høyde. Ikke heng deg opp i hva de sier på dumme svadaprogrammer.
Rødtoppen86 Skrevet 6. januar 2011 #14 Skrevet 6. januar 2011 Som andre sier, så kommer det jo helt an på høyden og kroppsform. Er du 170cm høy og veier 60kg, så skal det vel godt gjøres at du er overvektig, men er du under 160cm og veier 65kg, så kan det fort hende du har for mye, men det er ingen fasit. Det er dumt at vi henger oss for mye opp i vekta. Det man skal se på er speilbildet.
mildri Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er 183 og veier 61 kg og er per def undervektig i følge bmi. Verden som fremstilles på tv er litt for endimensjonal;)
mildri Skrevet 6. januar 2011 #16 Skrevet 6. januar 2011 Når jeg ikke er gravid, altså. Nå veier jeg 74=) 1
Independent_ Skrevet 6. januar 2011 #17 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg er 170 høy og _tynn_ med muskler, og veier mye mer enn 65 kg. Men jeg trener. Uansett så syns jeg det er latterlig. Jeg vet ikke hvor tung man må være før man er feit/overvektig, men det er vel ikke mindre enn 80 kg? Endret 6. januar 2011 av Independent_
Minttu Skrevet 6. januar 2011 #18 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er 173 og da jeg var rundt 16 så veide jeg rundt 65. Da var jeg flott og helt normal, bare synd jeg ikke så det selv da.. Nå derimot har jeg gått opp til 88 kg... Så mitt mål er å komme ned på 65-70 i år, det tror jeg er en ganske så normal og bra vekt! Men det spørs så klart litt på høyde og kroppsbygning
Minttu Skrevet 6. januar 2011 #19 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er 170 høy og _tynn_ med muskler, og veier mye mer enn 65 kg. Men jeg trener og har litt muskler i tillegg. Uansett så syns jeg det er latterlig. Jeg vet ikke hvor tung man må være før man er feit/overvektig, men det er vel ikke mindre enn 80 kg? Er man mellom 70-80 så tviler jeg på at man er så fryktelig feit. Men er man på høyde med oss, så byner man nok å bli lubben når man nærmer seg 80 og hvert fall over. Som jeg skrev tidligere veier jeg 88, og jeg vil ikke si jeg er feit. Men alt har lagt seg på låra og foran/litt rundt på magen liksom. Så jeg er lubben, noen vil si jeg er feit meg jeg er lang og syns ikke jeg er feit. Hadde jeg vært lavere kunne jeg nok vært enig, så det spørs jo hvor høy man er
Gjest mim Skrevet 6. januar 2011 #20 Skrevet 6. januar 2011 Når jeg ikke er gravid, altså. Nå veier jeg 74=) Nå skjønte jeg fint lite, det står jo på siden at du er en mann!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå