Gå til innhold

is på innsiden av vinduet

Anbefalte innlegg

Gjest Taxmannen
Skrevet

hei..

Bor på hybel i et hus som er over 100 år gammelt.. Sånn seriøst.

Rommet er seffølgelig oppuset og i det siste har jeg tettet igjen vinduet på hovedrommet med store gardiner som henger forran. Nå i det siste har det fukta noe jævlig og begynt og renne vann fra ruta og ned til karmen til det legger seg is. Hva burde jeg gjøre? virker som det lekker mye luft fra vindet som førte til jeg hengte de gardinene så jeg skulle slippe og varme for harde livet. er da en fattig student så står dårlig til med penger

Tempraturern i rommet ligger på rundt 9,5-16 Grader max. Gidder ikke og kaste bort alle pengene på og holde varmen.

Skrevet

Jeg ville ha tatt en prat med huseier å hørt om de kunne byttet vinduet, det er jo tydeligvis gammelt og utett.

-Om vinduet er fra 80-tallet eller senere, kan du se produksjonsåret inni "rammen" nede eller på en av sidene.

Levetiden er vel 20-30 år for ett vindu...

Gjest Consensio
Skrevet

Prat med huseier ja. Kan jo fortelle at stadig fuktighet kan føre til mugg, så han/hun burde være føre var.

Har det samme problemet her. Man kan ikke engang se ut av stuevinduet når det er kaldt, isroser over HELE vinduet. Desverre har jeg en huseier som gir blaffen :o(

Skrevet

Her i fjor skjedde det samme hos meg. Men det skal sies at det ikke er kjempetett over alt. (men skal fikses) Jeg tok det opp med huseier (siden jeg leier), og fikk beskjed om at det var frost og is inne fordi jeg hadde tørket klær på klesstativ(!) :overrasket: det mener jeg er bullshit, så det har nok noe med isolasjonen å gjøre...

Skrevet

Her i fjor skjedde det samme hos meg. Men det skal sies at det ikke er kjempetett over alt. (men skal fikses) Jeg tok det opp med huseier (siden jeg leier), og fikk beskjed om at det var frost og is inne fordi jeg hadde tørket klær på klesstativ(!) :overrasket: det mener jeg er bullshit, så det har nok noe med isolasjonen å gjøre...

Huset her ble forressten bygget for 6 år siden, så dem som bygget det skulle hatt seg en smekk.

Gjest Spinell
Skrevet

En liten hybel må luftes godt, slik at overskuddsfukt (fra at du oppholder deg - og puster - der, klestørk osv) i rommet får sjansen til å slippe ut. Sjokkluft gjerne noen få minutter i ny og ne, med åpne vinduer og dører. Trekker du fra gardinene på dagtid? Det bør gjøres for å få luftet også bak gardinene.

Fukt i vinduskarmer kommer av at varm og kald luft møtes, og kald luft kan ikke holde på så mye fukt som varm luft. Jo dårligere isolasjon og jo dårligere vinduer, jo kaldere blir vindusflata og ytterveggen. Dermed får en ypperlige forhold for dugg/ising. Foruten lufting er tilstrekkelig oppvarming viktig. Det er ikke uten grunn at varmeovner oftest er plassert under vinduene. Varmen fra ovnen stiger og varmer opp den kalde lufta ved vinduet. Slik vil en i alle fall til en viss grad forebygge ising og dugging.

Disse tiltakene bør hjelpe noe, men mye tyder på at du bor i et hus med dårlig isolasjon, og trekkfulle vinduer.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, da mann! Bor du på hybel så må du da ha litt varme på rommet. Trekk fra gardinene om morgenen, opp med glasset og luft noen minutter. Det blir fuktig og rått av at du stenger for vinduet.

Du ser jo at brukeren Lise har samme problemet i ett nytt hus. Folk er altfor lite flinke til å lufte.

Gjest Consensio
Skrevet

Herregud, da mann! Bor du på hybel så må du da ha litt varme på rommet. Trekk fra gardinene om morgenen, opp med glasset og luft noen minutter. Det blir fuktig og rått av at du stenger for vinduet.

Du ser jo at brukeren Lise har samme problemet i ett nytt hus. Folk er altfor lite flinke til å lufte.

Det handler ikke bare om å lufte eller ha på mer varme. TS nevner jo at huset er veldig gammel.

Jeg bor også i et veldig gammelt hus, med en huseier som gir blaffen i alt som kanskje kan ha noe med vedlikehold å gjøre. Alle våre vinduer er helt iset igjen om vinteren. Vi kan verken åpne dem for å lufte, langt mindre se ut gjennom vinduene.

Og før det iser igjen, så lufter jeg faktisk så ofte man burde da jeg blir dårlig av innestengt luft (står med ytterdøren åpen om vinteren noen korte minutter hver dag nå)

Det er nemlig ikke bare dumme leietakere her i verden (det er slik jeg oppfatter at du ser på dem/oss) Det finnes faktisk noen dumme utleiere også, som gjør sine leietakere rett og slett syke.

(ja jeg kunne flyttet ut, men det er ikke lett å finne noe annet man har råd til og spesiellt ikke med dyr, så da får man heller bli syk...for slik er det nemlig for oss med uføre eller studenter som også ikke har så veldig god råd)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lufter MYE. selv med mange kuldegrader ute, så slipper jeg inn frisk luft i massevis !! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles kondens, og er et vanlig problem.

• Liker 1
Skrevet

Det kalles kondens, og er et vanlig problem.

Så altså, er det vinter, man har vasket klær, skal man da føne dem med hårføner for å få dem tørket? Eller skal man da belage seg på at det blir vinter inne og resten av sesongen?!

Gjest Consensio
Skrevet

Så altså, er det vinter, man har vasket klær, skal man da føne dem med hårføner for å få dem tørket? Eller skal man da belage seg på at det blir vinter inne og resten av sesongen?!

Man burde kanskje ha en ovn som står på i nærheten av klærne.

Men nå skal det sies at det langt fra hver gang det dreier seg om klesvasken eller andre små ting. Jeg har prøvd å ikke henge opp klær over en lengre periode - like ille da også ;)

(var heller bare flere uker med et ekstreeeeeeemt trangt bad når tørkestativet måtte stå der)

Skrevet

Dugg på ruten kommer av at du slipper ut mer "luft" enn det som kommer inn, rett og slett. Kombinert med dårlige vinduer, vil problemet bli enda større. Har du en lufeluke? For å få et godt inneklima, skal det være luker i alle rom, som alltid skal stå åpne, for å slippe inn luft. Å sjokklufte noen minutter om dagen gir ikke på langtnær så mye luft som rommet faktisk trenger. I min lille hybel på 30 kvm, fikk jeg beskjed om at både vinduer og ytterdør må stå på vidt gap min. 30 min hver dag for å slippe inn en tilfredsstillende mengde med luft.

Da jeg flyttet hit, var det ingen lufteluker, og det dogget mye på det ene vinduet, noe som ble et tjukt islag om vinteren. Jeg fikk huseier til å montere en lufteluke og skifte vindu. Luften her inne er mye bedre - samt at strømutgiftene er mye mindre.

Dersom det bare er ett vindu hos deg som dogger, er det det "svakeste" vinduet. Hos meg var problemet at jeg i utgangspunktet skulle hatt en dobbeltrute, men den ene ruten manglet. Kombinert med ingen lufteluke, er det ikke rart doggen rant i "strie strømmer".

Klær bør forøvrig ikke tørkes inne på tørkestativ, dersom man kan unngå det. Luften blir fuktig det, noe som i mange tilfeller vil gi dugg på vinduene. Hvis man kan tørke de på badet f.eks., er det det beste for luftkvaliteten.

Skrevet

Jeg forstår alt dette her og dugg og mugg og fukt. Men det skal ikke være IS på innsiden! ....

Ang tørkestativ (Consensio), tørkestativet står på badet, og ikke i nærheten av stuen der det er som dette..

Jeg vil utelukkende skylde på dårlig isolasjon..

Gjest Consensio
Skrevet

Ja jeg er helt enig, det er noe mer enn dårlig lufting og kondens. Har hatt opp til 1 cm tykk is på soveromsvinduene og stuevinduene her hjemme, og huseier ser fortsatt ikke noe galt med det... :sukk:

Skrevet

Jeg forstår alt dette her og dugg og mugg og fukt. Men det skal ikke være IS på innsiden! ....

Ang tørkestativ (Consensio), tørkestativet står på badet, og ikke i nærheten av stuen der det er som dette..

Jeg vil utelukkende skylde på dårlig isolasjon..

Det er riktig det at dårlig/manglende isolasjon fører til is på ruten om vinteren. Og for at det skal komme is, må det være dugg eller vann på ruten. Som sagt, lufteluker og etterisolering eller utskiftning av vinduer er "vidunderkuren" her. Dette vil også vise seg på strømregningen, da man ender opp med å "fyre for kråka" under slike forhold. Når jeg ser andres kommentarer, skjønner jeg at jeg er veldig heldig mtp husvert, som satt inn lufteluke kort tid etter jeg ba om det, og som skiftet ruten det var problemer med i sommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...