Gå til innhold

Hvorfor skriver man dialekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det en del på forum som skriver dialekt og hvorfor ser jeg aldri noen med Oslo-dialekt skrive dialekt? Tror jeg aldri har sett noen skrive jæi.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Kanskje noen synes det er lettere å skrive slik dem snakker ? Skulle jeg skrevet akkurat slik jeg snakker så ville det sett sett stygt og feil ut ( er fra Grenland)

Men sånn at det er sagt, det er sjeldent jeg leser noe som er skrevet på dialekt...vet ikke hvorfor, men er så slitsomt å lese på en måte.

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg skriver dialekt på Facebook og på sms ol, men ikke på forum. Her tar jeg hensyn til at der er folk fra hele landet og at de kan bli veldig masete å skrive på dialekt, mener på at det ikke er lov på KG heller? :klø:

Jeg hopper over innlegg skrevet på en annen dialekt en min fordi jeg synes det ofte er vanskelig å lese.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kan ikke begripe hvorfor folk skriver dialekt på forum, og hopper glatt over alle slike innlegg. Det er ikke bare det at de er slitsomme å lese, men jeg synes de fremstår som useriøse.

• Liker 11
Skrevet

Jeg skriver dialekt til nære venner, synes det blir litt mer personlig da. :) Men når jeg leser bokmål, hører jeg en østlending i hodet mitt. Skriver jo ikke 100% slik jeg snakker selv når jeg skriver dialekt da, i motsetning til ei venninne av meg - jeg kan skrive "æ har vært med mannen i dag" også skriver hun "æ har værtj me mainnj min i dag".. sier det helt likt, men hun er litt flinkere til å pøse på med masse bokstaver. :D

Skrevet

Jeg syns det virker utrolig umodent å skrive slik en prater, og har vel kun opplevd det med trøndere og nordlendinger. Ser liksom aldri en østlending som føler trang til det. :klø:

Skrevet

Jeg syns det virker utrolig umodent å skrive slik en prater, og har vel kun opplevd det med trøndere og nordlendinger. Ser liksom aldri en østlending som føler trang til det. :klø:

Vi er litt mer kultiverte enn folk fra resten av landet. Vestledninger driver også med slik uting.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er litt mer kultiverte enn folk fra resten av landet. Vestledninger driver også med slik uting.

Vestlendinger flest har jo en dialekt nært nynorsk, så det går vel lett i surr hos noen.

AnonymBruker
Skrevet

Måtte gudene vite!

Det kan vel være fordi vedkommende ikke har fått med seg at man i Norge kun har to offisielle skriftspråk - bokmål og nynorsk.

Skrevet

Kanskje noen synes det er lettere å skrive slik dem snakker ?

Du gjør det tydeligvis du også ;)

Må si jeg irriterer meg over dialektskriving jeg og. Hvis det brukes i på humoristisk måte, at dte er nødvendig for å få frem et poeng eller det er dialektord som ikke finnes i skriftspråket så er det selvfølgelig greit. Og en og annen glipp skjer med de fleste av oss (ref. Lebewesen93).

Ut over det er det en uting. Vanskelig å lese, det ser useriøst ut - og hvis det er på et forum og åpent for alle (altså ikke en e-post/SMS) så vitner det om manglende innsikt i kommunikasjon.

• Liker 3
Skrevet (endret)

skriver ganske likt som jeg snakker jeg, og er fra Hedmark og der prater vi litt brett.

Synes det er koselig at folk kan få uttrykke sin personlighet, ordet er jo fritt!

Endret av Wonders
  • Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Du gjør det tydeligvis du også ;)

Må si jeg irriterer meg over dialektskriving jeg og. Hvis det brukes i på humoristisk måte, at dte er nødvendig for å få frem et poeng eller det er dialektord som ikke finnes i skriftspråket så er det selvfølgelig greit. Og en og annen glipp skjer med de fleste av oss (ref. Lebewesen93).

Ut over det er det en uting. Vanskelig å lese, det ser useriøst ut - og hvis det er på et forum og åpent for alle (altså ikke en e-post/SMS) så vitner det om manglende innsikt i kommunikasjon.

Haha, sant nok ^^

Men jeg tror nok at jeg sier DE ( ekstremt sjeldent at jeg sier dem) men jeg er bare elendig i å skrive riktig til tider.

Så ja, skriver litt slurvette, men snakker nok enda mer slurvette.

Prøver så godt jeg kan å skrive rett da :)

Men en ting jeg synes er rart, er hvordan det kan være så mange forskjellige dialekter og språk osv ;P

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er bare fjortisser som skriver "jæi". Skal innrømme at jeg skriver dialekt når jeg sender sms, men det er bare til jevnaldrede.

Folk som kun skriver dialekt har nok dårlige norskegenskaper, tenker jeg... og de som aldri øver på bokmålen sin pga. en trang til å skrive dialekt hele tiden blir vel ikke bedre til rettskriving heller.

Småfeil er vel vanlig, men folk som kun skriver dialekt fordi de ikke gidder noe annet svir godt i øynene :P Skal være helt ærlig og si at jeg ikke gidder å lese milelange innlegg om folk skriver på dialekt...

Jeg skriver ikke perfekt, men sier nei til dialekt :fnise:

Skrevet (endret)

.

Endret av HedvigR
  • Liker 1
Skrevet

jeg er ikke norsk, så jeg leser ikke innlegg som er på dialekt eller svensk. Hvorfor er det egentlig lov å skrive på svensk her? Jeg trodde Norge og Sverige var 2 forskjellige land :sarkasme:

jeg forstår rett og slett ikke dialekt, og svensk forstår jeg ihvertfall ikke

Gjest Eurodice
Skrevet

Haha, sant nok ^^

Men jeg tror nok at jeg sier DE ( ekstremt sjeldent at jeg sier dem) men jeg er bare elendig i å skrive riktig til tider.

Så ja, skriver litt slurvette, men snakker nok enda mer slurvette.

Prøver så godt jeg kan å skrive rett da :)

Men en ting jeg synes er rart, er hvordan det kan være så mange forskjellige dialekter og språk osv ;P

Ettersom dette er på språkforumet, tar jeg meg den frihet å gi deg en huskeregel for "de" og "dem". "De" er subjektsform, "dem" er objektsform. Noe annet, det heter "slurvete", ikke "slurvette".

Skrevet

jeg er ikke norsk, så jeg leser ikke innlegg som er på dialekt eller svensk. Hvorfor er det egentlig lov å skrive på svensk her? Jeg trodde Norge og Sverige var 2 forskjellige land :sarkasme:

Eh, ja, oooog? De fleste normenn skjønner svensk, og omvendt. Derfor er det lov.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje noen synes det er lettere å skrive slik dem snakker ? Skulle jeg skrevet akkurat slik jeg snakker så ville det sett sett stygt og feil ut ( er fra Grenland)

Men sånn at det er sagt, det er sjeldent jeg leser noe som er skrevet på dialekt...vet ikke hvorfor, men er så slitsomt å lese på en måte.

Så artig at det er flere Grenlandsfolk her inne ;)

Skrevet

Eh, ja, oooog? De fleste normenn skjønner svensk, og omvendt. Derfor er det lov.

Jeg skjønner ikke svensk :( Ikke skriftspråket i det minste. Da må jeg i såfall lese veldig grundig, og det orker jeg sjeldent når jeg leser på forum. Men det er vel mitt problem, for reglene sier at det er lov.

Skrevet

Jeg gjør det veldig enkelt og hopper over dialektinnlegg og svenske innlegg. Sparer meg selv for mye bry og irritasjon da ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...