per67 Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Litt bakgrunnsinfo. Jeg er en skilt mann og har to barn, h.h.v gutt 16 år og jente 14 år. Begge barna bor mest hos sin mor, men er hos meg hver 14. dags helg. Jeg betaler kr. 4520 i månedtlig bidrag. Mor til barna får også barnetrygd kr. 1940, slik at hun får inn samlet kr. 6460 pr. mnd. Hvis dette beløpet ikke er nok for å dekke diverse utgifter i mnd, så er det vel meningen at også mor skal bruke noe ”fra egen lomme” for å betale for barna? Hvis vi sier at mor også bruker kr. 4520 fra egen lomme hver mnd. Til barna, vil det si at det går med nesten 11.000 kroner i mnd. Av og til får jeg spørsmål om ikke jeg kan bidra med å dekke diverse utgifter, slik som tannregulering. Nå er det også spørsmål om ikke jeg kan bidra med kostnader rundt min sønns førerkort. Vet at når mine barn skal ha seg klær, så er det ofte slik at de bruker av egne penger – altså penger de har spart opp fra bursdag og jul. Min ex hevder det ikke er noe problem å bruke kr. 15.000 pr. mnd i kostnader ved å ha to tenåringer i hus. Jeg mener dette er helt vannvittig! Selvsagt går det sikkert an å bruke 15.000 i mnd., men da kjøpes det mye merke klær og slike ting. Jeg hadde virkelig hatt problemer med å bruke inntill 15.000 i mnd på to tenåringer. Intressant å høre hva andre mener om denne saken?
Gjest andrassy Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Det at mor får barnetrygd kommer deg til gode, fordi den legges til hennes inntekt. Da blir hennes inntekt høyrere, og siden det er BEGGE foreldres inntekt som legges til grunn får du også fordeler av dette. Tannregulering er faktisk noe du SKAL være med å bidra til, da dette ikke dekkes av bidraget og er en stor utgift som det ikke er rimelig at mor skal ta alene. Førerkort er det vel ingen som pålegges å betale for sine barn, det varierer vel litt. Syns overhode ikke du har grunn til å klage på bidraget, mor bidrar garantert med minst like mye.
lillemia Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 15.000 høres veldig mye ut ja. Jeg tror de fint kunne klart seg med 4000 hver i måneden, fordelt slik: Mat, toalettsaker etc: 2000 kr Klær: 500 kr Helse: 500 kr (med mindre noen av de sliter med kroniske sykdommer el) Lommepenger: 500-1000 kr Nå er ikke jeg noen ekspert, men får man ikke dekket store deler av kostnader til tannregulering når barna er under 18? 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 15000 hørtes mye ut... Hun kan ikke kreve deg for ekstra penger til å dekke klær, ei heller utstyr, Kostnader til tannregulering derimot er du pliktig til å være med å dekke. Alle sånne store utgifter går ikke under bidrag.. Konfirmsjon derimot er en stor utgift der begge foreldre skal dekke. Klær til tenåringer kan bli dyrt hvis en bare kjøper merkeklær. Her i huset er det en tenåring, Hun får basicklær av meg. Er det noe spesielt dyrt hun vil ha får hun spare av ukelønn og ta og legge i selv. Førerkort er det nå ingen av foreldrene som er pliktkig til å betale! Noen har god råd, og sponser poden med lappen, mens i andre familier får ungdommen betale førerkort selv. Jeg kjørte opp da jeg var 19, hadde ekstrajobb ved siden av skole som jeg betalte førerkort med. Det samme har mine søsken gjort.. 2
Gjest Spinell Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Jeg mener at begge foreldrene må betale for kostnadene ved å ha barn. Barnebidraget + barnetrygden er ikke ment å dekke alle kostnader. Den forelderen som har barna boende hos seg må også bidra (om ikke likt i antall kroner, så i alle fall etter evne). Husk at mor i ditt tilfelle dekker bolig og inventar til barna, hvilket også er en kostnad. For ekstra store utgifter, i form av f.eks konfirmasjonsselskap, helserelaterte kostnader osv kan det iflg NAV søkes særtilskudd. 1
kaprifolen Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Dette skal vel inkludere deler av boligkostnad, strøm, transport og andre ting man som forelder ville brukt litt mindre på alene. Men syntes fortsatt det hørtes drøyt ut... Her i huset er vi 2 voksne og 1 hund, og har mellom 16 og 20 000 i faste utgifter pr. Mnd. Dette inkluderer boliglån, billån, studielån for 1, forsikringer, månedskort ung voksen buss, trening for 1, alarm, sparing, telefon, givertjeneste og dels matbudsjett (glemt noe?). Syntes derfor 15000 på to tenåringer virker litt stivt. Men vet ikke hvor mye av bolig, strøm, transport og forsikringer som skal telle med i slike saker...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 15.000 høres veldig mye ut ja. Jeg tror de fint kunne klart seg med 4000 hver i måneden, fordelt slik: Mat, toalettsaker etc: 2000 kr Klær: 500 kr Helse: 500 kr (med mindre noen av de sliter med kroniske sykdommer el) Lommepenger: 500-1000 kr Nå er ikke jeg noen ekspert, men får man ikke dekket store deler av kostnader til tannregulering når barna er under 18? Enn kan få dekket deler av regulering, det kommer av på hvor stor bitt/feilstilling er. Dette er noe kjeveortopeden vurderer. Jenta mi har 9mm overbitt, pluss feilbitt (eller hva det nå var de kallte det), og vi får dekket 70%. Hadde overbittet vært på 6mm ville vi fått dekket mye mindre. Nå må vi bare betale 5000, heldigvis. Regulering ER dyrt! Og ja, begge foreldre plikter til å dele på utgifter ved regulering, dette går ikke inn under vanlig bidrag.
Naxos70 Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Jeg håper nå virkelig ikke min datter har tenkt å bruke så mye penger når hun blir litt eldre, for da må jeg gå på sosialen (vi har fire barn totalt). Hvis du betaler barnebidrag så skal dette dekke de vanligste utgiftene ja. Tannregulering dekkes vel av det offentlige når de er barn. Det er jo greit å avtale slike ting på forhånd da, i stedet for å komme i ettertid å be om penger. Ser at det er flere mødre som ikke vil dele f.eks 50/50 fordi de da mister barnebidraget, mange ser nok på dette som en ekstra inntekt!
Gjest tannfeen Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 15.000 høres veldig mye ut ja. Jeg tror de fint kunne klart seg med 4000 hver i måneden, fordelt slik: Mat, toalettsaker etc: 2000 kr Klær: 500 kr Helse: 500 kr (med mindre noen av de sliter med kroniske sykdommer el) Lommepenger: 500-1000 kr Nå er ikke jeg noen ekspert, men får man ikke dekket store deler av kostnader til tannregulering når barna er under 18? Vi får dekket noe av tannreguleringen men det er fortsatt igjen å betale 12-16 tusen etter det for oss som ikke har barn med spesielle over eller underbitt. Så tannregulering er dyrt uansett og noe som begge må være med på å dekke. Nå er jeg spent på nr. 3 som har underbitt, tror om jeg får dekket mer denne gangen? Jeg har tre barn og i snitt går det ca. 6000 kroner i måneden, og da er ikke mat regnet med. Det er aktiviteter, klær, kino, forsikring, lommepenger, gaver, abonnement, gaver. Jeg prøver å føre en oversikt over alt jeg bruker på ungene i løpet av et år for min egen del.
Gjest tannfeen Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Jeg håper nå virkelig ikke min datter har tenkt å bruke så mye penger når hun blir litt eldre, for da må jeg gå på sosialen (vi har fire barn totalt). Hvis du betaler barnebidrag så skal dette dekke de vanligste utgiftene ja. Tannregulering dekkes vel av det offentlige når de er barn. Det er jo greit å avtale slike ting på forhånd da, i stedet for å komme i ettertid å be om penger. Ser at det er flere mødre som ikke vil dele f.eks 50/50 fordi de da mister barnebidraget, mange ser nok på dette som en ekstra inntekt! Tannregulering dekkes ikke av det offentlige fullt og helt, kun deler av det ut fra hvor store bitt/feilstillinger barnet har. Jeg har betalt 25 tusen på to barn og nå skal sistemann få regulering. Jippi! Nå har hun underbitt så kanskje jeg får dekket mer.
mousepad Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Hvis man ser det sånn : Pga at mor har 2 ekstra personer i husstanden , trenger hun kanskje 2 ekstra rom også ( et soverom til hver ) . Pga dette får hun feks økte husleiekostnader på kr 3000 i måneden . Så er det jo mat på ca 2000 mnd per person . I tillegg kommer klær , fritidsinteresser , diverse abonnementer til feks mobil , internett , kollektivtransport ol . Hvis da feks klær og sko koster 750 per barn/mnd , så blir det 1500 der . Mobilabonnement : 750 per stk = 1500 der også . busskort 500 stk= 1000 fritidsinteresser ) tror de billigste koster fra ca 10 000/året og oppover , inkl utstyr . Så skal de kanskje på ferie minst en gang i året også , som kanskje blir 1000 til sammen for 2 ekstra personer i måneden i snitt ? Da blir regnestykket: -3000 ( økte husleieutgifter ) -4000 ( 2000 x2 =mat til 2 ektra personer ) -1500 (klær og sko) -1000 (busskort) -2000 (fritidsinteresser) -1000 (ferie) Til sammen 12 500 kr og jeg tror ikke jeg har tatt hardt i nå for kanskje du vil at barna dine skal få lov til å ha flere enn en fritidsinteresse eller ikke alltid måtte velge den interessen som er aller billigst ? Barn er dyrt ..
likning Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Barnebidraget er vel ikke bare ment å skulle dekke de helt nødvendigste kostnader- jeg trodde det også var ment for at barna skal kunne ha tilnærmet samme levestandard som om forelderene fremdeles var gift? Kanskje litt knotete forklart- men dersom det kun skulle dekke det aller nødvendigste, hadde det jo vært en maksgrense. Slik er det ikke; jo mer penger far har, dess mer skal gå til barna. Akkurat slik det nok ville blitt om far fremdeles var gift med mor 1
Løvetanten Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Man kan bruke hvor mye penger som helst på tenåringer, så hennes estimat er ikke mer riktig eller feil enn andres. Det kommer helt an på hvilket nivå man ønsker og har råd til å legge seg på. Om mor i utgangspunktet har anledning til å ha et høyt forbruk er jo det vel og bra, men hun kan ikke gå ut ifra at du kan legge deg på samme linje ei heller følge opp hennes mønster. Dere er enda foreldre, men har nå to husholdninger med hvert sitt sett regler og rammer. Som andre her sier kan du pålegges å dekke deler av regulering (ikke kun kosmetisk) samt konfirmasjon. Om du vil være med å betale førerkort er helt opp til deg. Her vet jeg flere som har sagt nei fordi de mener at barna skal betale selv (det har vært barn som har jobb), mens andre sponser. Igjen et spørsmål om hva du mener er det riktige. Mange tenåringsbarn i min vennekrets bruker egne penger når de skal ha dyre merkeklær, så det er helt vanlig. Jeg ser mange her kommer med lange regnestykker på hus og strøm etc, men dette er ikke noe far i utgangspunktet skal eller må ta ansvar for. Hvor omsorgsforelderen velger å bosette seg er hennes/hans valg og påvirker levekostnadene utover hva bidragspliktige skal dekke. Kostnadene for et barn er en sjablon og kan ikke være individuelle produkter av lokale variasjoner. I dette tilfellet kompenseres mor ved ekstra barnetrygd, skatteklasse 2 og bidrag. Man må regne med en nedgang i levestandard ved samlivsbrudd, og det gjelder begge parter. 2
liv Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Som nevnt over så dekker bidrag også barnas boutgifter (Utgiftene det koster å ha større lån fordi mor må klare seg med mer enn en liten leilighet), strøm, vann, kloakk, eiendomskatt etc. Alt det koster å bo. I tillegg til mat (tenåringsgutter kan å spise!!!), klær (- tro meg de kan å vokse også), fritidsaktiviteter, skoleting og andre uforutsette utgifter 1
per67 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 5. januar 2011 Syns overhode ikke du har grunn til å klage på bidraget, mor bidrar garantert med minst like mye. Jeg klager ikke på bidraget heller. Klart jeg skal bidra.
per67 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2011 Dette skal vel inkludere deler av boligkostnad, strøm, transport og andre ting man som forelder ville brukt litt mindre på alene. Men syntes fortsatt det hørtes drøyt ut... Her i huset er vi 2 voksne og 1 hund, og har mellom 16 og 20 000 i faste utgifter pr. Mnd. Dette inkluderer boliglån, billån, studielån for 1, forsikringer, månedskort ung voksen buss, trening for 1, alarm, sparing, telefon, givertjeneste og dels matbudsjett (glemt noe?). Syntes derfor 15000 på to tenåringer virker litt stivt. Men vet ikke hvor mye av bolig, strøm, transport og forsikringer som skal telle med i slike saker... Jeg også lurer på hva hver enkelt tar med i hva som skal dekkes, slik som du nevnet med bolig, strøm, transport, forsikringer osv. Virker som det er mange som tar med veeeeldig mye i beregninga...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #17 Skrevet 5. januar 2011 Selvsagt er husleie og strøm også en større utgift når man har to barn boende hos seg. Jeg kan leie en ettroms til 6000 kroner, en toroms til 8000, treroms til 10-12000 og fireroms 12-14000 kroner i måneden. Med to tenåringer ville jeg fått minst 50 % økning av husleie. Hvis de bodde fast hos far, kunne jeg hatt en toroms til 8000 kroner men bodde de hos meg og var i tenårene måtte jeg ut med langt mer. Strømmen kommer i tillegg, ekstra klesvask, varmtvannstank, oppvaskmaskinen måtte gå oftere, flere rom å varme opp, mer mat å lage. Fritidsinteresser kan dekkes for en tusenlapp i måneden men ikke hvis barnet har mer enn en interesse eller har interesser som koster litt ekstra. Kjøring til og fra stevner koster. Ungdommer spiser mer enn barn, og mer enn de fleste voksne så ville hatt et høyere matbudsjett enn normalt. De vokser ujevnt og kan trenge flere par sko og bukser i året før klærne er slitte. De trenger datautstyr, mobil og busskort. De skal ha lommepenger og penger til gaver eller noe ekstra i blant. Synes ikke 7000 kroner er mye i utgifter for en ungdom. (Ekstra husleie og strøm for to ungdommer: 6-8000 kroner) Busskort: 1000 kroner Mat: 5000 kroner Lommepenger: 2000 kroner Klær og sko: 1400 kroner ? Lege, medisiner: 200 kroner Fritidsinteresser: 2500 Ferie: 1000 Data/mobil: 400 ? Dette blir 13.500 kroner uten å ha tatt med ekstra utgifter til strøm og husleie i regnestykket.
Løvetanten Skrevet 5. januar 2011 #18 Skrevet 5. januar 2011 Med de regnestykkene som legges frem her så er det vel tvilsomt at den jevne nordmann har råd til å ha tenåringer overhodet. Dette er vel strengt talt ikke en diskusjon om hvor mye ekstra mor har av utgifter pga daglig omsorg, men om far skal eller må bidra utover bidrag når han (som jeg oppfatter det) mener at tenåringenes forbruk er høyt. Her hjemme har vi gode inntekter og tenåringer i hus. Om hver og en av de skulle ha kostet 7000 jevnt over hver måned så hadde vi ikke klart oss økonomisk. Det spiller ingen rolle hva mor betaler "ekstra" her, men at far faktisk betaler det han er pålagt av bidrag etter de sjablonger som gjelder. Om han ikke ønsker å delta i mors forbruksmønster så er det hans valg. Han er ingen dårlig far eller unnasluntrer av den grunn. Det er et voldsomt fokus på mor som den tapre arbeidshesten som tar seg av ungene og derfor ikke skal senke kravene eller gå ned i standard. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #19 Skrevet 5. januar 2011 15 000 er bare overdrevet. Hun prøver sikkert å få en del penger til seg selv så hun kan handle 1
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2011 #20 Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror regnestykket til Mousepad er ganske realistisk. Bortsett fra at far også trolig må ha to rom tilgjengelig i sin bolig, og dermed vil ha noenlunde like husleieutgifter. MEN siden de ikke bor der fast, har han jo muligheten til å ikke gjøre så mye ut av dette. Dvs. mor derimot MÅ ha skikkelige rom der de bl.a. kan ha venner på besøk o.l., samt en god del plass til klær og ting (som de kanskje ikke trenger hos far på same måten). Men i tillegg får mor mye mer utgifter til bl.a. strøm. Mine to tenåringer dusjer minst en gang til dagen, skal noen andre ha varmtvann i det huset må man være tidlig ute:) I tillegg skifter de klær hver dag, og skal jeg klare å holde de med rene klær må jeg vaske minst 4-5 dager pr. uke + tørketrommel da vi ikke har mulighet for å tørke særlige mengder klær på annen måte. Rommene deres er alltid oppvarmet til stuetemperatur, siden det er her det oppholder seg mesteparten av kveldene også, ikke bare sover. I tillegg kommer oppvarming av TV stue, da yngstemann ikke har dette på eget rom pga. plassmangel. Jeg ville helt uten tvil ha halvert strømregningen min om jeg ikke hadde desse to tenåringene i hus. Når man har tenåringer i hus stilles det også naturlig nok (man vil jo helst at de skal ha noenlunde det samme som vennene) visse krav til en "akseptabel" internettforbindelse og antall "akseptable" TV kanaler + merkostnader ved TV'er i flere rom. En del av dette ville jeg nok ikke brydd meg med om jeg ikke hadde tenåringer i hus. Det blir også en god del henting og bringing, og mye bensinforbruk som jeg ellers ikke ville hatt. I tillegg kommer alle desse utgiftene som man ikke kan sette fingern på sånn helt detaljert, som varierer fra måned til måned, men som er et stort pengesluk for den forelderen som de er hos akkurat der og da, som jo som regel er meg. Dette er klær, påfylling av ringekort/mobilregning, kinobiletter, penger til mat/snop/brus/fornøyelser/inngangsbilletter når ungdommene er ute og "reker". Det er penger til klasseturer, bursdagsgaver til venner, melkekort/skolemat, innkjøp av toalettartikler/kosmetikk, frisørtimer osv. Nå betaler min eks en god del mindre i bidrag enn deg, men muligens så tjener jeg kanskje bedre enn din eks også? Men iallefall; jeg tror så gjerne at pengene går med uten problem, og at hun nok møter problemer når hun skal finansiere større ting som f.eks. sertifikat. Hos oss har vi hatt mopedsertifikat, så bilsertifikat, nå skal yngstemann gjennom mopedsertifikat og deretter bilsertifikat. Før det hadde vi to konfirmasjoner med dress og bunad og det som hører med. I tillegg kommer litt sponsing til moped og bil, samt sponsing av vinterdekk o.l. Alt dette er store utgifter som ofte kommer i store "klumper", og som man ikke har så stor mulighet til å betale litt og litt. Så jeg kan skjønne at hun trenger litt hjelp her. Derimot synes jeg du betaler såpass mye bidrag at det andre "daglige" bør kunne finansieres av henne, med mindre hun har veldig lav inntekt (og evt. kanskje burde ha jobbet litt mer?). Selv har jeg prøvt å planlegge litt frem i tid, både når det har gjeldt konfirmasjoner og sertifikater, slik at jeg har spart litt penger hver måned lenge i forveien som skal brukes til dette. Det synes jeg man bør kunne forvente av henne også. Noen måneder går det kanskje mye, og andre måneder litt mindre. Man bør uansett kunne spare litt hver måned og litt mer når man har bedre råd, med tanke på ting som kommer senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå