lovedrug Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2011 (endret) Hvordan sjekker de det? Hehe Endret 5. januar 2011 av lovedrug
Gjest Fikira Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Ene måten de sjekker er om egglederene er tette, det gjøres gjennom kikhullsoperasjon hvor de sprøyter inn en veske som de etter på tar røntgen av. Den andre gjøres over lengre tid hvor de tar tester mens du har mens og slike ting..
Athene Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Utredning av kvinnen er en omstendig prosess, og selv om man har testet alt er det ikke sikkert at man kan få barn. Kartlegging av sykluser er første steg, har du regelmessige sykluser er det et godt tegn. Derettes tas invendig ultralyd, denne viser skjeldent noe feil (kan blant annet ikke se tette eggledere). Laproskopi som beskrevet over vil kartlegge om egglederne er tette. Måling av hormonnivåer gjennom hele syklusen viser at alt skjer som det skal. Likevel er det lite som kan si noe om kvaliteten på egget. Og mange av tilstandene kan fikses med medisinering og inngrep. Så for at man skal konkludere på sterilitet må de finne ganske spesielle feil. En slik utredning får man kun henvisning til om man har vært ufrivillig barnløs et år, deretter er det kø etter kø for å komme inn de ulike stedene. Ønsker du å gjøre dette privat vil det koste en del. Jeg vil absolutt heller ikke anbefale å gå gjennom hele prosessen uten at man er ufrivillig barnløs.
Gjest Jente Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har alltid hatt veldig uregelmessig menstruasjon når jeg ikke har gått på p piller, men med er den ganske regelmessig. Håper jeg kan bli gravid likevel...
Athene Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har alltid hatt veldig uregelmessig menstruasjon når jeg ikke har gått på p piller, men med er den ganske regelmessig. Håper jeg kan bli gravid likevel... Uregelmessig syklus betyr som regel at man har trøbbel med eggløsningen, men betyr ikke at man nødvendigvis ikke kan bli gravid. Når man går på pillen har man ingen syklus i normal forstand, kun en kunstig bortfalsblødning forårsaket av pillen, regelmessig syklus når man går på pillen betyr derfor ingenting. Men syklusen vil blant annet ofte være regelmessig når man er i tenårene og det første året etter at man har sluttet på hormonprevansjon. Den kan også være uregelmessig i perioder. Men mange med vedvarende uregelmessig syklus har PCO og for disse vil det ofte ta litt lengre tid å bli gravid.
lovedrug Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2011 Ok,takk for svar! Har regelmessige syklusser tror jeg ihvertfall.Skal ikke ha barn enda ,men går å bekjymrer meg for at jeg er steril ogsånt,ikke spørr hvorfor,aner ikke! Men tenk ett helt liv uten barn da? Å aldri få kjenne på det og være mor:( Syns det er så trist med de som prøver,og prøver men aldri får det til! Ber til en høyere makt om at jeg skal få oppleve det engang:P
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå