Gå til innhold

Alkohol - pappvin skummelt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg begynt å legge meg til en dårlig vane, gitt!

Før drakk jeg nesten aldri alkohol. Kjøpte ei flaske vin noen ganger i året, og litt konjakk og sånt om det var noe spesielt som skjedde. Jul, påske og sånt.

Så fikk vi polet til bygda, og det ble enklere å kjøpe polvarer. Øl drikker jeg ikke, så det har jeg aldri kjøpt til meg selv. Men nå begynte jeg å kjøpe ei flaske vin av og til, litt oftere enn før. Greit nok. Men den ble aldri drukket opp, så treliters kartong ble en ny løsning, for den holdt seg like god i flere uker.

En kunne jo tappe seg et lite glass av og til, slapp å åpne ei hel flaske. Men så ble det litt for enkelt. Det lille glasset ble så lett tilgjengelig, så jeg koste meg med et par glass både på fredag og lørdag.

Så en dag midt i uka også. Det var jo ikke noe galt, alle damene på facebook koste seg jo med et glass rødvin enten det var mandag eller onsdag.

Etterhvert ble det mer en vane å ta seg et lite glass både nå og da, og flere dager enn ikke. Og da begynner jeg å få opp øynene for at jeg virkelig holder på å få en dårlig vane! Jeg begynte å glede meg til vinglass(ene) hver kveld.....skumle greier. Det ble jo nesten umerkelig mer og mer.

Traff ei dame på en fest, som jeg ikke hadde sett på flere år. Hun hadde holdt på som meg, med et glass i ny og ne, og etterhvert ofte. Nå så hun herja og alkoholisert ut. Jeg fikk nesten sjokk da jeg så henne. Sånn skulle ikke jeg bli.

Så jeg sluttet med kartongvin. Nå er det kun flasker her i huset. Det er så mye mer tiltak å åpne ei flaske, det er ikke bare å gå på kjøkkenet og tappe seg et glass. Så forbruket er betraktelig redusert, men ikke helt borte. Jeg koser meg fortsatt med vin, men ikke på den måten.

Er det flere som har samme erfaring, eller noen tanker rundt dette? Tenker da rundt det at det er blitt så lett tilgjengelig og i store pakninger som gjør det mulig å nippe litt hele tiden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter denne litt, vil veldig gjerne ha noen betraktninger rundt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett foretrekker jeg litt bedre viner enn de som finnes på papp, og hvis jeg først kjøper papp blir de sjelden drukket opp før de blir sure (med mindre det er fest e.l.). Så nei, kjenner meg ikke igjen i problemstillingen, men synes det er fint at du har innsett at dette kan bli et problem for deg og at du har gjort noe med det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Kjøper aldri pappvin mer men har funnet par gode viner som har skrukork. En ting med pappvin er at man ikke ser at innholdet synker og da er det lett å lukke øynene. Skal jeg drikke pappvin igjen må det være på en hyttetur.

Det er fint at du innså at det gikk for langt før du endte opp med avhengighet. Jeg drikker 1-2 glass vin nesten hver kveld, men drikker aldri mer enn det og er ikke en type som fester.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Kjøper aldri pappvin mer men har funnet par gode viner som har skrukork. En ting med pappvin er at man ikke ser at innholdet synker og da er det lett å lukke øynene. Skal jeg drikke pappvin igjen må det være på en hyttetur.

Det er fint at du innså at det gikk for langt før du endte opp med avhengighet. Jeg drikker 1-2 glass vin nesten hver kveld, men drikker aldri mer enn det og er ikke en type som fester.

1-2 glass noen ganger i uka, kanskje annenhver dag, var mitt forbruk.

Jeg er heller ikke en type som fester, men det ble veldig kos med den vinen. Litt for mye kos til at det var bra. Merket at det kom snikende, at 1 glass heller ble til 2...og det var da jeg tenkte at det fikk være nok.

Så nå er det kun vin i helger, og da fra flaske :)

Ts

Skrevet

Ikke noe problem fordi rødvin blir til eddik etter ei uke selv i papp. Skjønner ikke at noen greier å drikke noe som smaker eddik. Hvitvin holder seg litt lengre fordi den kan stå i kjøleskap.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg tror nok det er mange kvinner som har gått i samme fella, TS. Jeg hadde vel den samme utviklingen som deg. Har lest at det er en del voksne kvinner som pga pappvinen utvikler et misbruk. Pappvin = 4 flasker vin. Man har alltid vin i huset, lett tilgjengelig og man ser ikke hvor mye man drikker. Et glass nå og da kan over tid bli til flere hver dag.

Jeg tok noen grep for et par år siden. Jeg kjøper kun flasker og da en av gangen.

Ser også at alkohol sniker seg inn i hverdagslivet ellers også. Jentegjengen treffes på cafe og det er alltid noen som drikker alkohol. Møtes for en filmkveld og deler en flaske vin, fredagspilsen på jobben, grilling, en pubtur osv. For vi som ikke kjører bil så er det fort gjort å si ja takk til alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg ikke at 1-2 glass vin annenhver dag i uka er noe skremmende forbruk.

WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke.

Men jeg skjønner at det er den tilgjengeligheten med boksvin som er skummel. Og den glidende overgangen til å stadig drikke mer.

Jeg liker ikke å ha boksvin stående- jeg vet at jeg kommer til å drikke mer da enn når jeg har rødvin på en flaske.

Det er bra man oppdager dette selv før det er for sent! :frown:

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg ikke at 1-2 glass vin annenhver dag i uka er noe skremmende forbruk.

WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke.

Men jeg skjønner at det er den tilgjengeligheten med boksvin som er skummel. Og den glidende overgangen til å stadig drikke mer.

Jeg liker ikke å ha boksvin stående- jeg vet at jeg kommer til å drikke mer da enn når jeg har rødvin på en flaske.

Det er bra man oppdager dette selv før det er for sent! :frown:

Det er sant, det er ikke noe skremmende forbruk. Men for meg, som kanskje drakk vin og annet et par ganger i året før, så ble det litt skummelt likevel.

Har forresten også en søster som ble misbruker pga pappvin, og det gikk langt. Hun begynte også i det små, med en flaske vin av og til, deretter pappvin. Til slutt kunne hun drikke en kartong eller mer pr dag. Heldigvis har hun sluttet. Men det med henne er med på å bremse meg, jeg er veldig obs på meg selv sånn sett. Så det å drikke 1-2 glass såpass ofte, minner meg på henne og hvordan det gikk.

Laget denne tråden fordi jeg tror flere enn meg siger utpå et gryende misbruk pga at det er så lettvindt med pappvin. Så snikende. Plutselig drikker en mer enn normalen var for bare noen mnd siden.

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig ansvarsfraskrivelse å skylde på pappvinen.

Skrevet

Helt enig. Det blir omtrent som å skylde på at man spiser for mye sjokolade hvis man kjøper store poser. Jeg elsker sjokolade, og kjøper derfor i små mengder av gangen. Hadde jeg kjøpt store poser og blitt feit hadde det vært min feil, og ikke sjokoladen.

Skrevet

Men nå tar hu jo ansvar.

Skrevet

Helt enig. Det blir omtrent som å skylde på at man spiser for mye sjokolade hvis man kjøper store poser. Jeg elsker sjokolade, og kjøper derfor i små mengder av gangen. Hadde jeg kjøpt store poser og blitt feit hadde det vært min feil, og ikke sjokoladen.

Jeg tror dere to har misforstått litt her.:)

AnonymBruker
Skrevet

Man klarer å legge på seg av vin også. Nettopp det du sier om sjokolade forteller jo bare at du ikke ville kjøpt pappvin men en flaske i stedet. Da er du enig med ts som har funnet ut at pappvin ikke er noe for henne fordi det fikk henne til å drikke mer enn hun ønsker.

Jeg har det samme problemet som ts og det utviklet seg når jeg kjøpte pappvin. En sjololadeplate kan du se hvor mye du har spist av, mens en pappvin må du ta på vekta. Og alle som har slanket seg vet jo at "det må være noe feil med vekta". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...