Gå til innhold

dyreplageri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er det ikke på tide med sertifikat på dyr så vi vet hvem eierene er. det er dyreplageri me alle dyrene som folk bare driter i og hiver ut når det måtte passe. egentligt er det veldig enkelt og forstå athvis alle som hadde dyr måtte være registrerte så slipper vi alle disse lauskattene med sykdommer o.l bare fordi folk ikke gidder vaksinere for de trenger ikke,det er jo ingen som vet hvem som eier lille meg alikevell sa pus.fyskam dere allesammen som gjør dette her,fyskam

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er helt enig og det er jo en stund siden politikerne diskuterte dette,men som med alt annet tar det rundt 30 år før de er ferdige og diskutere og enda 30 nye år før det er i boks. så jeg tror kjære deg at du må smøre deg med tålmodighet en stund til uansett hvor dumt det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster penger vettu...

Hadde det blitt satt i gang noe slikt, hadde det sikkert vært frivillig eller kun oppfordret. Og vi ville fått en stor mengde med argumenter både for og imot, det er vi nemlig flinke til - Å krangle fram og tilbake i lengre tid selv om vi egentlig er enige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kunne jo innført skatt på dyra også; da hadde det vel blitt fortgang på stortinget vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jo det hadde sikkert det, men fortsatt vanskelig å registrere absolutt alle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda bedre, da kunne de lagd bøter for uregistrerte katter og hest uten lisens.

Bøter = salt på maten for de eldre på gamlehjemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjøre det slik at det er straffbart å ikke chippe og kastrere katten eller noe? :gjeiper:

Hmm, men da får vi jo igjen det problemet med å finne ut av hvem som har katt og om de har chippet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hmm, men da får vi jo igjen det problemet med å finne ut av hvem som har katt og om de har chippet den?

Ja, den er litt tricky... hva om alle katter MÅ selges med salgskontrakt, og de som ikke har bevis på at katten er kastrert og chippet og sendt koper av papirene til oppdretteren/selgeren innen en viss tid får bot eller noe? Jeg var under kontrakt da jeg kjøpte katten min, og fikk ikke papirene mine på han før han ble kastrert for å unngå snikavling osv.

Synes nesten alle folk som vil ha dyr må bestå en prøve før de kjøper, for det er altfor mange som retten og sletten ikke har peiling på dyrehold :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten alle folk som vil ha dyr må bestå en prøve før de kjøper, for det er altfor mange som retten og sletten ikke har peiling på dyrehold :filer:

Helt enig der, men er nok litt vanskelig (og dyrt) å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett at det ble sertifikat på å ha dyr.

Og det hadde ikke trengt å koste særlig heller!

20 kr for en test man tar, så hvis man består, får man ha DET kjæledyret man har tatt testen for. F.eks hundetesten/kattetesten/kanintesten/gnagertesten/fisketesten. Og så videre.

Men tror neppe at politikerne er så veldig interesserte i å gjøre noe særlig for dyr.

Og hvordan garanterer man at en lisens gjør at ingen blir dyremishandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett at det ble sertifikat på å ha dyr.

Og det hadde ikke trengt å koste særlig heller!

20 kr for en test man tar, så hvis man består, får man ha DET kjæledyret man har tatt testen for. F.eks hundetesten/kattetesten/kanintesten/gnagertesten/fisketesten. Og så videre.

Men tror neppe at politikerne er så veldig interesserte i å gjøre noe særlig for dyr.

Og hvordan garanterer man at en lisens gjør at ingen blir dyremishandlere?

En lisens kan ikke garantere for godt dyrehold, men da kan man i alle fall være sikker på å finne eieren :lur:

Om politikerne får disse forslagene, med ordet skatteleggelse i seg så tror jeg i det minste bakskrittspartiet ville blitt veldig interessert.

Forøvrig burde vel lisensen koste litt mer enn 20kr? Mer en symbolsk sum på 100+ og gjerne etter vanskelighetsgrad på stell av dyret (det er garantert vanskeligere å holde hest enn et marsvin feks), men det virkelige problemet er jo at det er ingen som kjøper katt og de vil dermed ikke få oppdretts"lisens", de fleste får dem av nabojenta og dermed er kanskje eneste løsningen en sviende bot for uregistrert katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...)men det virkelige problemet er jo at det er ingen som kjøper katt og de vil dermed ikke få oppdretts"lisens", de fleste får dem av nabojenta og dermed er kanskje eneste løsningen en sviende bot for uregistrert katt?

Og så er vi tilbake til : Hvordan skal man finne de uregistrerte kattene? Skal man gå dør til dør???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er vi tilbake til : Hvordan skal man finne de uregistrerte kattene? Skal man gå dør til dør???

Tja, kan jo alltids stole på at nabokjerringa kan tipse politiet?

Ellers så er man jo redd for å få bot, så de fleste vil jo etterhvert skaffe seg lisens, sånn som man registrerer bilen, båten og snøscooteren. Vil jo alltids være noen som sniker seg unna, men de lever jo også med å konstant se seg over skuldra :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lisens kan ikke garantere for godt dyrehold, men da kan man i alle fall være sikker på å finne eieren :lur:

Om politikerne får disse forslagene, med ordet skatteleggelse i seg så tror jeg i det minste bakskrittspartiet ville blitt veldig interessert.

Forøvrig burde vel lisensen koste litt mer enn 20kr? Mer en symbolsk sum på 100+ og gjerne etter vanskelighetsgrad på stell av dyret (det er garantert vanskeligere å holde hest enn et marsvin feks), men det virkelige problemet er jo at det er ingen som kjøper katt og de vil dermed ikke få oppdretts"lisens", de fleste får dem av nabojenta og dermed er kanskje eneste løsningen en sviende bot for uregistrert katt?

Nei, hvorfor skal det koste noe som helst egentlig?

Det er jo ferdighetene og resultatet av testen som skal være viktig, ikke at staten skal tjene penger på å ha en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

de fleste får dem av nabojenta og dermed er kanskje eneste løsningen en sviende bot for uregistrert katt?

Det burde helt klart vært et register der alle katter i Norge skulle vært registrert.

Og de må bli strengere når det gjelder avl på huskatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde helt klart vært et register der alle katter i Norge skulle vært registrert.

Og de må bli strengere når det gjelder avl på huskatter!

Nettopp, problemet er at det er en inngrodd oppfatning at katter er en mindreverdig skapning og det er derfor ikke så nøye om Pus får kattunger et par ganger i året.

En kattelisens ville klargjort om man har lov til å drive oppdrett på katt; og dermed om man har lov til å holde usterilisert katt, eller om katten skal være vaksinert, sterilisert og chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, problemet er at det er en inngrodd oppfatning at katter er en mindreverdig skapning og det er derfor ikke så nøye om Pus får kattunger et par ganger i året.

En kattelisens ville klargjort om man har lov til å drive oppdrett på katt; og dermed om man har lov til å holde usterilisert katt, eller om katten skal være vaksinert, sterilisert og chippet.

Der er jeg enig.

Men jeg vil bare si at jeg er litt imot oppdrett av "rasekatter" også, for det er VELDIG mange useriøse som selger til hvem som helst for å tjene penger, og det er jo rasekatter som ikke er kastrerte som sleppes ut og parrer seg med huskatter og det som er.

På en gård der katten min kommer fra, hadde naboen en rasekatt.

Den gikk over til gården og parret seg med alle de ukastrerte huskattene som fløy rundt der.

Og det bonden hadde å si var at "det blir så fine kattunger. De blir røde, og røde kattunger er ikke vanskelige å bli kvitt".

Synet på katter er helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...