Gå til innhold

Bil som hyler" når den starter...


Sulosi

Anbefalte innlegg

Bilen min hyler når jeg har startet den, ikke hver gang men ofte nok. Den hyler ikke så lenge, bare til jeg kommer et lite stykke nedover gata og hvis jeg tar det litt rolig på speeden så hyler den mindre. Jeg regner med det er ei reim som må skiftes men hvilken?? Det er verre jo kaldere det er ute, når bilen er varm dvs. jeg har parkert ved butikken, så hyler den ikke ved start.

Advice anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen min hyler når jeg har startet den, ikke hver gang men ofte nok. Den hyler ikke så lenge, bare til jeg kommer et lite stykke nedover gata og hvis jeg tar det litt rolig på speeden så hyler den mindre. Jeg regner med det er ei reim som må skiftes men hvilken?? Det er verre jo kaldere det er ute, når bilen er varm dvs. jeg har parkert ved butikken, så hyler den ikke ved start.

Advice anyone??

Har den bare vært sånn nå i vinter? Min var sånn i fjor, og da var det vifte reima jeg måtte bytte. Dra innom et verksted å hør! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det vet jeg ikke. Kjøpte bilen i slutten av november og da var allerede vinteren her.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det vet jeg ikke. Kjøpte bilen i slutten av november og da var allerede vinteren her.. ;)

Mest sannsynlig viftereima som må strammes litt eller byttes.

Normalt ingen kostbar affære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er viftereima. Registertannreima lager en helt annen lyd (hvertfall min) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Til deg over; hadde jeg hatt ulyd fra registeret hadde ikke den bilen blitt kjørt mer med før det var fiksa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Snakka med selgeren på butikken der jeg kjøpte bilen i dag. Han kunne i se at det var noen anmerkning på hverken den ene eller den andre reima når de gikk over bilen før salg. Det var visst ikke helt uvanlig at kulde kunne gjøre reimene litt "seige" etter si kald natt. (Har vert ca -15 i over en mnd nå)

Skal innom fredag og få noen til å se på det. Kunne ellers sikkert ha strammet selv hvis jeg bare visste hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over; hadde jeg hatt ulyd fra registeret hadde ikke den bilen blitt kjørt mer med før det var fiksa..

Det gjorde jeg heller ikke. Slo av motoren så fort jeg hørte den lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viftereima, (som egentlig ikke lengre driver noen vifte da vifta på radiatoren er elektronisk styrt og har egen motor nå)fungerer slik at den driver en dynamo, en dynamo arbeider slik at dets mere strømm du har brukt(på å starte bilen) eller bruker (varmetråder, setevarmer, lys osv)dets tyngre jobber den. Om reima er lit slakk og kald vil den da begynne og "spinne" på julet den ligger på og derfor lager den lyden.

om du gir lit gass forsvinner ofte lyden, skrur du av lys osv blir den svakere eller borte mens om du setter igang masse strømm-bruk vil lyden bli høyere, etter en liten stund vil dynamoen jobbe lettere og den vil da slutte og bråke.

om du ikke kan skru selv så ta den til et verksted og be om pris på bytte av reim, om du har kjørt noen dager med denne hylingen er det anbefalt og bytte reimen og ikke bare stramme da reimen blir slitt og kan ryke.

lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer konklusjonen etter at jeg var på verkstedet:

Reima var stram og fin, ikke slitt. Bilen hylte MER når jeg trykket på gassen men nå er den smurt og har sluttet. Mekanikeren sa at det var pga kulda, reima blir kald/fryst og tung å dra rundt, derfor hyler den. Heldigvis ikke mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...