Gå til innhold

Russisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lært seg russisk, eller holde på å lære seg russisk der ute?

og har erfaringer/råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elvirina

Held på å lære meg det no, fordi eg alltid har synst språket er so deilig å høyre på, spesielt når mannfolka snakkar.

Alfabetet dei brukar er det syrilliske, med ein del rare teikn/bokstavar, og eg synst det er det vanskeligaste. Sølve uttala er lett når du får det inn, mykje vanskeligare å skrive orda på russisk.

Det finst MANGE bra youtube videoar som lærar vekk russisk, eg ville definitivt sjekka ut dei.

Udachi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Being Russian, I have to say... you have to have a masochistic streak in order to want to learn that language.

But specifically, what do you want to be able to do? Write? Talk? Do you want to learn the alphabet? (Cyrillic btw, not Syrillic.)

-L.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan russisk (i tillegg til et par andre språk). Den er veldig vanskelig, umulig å lære på egen hånd. Du bør gå på kurs eller skaffe deg en lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan russisk (i tillegg til et par andre språk). Den er veldig vanskelig, umulig å lære på egen hånd. Du bør gå på kurs eller skaffe deg en lærer.

da pryam... net nichego nevozmozhnogo. Est ludi kotorie sdayutsya slishkom bistro.

But yea, a good teacher helps. :)

-L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå på kurs eller skaffe deg en lærer.

helst privat ;) hehehe.... :skratte:

Men ja, kan russisk her og. Språket er vanskelig. Og det ikke bare gramatisk. Russere snakker ofte på spesielle måter, med mange referanser til bøker, filmer, musikk osv. Så språket er svært avansert. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da pryam... net nichego nevozmozhnogo. Est ludi kotorie sdayutsya slishkom bistro.

But yea, a good teacher helps. :)

-L.

mne kajetsja chto nevazmojno. I studied Russian for 10 years, still have gaps. It took me a year to learn Norwegian;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mne kajetsja chto nevazmojno. I studied Russian for 10 years, still have gaps. It took me a year to learn Norwegian;)

Hehe... Well, it wouldn't matter if you had a teacher or not, unless you live there and use it every day you will have gaps. Im sure I have gaps as well. :P

And yeah, norsk er for enkelt. :) one year is pretty much enough to speak it fluently. :)

-L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Held på å lære meg det no, fordi eg alltid har synst språket er so deilig å høyre på, spesielt når mannfolka snakkar.

Alfabetet dei brukar er det syrilliske, med ein del rare teikn/bokstavar, og eg synst det er det vanskeligaste. Sølve uttala er lett når du får det inn, mykje vanskeligare å skrive orda på russisk.

Det finst MANGE bra youtube videoar som lærar vekk russisk, eg ville definitivt sjekka ut dei.

Udachi!

Jeg har det stikk motsatt av deg. Alfabetet ble lært på tre dager, mens uttalen sliter jeg fortsatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elskar russisk! Er eit skikkeleg fint språk, og det høyrast så sterkt og røft ut.

Alfabetet tykte eg óg det var lett å lære, slit litt med uttala og rettskrivinga.

Endret av Cerridwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan anbefale www.busuu.com. Ikke bare for russisk men også for engelsk, spansk, fransk, tysk, italiensk og brasiliansk portugisisk. Tjenesten utgjør en platform hvor medlemmene kan hjelpe hverandre med å lære/forbedre sine språkkunnskaper. Man registrerer hvilke språk man kan og hvilke man vil lære, og kan finne et stort utvalg av kurs med øvelser og oppgaver (vokabular, fraser, dialoger, lytteøvelser, grammatikk osv), på ulike nivåer som andre medlemmer kan rette/kommentere for deg. Via chat kan man også øve på å snakke med andre som har språket du vil lære som morsmål. Kursene er basert på nivåstandarer (A1, A2, B1 og B2) definert av Europarådet og kan følges i akkurat den takten du selv bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg synes russisk er et fint språk, men mange russere her i Norge er veldig arrogante og vanskelige og gjør narr av en når man forsøker å lære seg språket deres. Jeg fikk spørsmål om "panimajitje" av en og svarte, "tolka mnoga", noe som gjorde at han så på meg som en tufs. Jeg skjønte jo hva han sa, selv om jeg er dårlig til å uttale. Og ja, jeg vet nå, ikke glemme "nie" foran.

Jeg synes russere generelt virker veldig varme, hyggelige, i alle fall de jeg har møtt i utlandet. Men de jeg har møtt her i Norge virker arrogante. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jeg er russisk og kan snakke bra. hvis du har lyst du kan skrive til meg og vi kan snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Jeg synes russisk er et fint språk, men mange russere her i Norge er veldig arrogante og vanskelige og gjør narr av en når man forsøker å lære seg språket deres. Jeg fikk spørsmål om "panimajitje" av en og svarte, "tolka mnoga", noe som gjorde at han så på meg som en tufs. Jeg skjønte jo hva han sa, selv om jeg er dårlig til å uttale. Og ja, jeg vet nå, ikke glemme "nie" foran.

Jeg synes russere generelt virker veldig varme, hyggelige, i alle fall de jeg har møtt i utlandet. Men de jeg har møtt her i Norge virker arrogante. :(

Enig med deg, mange russere er arrogante. Men det spørs hvor i Rusland de er fra. Moskva er verst.

Ellers er russisk ganske vannskelig språk på lik linje med arabisk ville jeg ha sagt. Kan russisk selv, men sliter forsatt med gramatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...