Gå til innhold

Har dere erfaringer fra bruk av p-ring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bruke p-ring, men er usikker.

Tanken på å tilføre kroppen masse hormoner skremmer meg litt.

Så: har dere noen erfaringer fra bruk av p-ring? Både fordeler og ulemper.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

noe ala nuva ring du mener?

prøvde det over en periode før, men sleit med at den kom ut ofte.. så jeg følte ikke at det var noe særlig.

men det var sikkert bare ikke riktig for meg og/eller at jeg ikke fikk den riktig på plass!

trives bedre med piller!

Skrevet

Jeg synes det fungerte helt greit, men det kan være greit å notere seg når man setter den inn og når den skal ut, hehe, kunne bli litt surr der. Jeg ble veldig gretten og hissig av de p-pillene jeg brukte tidligere, noe jeg ikke ble når jeg brukte p-ring. Eneste negative var at kjæresten kunne kjenne den når vi hadde sex, og så er den jo litt dyr da.

Skrevet

Jeg hr brukt p-ring i ett år og er egentlig fornøyd. Ingen humørsvingninger eller tap av sexlyst, bruken er enkel og grei, ingen av oss merker den under samleie. Har forsøkt mange p-pillemerker tidligere uten å være så fornøyd!

På den negative siden mistenker jeg at det er p-ringen sin skyld at jeg ikke blir like våt som før (det er ikke knusktørt altså, men merkbart tørrere), og at den er ansvarlig for noen stygge pigmentflekker jeg fikk i sola i sommer. :(

Skrevet

Jeg prøvde NuvaRing for en del år tilbake, da den var på "utprøvingsstadiet" (var med i en sånn klinisk studie). Jeg hadde dårlige erfaringer med en haug av p-pille-merker fra før, men NuvaRing var den verste av alle hormonelle preparater jeg har prøvd... Jeg ble ekstremt nedfor, nesten deprimert, og fikk en voldsom akneoppblomstring. Jeg holdt ikke ut i tre måneder engang, så det er mulig det kunne stabilisert seg over tid.

Har ikke brukt hormonell prevensjon siden... Husker at jeg plutselig oppdaget i en alder av noen-og-tjue-år at jeg ikke var en hormonell, humørsyk, ustabil grinekjerring. Jeg hadde trodd at personligheten min var sånn, jeg. Men så viste det seg at jeg egentlig var ganske stabil i humøret, sjelden nedfor, og slett ingen gråtekone.

Det var litt OT, men jeg liker virkelig ikke hormonell prevensjon :(.

Skrevet

Jeg brukte p-ringen et drøyt år. Jeg slet veldig med soppinfeksjoner den tiden. Noe som var svært synd, for utover det var ringen ypperlig.

(Jeg slet også med smerter under samleie, men det hadde nok ikke noe med ringen i seg selv å gjøre. Det var noe jeg slet med også med p-piller, og forsvant ikke før jeg tok en pause fra hormonell prevensjon.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble deprimert... Begynte på den fordi legen mente den skulle være bedre på humørforandringer og depresjon, men på meg stemte ikke det i heletatt...

Jeg syns og at jeg kjente den hele tiden...

Går på Cerazette nå, og syns det fungerer fint. Har brukt de i et par år nå, faktisk. :)

Skrevet (endret)

Jeg brukte p-ring i nesten et år, og syntes det var helt greit. Hadde noen små problemer med at den kom ut i noen sexstillinger, eller var den grei :)

Red: Kom på at jeg syntes det var litt ubehagelig med "fingring" da ringen liksom var litt i veien av og til... Også var det skikkelig ekkelt med første ring som skal inn når mensen starter og være der til neste. Men er jo bare å ta den ut å vaske den noen ganger :P

Og er den i veien under sex, så er det bare å ta den ut - så lenge du husker å sette den inn like etterpå :)

Ellers mener jeg å huske at p-ringen har ganske lavt hormonnivå i forhold til noen (eller flere?) hormonprevansjoner på markedet.

Men det er jo bare å prøve, og bytte til annet om det ikke er noe for deg :)

Endret av spinnwild
Skrevet

Jeg har bare brukt den i 2 måneder da, men så langt er jeg førnøyd. Jeg kjenner ikke noe til den, kjærsten min kjenner den ikke ved sex. Det er lett å hoppe over mensen en gang hvis det trengs. Så langt har jeg ingen bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Det har uansett ingenting å si hva andre har opplevd, du må bare prøve den selv. Jenter har jo helt forskjellig reaksjon på hormoner og en kan bli deprimert av den, en annen kan bli deprimert av en annen type p piller. Jeg var fornøyd med p ringen, ingen av de kjærestene jeg har hatt merket ringen når vi hadde sex, jeg opplevde aldri at dem falt ut og jeg fikk større bryster. Men det kommer nok an på skjeden din sin anatomi så du må bare prøve den, for selv om noen har opplevd at den faller ut, betyr ikke at du opplever det. Og selv om jeg fikk større bryster av den betyr ikke at du kommer til å få det.

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt NuvaRing i 6-7år. Er veldig godt fornøyd.

Bra:

- kun noe å huske på en gang i måneden, den "bare er der" og gjør jobben sin

- lite hormoner (mindre enn p-piller osv.)

- hormonene virker lokalt sa legen

- påvirket ikke humøret

- viste alltid når "tante rød" kom

Mindre bra:

- dyrt

- nå som jeg har sluttet viser det seg at sexlysten har kommet tilbake (viste ikke at den var minimal før nå...så ikke noe stort problem)

- sluttet i august, men kun to "tante rød" og ikke en jevn syklus

Skrevet

Brukt den i ca 7 år med noen opphold. Virker der den skal og gir derfor få bivirkninger. Setter nesten bestandig inn ny ring uten opphold etter 3 uker så jeg slipper mens. Men den er dyr sammenlignet med p-piller, over 300 kr for 2,5 mnd med prevansjon.

Skrevet

Brukte p-ring i over ett år, og var veldig fornøyd. Hadde brukt p-piller tidligere, men ble ganske så humørsyk og deprimert av dem. Dette merket jeg ikke noe til ved p-ringen. Daværende kjæreste merket heller ingenting under samleie, og jeg opplevde aldri at den kom ut av meg.

Sluttet fordi jeg begynte å blø utenom menstruasjon.

Nå går jeg på p-plaster, og er kjempefornøyd med det og. Vet det er en del høyere hormonnivå i det, men jeg kan absolutt anbefalle det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har brukt Nuvaring i noen år, og er kjempefornøyd.

Byttet fra piller fordi det var så stress å måtte huske å ta dem til samme tid hver dag, fungerte ikke for meg som har lite faste rutiner og i tillegg er vimsete og en smule glemsk. :fnise:

P-ringen kjenner jeg ingenting av, kjæresten syns det var ubehagelig ved noen stillinger, men det går greit å ta den ut til etterpå!

Nå er jeg i en periode uten prevensjon - og kroppen min har gått bananas. Kviser og acne, og mens i tide og utide. Usj.

Skrevet

Jeg kan legge til att jeg ikke har kviser lenger, noe jeg var plaget mer med da jeg hadde kobberspiral. Men med nuvaring så er kvisene helt borte, så det er deilig.

Skrevet

Lurer litt på om det går an å bruke p-ring og menskopp, eg ... ser liksom for meg at det blir litt fullt på eit vis. :fnise: Nokon som har prøvd?

Eg har veldig få biverknadar av Loette, som er p-pillen eg går på no. Men det er mindre hormon i ringen, ikkje sant? Eg har litt kviser, kan jo hende det er pillen sin feil.

Skrevet

Alle reagerer forskjellig på hormonelle preperater. To jenter kan ha to helt ulike opplevelser av samme p pille merke. Så å høre på alle sine erfaringer bli på en måte ikke så relevant for deg da, da du ikke vet hvordan du kommer til å reagere på den. Vil anbefale deg å prøve den, er jo bare å slutte på dagen dersom du merker ubehagelige bivirkninger o.l.

Skrevet

Har brukt nuvaring i tre år, etter å ha prøvd en del ulike p-piller, og synes det virker som at den påvirker meg mindre "hormonelt" enn noen av pillene... Men det kan jo være av andre grunner. Opplevd noen småblødninger (kanskje en gang i året) og at ringen faller ut av og til under samleie, men det er jo veldig lett å sette den inn igjen etterpå. Veldig deilig å slippe å tenke på den i tre uker av gangen, men det kan sikkert være lurt å notere seg når man tar den ut/setter inn ny - blir mye telling frem og tilbake på meg :)

Skrevet

Lurer litt på om det går an å bruke p-ring og menskopp, eg ... ser liksom for meg at det blir litt fullt på eit vis. :fnise: Nokon som har prøvd?

Jeg vil tro det går an å få ringen "oppi" koppen, på et vis. Sånn i praksis har jeg aldri prøvd det, men jeg vil tro det går i teorien hvertfall! Om ringen ligger mellom koppen og skjedeveggen vil jo ikke koppen være tett.

Jeg gikk på p-ring i 4 år og var storfornøyd! Enkel å huske (det følger med diskrete huske-klistremerker til å klistre i dagboken for når du skal ta ut og inn ringen), lite hormoner. Vi merket den ikke under sex, og selv ble jeg mindre plaget av sopp. Det mest negative er at ringene er dyre..

Skrevet

Man tar ringen ut i en uke, og da får man mensen, så derfor er ikke mensenkopp noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...