Gå til innhold

Skilsmissehund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med hunden etter et samlivsbrudd? Er det vanlig å dele på hunden, 50-50? Vi har en hund vi foreløpig deler på, men lurer på om det kommer til å gå i lengden... :sjenert: Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden min bor hos eksen min av praktiske grunner (plass/penger), men jeg får komme innom når jeg vil for å hilse på.

Ellers tror jeg 50/50 kan fungere kjempefint om man bor nært hverandre. Det som er viktig da vil vel være å ha samme type disiplin slik at hunden ikke blir forvirret av å bytte mellom autoritære og avslappede eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund trenger mye ro i livet, og i det innebærer et hjem. Hunder er veldig hjemmekjære dyr, og har som regel i tillegg flere plasser i dette hjemmet hvor de liker seg godt. En helt ny boplass vil virke litt forvirrende for hunden, samtidig som at mange hunder ikke finner ro på den nye boplassen. Mens noen hunder klarer det helt fint.

Jeg ville anbefalt den av dere som fortsatt bor i samme hus/leilighet å ha hunden boende sammen med seg. Det er helt klart det beste for hunden. Så kan heller den andre ha med seg hunden på besøk titt og ofte, samt å titte innom til den, og å gå turer med den.

Edit: Det er så klart veldig viktig å se an reaksjonen til hunden, og å ta det med ro og tålmodighet.

Endret av Independent_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at 50/50 kan fungere kjempefint for mange hunder og eiere, men det er viktig å se an hunden. Noen hunder takler en slik ordning, mens andre klarer ikke finne ro.

Min hund hadde nok taklet 50/50 kjempefint - han er rolig og fornøyd så lenge han er sammen med en av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blokkolokko

En venninne av meg holder på med det styret nå..

Hun og samboeren kjøpte hund ilag, og bestemte seg for å ha den 50/50 da det ble slutt. Han fikk seg ny kjæreste som ikke vil ha noe med x-en hans å gjøre, og krever at de skal beholde hunden, da det var han som hadde betalt for den..

Synes det er helt tåplig (selv om jeg ikke blander meg inn). De var samboerer og hadde felles økonomi..

Venninnen min mener at hvis de ikke vil ha kontakt med henne, så er det de som må gi fra seg hunden.

Mitt tips : Skriv skriftlig kontrakt på det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter et brudd er det kanskje best at hunden er mest hos den som har mest tid til hunden, til følelsene har roet seg. Et vennepar har løst det med at hunden bor fast hos henne, men er hos han 2-4 uker 3-4 ganger i året og ellers noen helger. Hunden står i hans navn, men de har ingen skriftlig avtale om hvor hunden skal bo og om samvær. I begynnelsen var det et tema, men de ble enige om at deres løsning var det beste for hunden i en tid der de begge slet med følelser overfor hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...