Gå til innhold

Vedvarende, lett forhøyet CRP

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en god stund tilbake hadde jeg kyssesyken, og var veldig dårlig. Har vært dårlig lenge etterpå, men blodprøver har vært fine i over ett år. Eneste som ikke er fint er CRP, den ligger hele tiden på pluss/minus 20. Er nesten to år siden jeg hadde kyssesyken, men har vært hanglete og dårlig helt frem til nå, er mye mye bedre enn jeg var men føler liksom jeg aldri helt kommer meg på bena igjen. Er dette normalt, og er det meningen at man skal gå med lett forhøyet CRP over så lang tid? Legen sier bare at det ikke er noe å gjøre i forhold til CRP siden den er lav, men den er jo fortsatt over det den skal være.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har forhøyet CRP men så har jeg autoimun sykdom som ligger som grunn.

Din er som du sier lett forøyet og kroppen kan bruke laang tid på å hente seg inn igjen

Har ikke hatt kyssesyken selv,så der kan jeg ikke gi råd eller si at det varer så så lenge.

Skrevet

TS her.

Ok, takk for svar uansett. :) Så lenge alle andre blodprøver er fine, så er det vel ikke sannsynlig at det ligger noe annet til grunn? Legen min er litt treg, utredningen i etterkant av kyssesyken kom bare i gang etter at jeg hadde mast meg til det. Lurte litt på om ikke jeg skulle be om litt nærmere utredning siden jeg går slik med forhøyet CRP hele tiden (og ikke føler meg i toppform akkurat), men er jo ingen vits i om det ikke er unormalt på noen måte. :)

Skrevet

Det kan jo tyde på at kroppen din fremdeles kjemper mot en infeksjon av noe slag. Når det er to år siden du hadde kyssesyken og fremdeles ikke har kommet deg synes jeg det er ubrukelig av legen dinner å ikke sjekke opp mer. Har vært gjennom noe lignende, og 8 år etter er jeg fremdeles syk. Du burde nok kreve bedre oppfølging av legen din eller kanskje bytte lege. Jeg måtte bytte lege to ganger før jeg kom til en som klarte å gi meg skkkelig utredning og fikk sent meg til en spesialist som fant ut hva som var galt...

Skrevet

TS igjen her!

Fastlegen min sier han har lite peiling på dette. Ble henvist til medisinsk avdeling på sykehuset, tre måneder etter kyssesyken fordi jeg ikke ble bra. Var da hos en indremedisiner som sa at det kunne ta lang tid før jeg kom meg igjen, være forsiktig med å trene og alt det der. Var til oppfølging hos han i fjor vår, og da sa han at jeg ikke kunne gjøre noe annet enn å ta tiden til hjelp og ikke slite meg ut. Så har jo vært hos spesialist også, hadde også da CRP på rundt 20 uten at han synes dette var noe å bekymre seg for da ihvertfall. Jeg har jo blitt bedre, men ikke bra.

Lunete, kan jeg spørre om hva som var galt hos deg?

Jeg er forsatt slapp og sliten, tåler litt aktivitet, men blir dårlig av mye aktivitet. Typisk verking i kroppen, feber og andre influensasymptomer. Går bort om jeg hviler og tar det med ro iløpet av neste døgnet. Før måtte jeg hvile i to dager før jeg var noenlunde oppegående etter mye mindre strevsom aktivitet.

Skrevet

Nå vil jeg ikke skremme deg, for det er jo ikke sikkert at du har det samme som meg. Men sånn som du beskriver det i både det første og siste innlegget ditt har vi mange symptomer til felles iallefall, da jeg har samtlige av hva du har nevt. Jeg har ME. Jeg ville nok krevd mer utredning om jeg var deg. Om ikke annet enn for å vite hva som foregår. Mange leger lever etter regla om at det går nok over av seg selv om vi avventer litt til. Men det er desverre ikke alttid så enkelt.

Send meg gjerne en pm eller noe om du lurer på noe:-)

Skrevet

At du har lett forhøyet leverprøve trenger jo ikke ha sammenheng med hvordan du føler deg.

Jeg har også dette, og har hatt det ei stund, den har flakset litt opp og ned riktig nok, men er alltid litt forhøyet ser det ut til. Kyssesyken hadde jeg for maaange år siden.

Legen sa til meg at vi skal følge med på det bare. Mange som hadde dette kronisk. Man har en mal å følge, men det er ikke dermed sagt at alle har normalen. Så lenge det ikke er unormalt forhøyet, så trenger det sjeldent være noe å bekymre seg over, så lenge man følger litt med med sjekk.

Men at du stadig føler deg dårlig, burde jo bli fulgt opp å funnet ut av.

Kan jo være utmattelse, rett og slett?

Håper du finner ut av det :) Ikke no greit å gå slik å hangle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...