SuperNova Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Fine gutten min blir snart fire år og vi skal nå arrangere hans første bursdagsselskap med barn fra barnehagen. Før har vi bare hatt familiebursdager, så nå er det på tide. De blir totalt åtte barn - fire gutter og fire jenter, alle i alderen 4 år (pluss minus). Men: Jeg trenger tips til planlegging! Jeg vil bare arrangere en helt vanlig, morsom bursdagsfest, ikke noe "konseptbursdag", hvis dere skjønner hva jeg mener. Hvilke leker kan vi leke? Jeg antar at bro bro brille har gått ut på dato... Eller? Hva serverer vi? Vi må selvsagt ha sjokoladekake, men er bløtkake helt feil å servere i tillegg? Hva med pizza eller pølser??? Noen som har tips til morsom pynt? Som dere skjønner er jeg ikke helt på hjemmebane her, og håper virkelig på tips slik at jeg kan lage en morsom fest for gutten min og vennene hans!
Susan Sto Helit Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 4-åringene krever lite. Ikke kompliser mer enn du må. Pølser eller pizza er vel standard mat i sånne bursdager. Og det holder nok med bare sjokoladekake. De spiser ikke så mye kake uansett... Kanskje litt popcorn/potetgull og sånt i tillegg, så er du sikker. Evt muffins/boller, det er mer populært hos de små. En sånn bursdag er vel typisk 2 timer, og de blir raskt opptatt med å leke med bursdagsbarnets leker. Trenger du noe mer å engasjere dem med, er det mulig med enkle tiltak. Som: Pølsekiosk med bonger... Så de må stå i kø og be om hva de skal ha en og en... Flasketuten peker på til gaveutdeling. Bursdagsbarnet åpner pakken til den som flasketuten peker på. Fiske etter gaveposer. (Om dere skal ha det)
Susan Sto Helit Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Vi dekorerte bordet med leker fra barnets rom, som passet inn i stilen på servietter/papptallerkner... (Hadde tema da...) Men en hvit papirduk som ungene kan tegne på selv er kult... Så kan de tegne til bursdagsbarnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 jepp vanlig bursdag...inviterer dei som ungene leiker med i barnehagen..spør personalet. pølser eller pizza og papp talerkener med gutte eller jente motiv.sugerør og ballonger. sjokoladekake og godtepose.potet løp har vi hatt og godtepose i premie.større unger er det skattejakt med kart,poster ol.viktigst at ungene får leike sammen.blir mye bråk!discotek er også noe som kan vere gøy.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 hatt flere barnebursdager vi.. ca 2 t. Vi har som regel invitert litt fler, men det holder masse med 8! jeg pleier og starte med litt rolig frilek når de kommer (til alle er kommet) Så setter vi oss for å spise pølser i lompe, på bord som er pyntet med duk, papptallerken og strør litt popcorn på bordet for morroskyld. Vi serverer enten saft i pappkrus eller caprisone m sugerør(for å slippe mye søl..)har flere ganger hatt cherrytomate, agurk og gulrotstaver i skål/kopper til selvforsyning sammen pølsene vi serverer. Vi bare spør hva de vil ha på og serverer. Ser ann stemmningen om vi åpner gaver eller har fri lek først. Blir det høylytt/mye energi velger vi ofte litt musikk. Hvor de danser/hopper mens musikken går og når den stopper skal de hinke, stå stille som statue, sette seg ned på rompa etc. Så spiser vi kake, enkelt med sjokoladekake( jeg lager det til tog, fotballbane eller strø...) evnt boller/muffins og popcorn eller saltstenger. Lar de reise seg fra bordet.. Da er tiden snart ute og vi avslutter med godteposer, hvor vi har hatt fisking(klassiker), tråd ledet til "skattekiste" Sparket ball i mål for premie, tampen brenner m.m osv Ikke planlegg for mye, men ha noe i bakhånd om ikke frilek går av seg selv. Husk kaffe og plass til foreldre som evnt velger å bli, kan være noen som ikke tørr gå uten en hånd i nærheten... Lykke til!!
Golde Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Pølser eller pizza eller noe enkelt i den duren hvis du serverer middag. Bløtkaken kan du trygt droppe, med mindre sønnen din er spesielt glad i bløtkake og ønsker å ha det på festen sin. Jeg tror jeg ville gått for sjokoladekake og gelé - enkelt og noe som 4-åringene pleier å like. Lys på kaken og bursdagssang må det være Gjør gjerne noe ekstra ut av gaveutpakkingen slik at det blir spennende for alle gjestene. Flasketuten peker på er som nevnt over morsomt. Eller alle kan ta av seg en sko og legge den i en pose, så trekker dere en og en sko, og den som eier skoen får den tilbake og gir sin gave til bursdagsbarnet. Det er morsomt.
SuperNova Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2011 Så mange gode tips - takk! (Tar gjerne imot flere innspill også) Har senket skuldrene noen hakk.
Egads_Memethon Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Senk skuldrene,dette klarer du fint Jeg husker at de bursdagene jeg var i som liten var de med noen aktiviteter - og mye fri lek Noterer ned alle råd ellers til min blir så stor
Caramba Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har vært i en del bhg-bursdager i høst, og ser tiden blir knapp hvis man har lagt opp til feks 2 timers bursdag. Vi skal ha 4-års dag snart, og har lagt opp til pølsespising ved bordet, gaveutdeling hvor alle gir hver sin gave (stor stas!), kake og til slutt skattejakt etter en liten godtepose (tenkte en sunnere variant). I mellom slagene blir det tid til litt lek, kan tenke meg barna vi se på lekene til sønnen min og sjekke ut rommet hans. Det ser jeg er det mest spennende i den alderen, når vi er i bursdager selv.
Susan Sto Helit Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Vi hadde forresten lagt bursdagsfløyter, "tatoveringer" og slike småting i godteposene. Noe som gjorde barna storfornøyde, selv om de ikke fikk så mye godteri med seg hjem.
Caramba Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Vi hadde forresten lagt bursdagsfløyter, "tatoveringer" og slike småting i godteposene. Noe som gjorde barna storfornøyde, selv om de ikke fikk så mye godteri med seg hjem. Det var lurt, vi må handle inn til disse i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå