Gå til innhold

Hunden angrepet av to hunder i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk min vante tur i dag. Stoppet opp noe vi gjør sjeldent og lot hunden løpe litt uten bånd for å trene på innkalling siden det ikke var noen å se på det åpne området vi var i.

Så at det kom noen gående med hund, og kalte øyeblikkelig inn min hund og satt den i bånd. Ikke før hadde jeg han i bånd før de to andre hundene, schæfere, løper mot oss og angriper min hund (liten rase, valp).

Eieren til de andre hundene hadde tydeligvis ikke tenkt på å sette sine i bånd når de så oss for de var "så snille og lydige". Hundene går til angrep på min valp som blir så redd at han vrir og hyler og til slutt vrir seg ut av halsbåndet sitt.

Han løper avgårde med de to schæferne hakk i hel bjeffende og knurrende mens han hyler og skriker. Eieren til schæferne roper om at hundene er "så snille, bare vil leke, og biter aldri noen" under hele opptrinnet mens hundene angriper min hund.

Schæferhundene kommer i bånd og jeg får min hund i bånd når jeg får tak i han. Han er redd som bare det men jeg prøver å få hunden til å hilse litt hyggelig med hundene en og en slik at han ikke blir redd for alltid. Han virker helt fin og vi går hjem og leker litt hjemme før vi går inn.

Når jeg kommer inn ser jeg at han blør over øyet, fått et lite sår der. Når jeg renser det ser jeg at han et litt større, dypere kutt (ca en halv cm langt, litt mindre) under det andre øye som jeg også renset. Det er vanskelig å se slikt på han siden han er svar tjukk pels, så jeg det ikke med meg når jeg så over han ute i nattemørket. Det er nok ikke alvorlig nok til å gå til dyrlegen med i morgen siden han likevel skal på 6 måneders kontroll om få dager, men om hundene hadde truffet litt annerledes hadde de bitt han i øyet!

Det jeg dog lurer på er hvorfor en kan være så tanketom og la to hannhunder gå uten bånd som en liten flokk ute? Og hvorfor en ikke kaller dem inn når en ser at det er mennesker og andre hunder i nærheten? De er jo også tydeligvis aggressive mot andre hunder, og ikke bare min.

Jeg har også hørt historier fra flere i området her om nettopp noen schæferhunder som går løse her og angriper andre hunder, og jeg lurer på selv om jeg ikke fikk noe nummer med dem o.l om det kan være noe ide å anmelde disse menneskene? Beskrivelsen stemmer jo, og disse menneskene har jo tydeligvis latt sine hunder angripe en god del i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff huff huff, føler med deg og hunden din, vet -desverre- veldig godt hvordan det her er.

Du burde dra til dyrlegen, å få gitt valpen din antibiotika. Jeg fikk beskjed om dette da min ble angrepet og bitt, noen bitt var store og andre små, men dyrlegen sa det ikke spillte noen rolle, den burde få antibiotika, for sikkerhets skyld. Du burde også få dem til å sjekke øynene. Valpen min sine øyne så helt normale ut, men da de tok på en slags veske viste deg seg at det var noe slags "hull" på den hinna som ligger utenpå øye, så hun måtte få øyedråper en tid etterpå. Og han andre skal betale den regninga.

Helt klart en UANSVARLIG hunde eier, merker jeg blir skikkelig provosert av å lese det du skriver. Han skulle IKKE hatt de løse hvis han ikke hadde full kontroll på de, de skulle kommet da han kallte på de, så kunne han kommet bort med de i bånd og hilst. Dette er helt uakseptabelt at noen skal få vandre rundt som noen konger med hundene sine og tro de er de eneste med hund i hele verden.

Virker veldig rart at han ikke en gang kaldte de inn, eller gjorde noe som helst. Var jeg deg ville jeg snakket med de som har fortalt som disse schæferne som går løse og angriper andre hunder, og fått bekreftet/avkreftet at det er samme person. Og så vidre vurdert om jeg skulle gå til politiet.

Håper det går bra med deg og valpen din :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :tristbla: Slikt er ikke morro å oppleve.

Desverre er det en del hundeeiere som ikke vil vedkjenne at enkelte adferder hos egne hunder ikke er bra. Selv om hundene kanskje ikke går direkte inn for å skade, kan det fort skje. Og det er ikke bare snakk om fysiske skader. 2 hunder sammen blir som regel også verre enn 1 alene om det først skjærer seg. De trigger hverandre og øser hverandre opp. Ingen valper skal bli skremt på den måten din ble. Min ble flydd på da han var 4 mnd, av en hund som "bare var snill". Det endte med to hull i nesa, og ettervirkninger i senere tid.

Nå som han er blitt en stor klump på 40 kg, tar jeg mine forhåndsregler for å hindre den dårlige adferden. Jeg VET jo at han som mange andre Schæfere har en brå hilsemåte, noe ikke alle andre hunder takler så godt. Og jeg VET at han kan finne på å bølle med yngre hannhunder han anser som svakere enn han selv. Han har aldri flydd på, sloss med eller skadet en annen hund på noen måte. Men det betyr ikke at jeg setter pris på bølle adferden som kommer frem innimellom. Han får ikke lov til å skremme andre hunder, selv om han ikke skader de fysisk. Derfor har jeg han alltid i bånd på steder det er store sjanser for å treffe andre hunder. Og skulle han være løs når vi treffer noen, kaller jeg han selvfølgelig inn til jeg evt får sett ann den andre hunden og snakket med eieren.

Egentlig er han en stor pyse som hadde gått bra overens med 9 av 10 hunder vi møter. Men man vet aldri når man møter den ene det ikke går bra med. Og da er det håpløst å komme halsende 200 meter bak og skrike at han egentlig er snill! Derfor tar man ansvar og bruker bånd om man ikke har solid innkalling, og når man går i hundetette områder.

Håper det går bra med vofsen din. Sørg for å la den møte endel hunder du VET er trygge og har ett sterkt språk. La den oppleve at hunder egentlig er ålreite dyr. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...