Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger hjelp og tips til hva jeg skal gjøre for å unngå brød som ryr. (altså hjemmebakte)Mine brød ryr alltid, masse masse masse. De siste jeg lagde ble ganske bra i endene, men mer midt i brødet er det umulig å få det til å henge sammen. Mulig jeg elter for kort tid i kjøkkenmaskina, eller om det er for mye grovt mel, men synes da egentlig ikke dette kan være problemet.

Jeg både forhever, knar på nytt, og etterhever brødene når de er kommet i forma.

Noen som kan hjelpe?

Noen som har oppskrifter på gode brød som jeg kan prøve?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kjører mine brøddeiger minimum 10 minutter i kjøkkenmaskinen (slik at alt glutenet i melet "kommer i virksomhet" og deigen blir skikkelig seig).

De smuler ikke spesielt mye nei :)

Kanskje lettere å komme med gode forslag/erfaringer om du gir oss noe mer info om brødoppskriftene du bruker, og om alle brød du baker smuler like mye ? :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

brukte denne oppskrifta sist, og den smuler en god del...

1 kg hv.mel

1 kg annet mel (sammalt hv.grov, havregryn, kruskakli)

1.6 l vann og melk

1 pk gjær

1,5 ss salt

1,5 ss sukker

1 dl olje

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Min erfaring er at desto lenger man elter deigen, desto bedre blir den. Jeg elter deigen i 15-20 minutter, da ser jeg at deigen blir ekstra seig og "trådete" og da smuler det ikke.

Endret av Elastica
Skrevet

Jeg bruker å tilsette litt yoghurt naturell. Det bruker å funke, og smaken blir mye bedre også.

AnonymBruker
Skrevet

Mine brød smuler ikke i det hele tatt :tunge1:

Oppskrift:

- 1 kg speltmel (renere mel, og jeg syns brødene blir saftigere)

- En (ganske stor) dæsj solsikkefrø, linfrø og sesamfrø

- 1 pk tørrgjær

- Litt salt

- 1 liter lunkent vann + en (ganske stor) dæsj olje!

Deigen skal være ganske løs, og det skal ikke være nødvendig å være fysisk borti den under bakingen! :jepp:

Hev deigen i 45 minutter, elt deigen godt med ei tresleiv, og fordel/hell over i 2 brødformer. Heves i 45 minutter til, før de stekes på 200 grader i 1 time ;)

Skrevet

Jeg baker i brødbakemaskin og synes det hjelper å tilsette litt Johannesbrødkjernemel(fås på helsekost) :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...