Sofie1 Skrevet 5. januar 2011 #21 Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror ikke helt du forsto hva jeg prøvde å si. Første fraværsdag var mandag. Jeg ringte legekontoret tirsdag. Var inne til kosultasjon hos legen i dag, og fikk sykemelding f.o.m mandag. Så jeg trenger ikke å bruke egenmelding på noen dager. Ville bare informere om at selv om legene tilbakedaterer sykemeldingen så er det ikke sikkert hverken arbeidsgiver eller nav godkjenner dette. Dersom du ikke var i kontakt med lege før på tirsdag og hadde første fraværsdag på mandag så skal i utgangspunktet ikke sykemeldingen godkjennes før tirsdag. Mange leger gjør dette,pga at de faktisk ikke kan reglene godt nok. Sykemeldingen Må derfor fylles ut med punkt 7.2 dersom det ikke er samsvar mellom dato den fylles ut og dato for dokumenterbar kontakt.
Gjest Silvermist Skrevet 5. januar 2011 #22 Skrevet 5. januar 2011 Ville bare informere om at selv om legene tilbakedaterer sykemeldingen så er det ikke sikkert hverken arbeidsgiver eller nav godkjenner dette. Dersom du ikke var i kontakt med lege før på tirsdag og hadde første fraværsdag på mandag så skal i utgangspunktet ikke sykemeldingen godkjennes før tirsdag. Mange leger gjør dette,pga at de faktisk ikke kan reglene godt nok. Sykemeldingen Må derfor fylles ut med punkt 7.2 dersom det ikke er samsvar mellom dato den fylles ut og dato for dokumenterbar kontakt. Arbeidsgiver har i dag mottat en sykemelding fra meg hvor det står at jeg er sykemeldt f.o.m. mandag t.o.m xx(dato). Det står også at jeg var i kontakt med legekontoret mandag, selvom jeg egentlig var det på tirsdag. Dette har legen ført på. Ergo, jeg har gyldig sykemelding for alle dagene jeg har vært borte. Ja, jeg forstår at det er jeg som er heldig som har en slik "snill" lege, og jeg skrev i det første innnlegget mitt at det er synd at det er ulik praksis på dette, da det er noen som er mindre heldige og ikke har like "snille" leger.
Sofie1 Skrevet 5. januar 2011 #23 Skrevet 5. januar 2011 Kanskje jeg ordla meg litt feil. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale for de dagene som sykemeldingen er tilbakedatert.Dersom de ikke vil godta denne perioden kan du levere egenmelding for den første dagen. Om legen tilbakemelder en sykemelding må de dokumentere at de har gjort det og at du har vært i kontakt med de første fraværsdag. Klippet fra NHO sine sider: "Folketrygdelovens utgangspunkt er at en legeerklæring ikke kan godtas for tidsrommet før arbeidstakeren ble undersøkt av lege. Dette er regulert i lovens § 8-7 andre ledd. Er en legeerklæring tilbakedatert (legen har sykemeldt arbeidstakeren for en periode forutfor første konsultasjon) kan bedriften nekte å godta legeerklæringen.
Sofie1 Skrevet 5. januar 2011 #24 Skrevet 5. januar 2011 Arbeidsgiver har i dag mottat en sykemelding fra meg hvor det står at jeg er sykemeldt f.o.m. mandag t.o.m xx(dato). Det står også at jeg var i kontakt med legekontoret mandag, selvom jeg egentlig var det på tirsdag. Dette har legen ført på. Ergo, jeg har gyldig sykemelding for alle dagene jeg har vært borte. Ja, jeg forstår at det er jeg som er heldig som har en slik "snill" lege, og jeg skrev i det første innnlegget mitt at det er synd at det er ulik praksis på dette, da det er noen som er mindre heldige og ikke har like "snille" leger. En snill lege som ikke kjenner til hva han har lov til. Har jobbet med lønn i mange år og vet at det er veldig mange leger som ikke kan trygdeloven.
Gjest Silvermist Skrevet 5. januar 2011 #25 Skrevet 5. januar 2011 Kanskje jeg ordla meg litt feil. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale for de dagene som sykemeldingen er tilbakedatert.Dersom de ikke vil godta denne perioden kan du levere egenmelding for den første dagen. Om legen tilbakemelder en sykemelding må de dokumentere at de har gjort det og at du har vært i kontakt med de første fraværsdag. Klippet fra NHO sine sider: "Folketrygdelovens utgangspunkt er at en legeerklæring ikke kan godtas for tidsrommet før arbeidstakeren ble undersøkt av lege. Dette er regulert i lovens § 8-7 andre ledd. Er en legeerklæring tilbakedatert (legen har sykemeldt arbeidstakeren for en periode forutfor første konsultasjon) kan bedriften nekte å godta legeerklæringen. På sykemledingen står det at "aktivitet er ikke mulig, 100 % sykemeldt f.o.m 03/01/2011 t.o.m 05/01/2011" I punkt 7.2 på min sykemelding står det: "Om det ikke er samsvar mellom underskriftsdato og første sykemeldingsdato, angi dato for dokumenterbar kontakt: 03/01/2011". Det du da mener er at på tross av dette kunne min arbeidsgiver nektet å "godkjenne" sykemledingen min? For meg er ikke dette et problem, den er alt tatt mottatt og "godkjent" av arb.giver, men det er jo interessant å vite om det er en faktisk problemstiling for andre/meg i et senere arb.forhold.
Sofie1 Skrevet 6. januar 2011 #26 Skrevet 6. januar 2011 På sykemledingen står det at "aktivitet er ikke mulig, 100 % sykemeldt f.o.m 03/01/2011 t.o.m 05/01/2011" I punkt 7.2 på min sykemelding står det: "Om det ikke er samsvar mellom underskriftsdato og første sykemeldingsdato, angi dato for dokumenterbar kontakt: 03/01/2011". Det du da mener er at på tross av dette kunne min arbeidsgiver nektet å "godkjenne" sykemledingen min? For meg er ikke dette et problem, den er alt tatt mottatt og "godkjent" av arb.giver, men det er jo interessant å vite om det er en faktisk problemstiling for andre/meg i et senere arb.forhold. Nei når legen din har satt dato for første kontakt = første fraværsdag må din arbeidsgiver godkjenne denne dagen. Dersom du i punkt 7.2 hadde fått dato 04.01 hadde ikke arbeidsgiver måtte godkjenne sykemeldingen før den 04.01. Dermed ville du mistet den 03.01 med mindre du hadde benyttet deg av en egenmeldingsdag.
rachel who Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #27 Skrevet 6. januar 2011 Kanskje jeg ordla meg litt feil. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale for de dagene som sykemeldingen er tilbakedatert.Dersom de ikke vil godta denne perioden kan du levere egenmelding for den første dagen. Om legen tilbakemelder en sykemelding må de dokumentere at de har gjort det og at du har vært i kontakt med de første fraværsdag. Klippet fra NHO sine sider: "Folketrygdelovens utgangspunkt er at en legeerklæring ikke kan godtas for tidsrommet før arbeidstakeren ble undersøkt av lege. Dette er regulert i lovens § 8-7 andre ledd. Er en legeerklæring tilbakedatert (legen har sykemeldt arbeidstakeren for en periode forutfor første konsultasjon) kan bedriften nekte å godta legeerklæringen. Men lønner det seg ikke for en bedrift å godkjenne sykemeldingen fra den datoen legen har skrevet den for? Hvorfor være vanskelig?
Gjest Silvermist Skrevet 6. januar 2011 #28 Skrevet 6. januar 2011 Nei når legen din har satt dato for første kontakt = første fraværsdag må din arbeidsgiver godkjenne denne dagen. Dersom du i punkt 7.2 hadde fått dato 04.01 hadde ikke arbeidsgiver måtte godkjenne sykemeldingen før den 04.01. Dermed ville du mistet den 03.01 med mindre du hadde benyttet deg av en egenmeldingsdag. Det var jo det jeg skrev i det første innlegget mitt, men kanskje jeg ordla meg litt uklart
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #29 Skrevet 7. januar 2011 Men lønner det seg ikke for en bedrift å godkjenne sykemeldingen fra den datoen legen har skrevet den for? Hvorfor være vanskelig? Fordi arbeidsgivere ser seg lei på leger som tilbakedaterer sykemeldinger og ikke opprettholder folketrygdlovens praksis.
Rosalie Skrevet 7. januar 2011 #30 Skrevet 7. januar 2011 Fordi arbeidsgivere ser seg lei på leger som tilbakedaterer sykemeldinger og ikke opprettholder folketrygdlovens praksis. Du er klar over hvorfor praksisen er som den er, ja? Jo, fordi legekontorene ikke skal bruke opp akuttimene på sykemeldinger. Så lenge man har vært i kontakt med legekontoret ang. time for vurdering av sykemelding og dette er angitt i pasientens journal, kan legen tilbakedatere sykemeldingen til denne dato så fremt pasienten er til konsultasjon innen et par dager etter første kontakt med legekontoret. Da svineinfluensahysteriet rammet landet i fjor, gikk det ut brev fra Helsedirektoratet om at sykemeldinger kunne utstedes kun basert på telefonisk kontakt pga. det massive trykket som var på primærhelsetjenesten i denne perioden.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #31 Skrevet 7. januar 2011 Du er klar over hvorfor praksisen er som den er, ja? Jo, fordi legekontorene ikke skal bruke opp akuttimene på sykemeldinger. Så lenge man har vært i kontakt med legekontoret ang. time for vurdering av sykemelding og dette er angitt i pasientens journal, kan legen tilbakedatere sykemeldingen til denne dato så fremt pasienten er til konsultasjon innen et par dager etter første kontakt med legekontoret. Men det er fremdeles ikke lovlig.
Rosalie Skrevet 7. januar 2011 #32 Skrevet 7. januar 2011 Men det er fremdeles ikke lovlig. Jo, så lenge det ikke er mulig for legen å gi deg time samme dag, er det faktisk en helt holdbar metode. For man har da prøvd å komme seg til lege samme dag, men pga. kapasitetsproblemer lot ikke det seg gjøre. Og man skal naturligvis ikke miste sykepenger på grunn av at legen ikke har kapasitet til å utføre sin del av avtalen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #33 Skrevet 7. januar 2011 Jo, så lenge det ikke er mulig for legen å gi deg time samme dag, er det faktisk en helt holdbar metode. For man har da prøvd å komme seg til lege samme dag, men pga. kapasitetsproblemer lot ikke det seg gjøre. Og man skal naturligvis ikke miste sykepenger på grunn av at legen ikke har kapasitet til å utføre sin del av avtalen. Det er jo nettopp derfor man tar egenmelding, så går man til legen etterpå. F.eks ringer legen på mandag og ber om time fordi man kun har 3 egenmeldingsdager, og går til lege onsdag eller torsdag når disse er brukt opp.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #34 Skrevet 7. januar 2011 Poenget mitt her var at ts ikke kunne vite at hun hadde fått influensa. Det må tas blodprøver for å fastsette at det er snakk om influensa og ikke bare vanlig forkjølelse.
aline Skrevet 7. januar 2011 #35 Skrevet 7. januar 2011 Det er jo nettopp derfor man tar egenmelding, så går man til legen etterpå. F.eks ringer legen på mandag og ber om time fordi man kun har 3 egenmeldingsdager, og går til lege onsdag eller torsdag når disse er brukt opp. hadde det vært slik at man ikke kunne tilbakedatere sykemeldinger til den dagen man først kontaktet legen for å komme inn, så hadde det jo vært ett seriøst problem! Skal man følge din metode her, så kan man f.eks ikke bruke egenmelding onsdag, torsdag fredag fordi man håper det holder, når man opplever på søndag at man fremdeles ikke er frisk, så må man likevel bare gå på jobb, for egenmeldingen har man jo brukt opp, og sykemelding kan man ifølge din metode ikke få før man får time hos legen, som man kanskje ikke får før onsdag eller torsdag pga kapasiteten på legekontoret. Nei, det er faktisk ikke ulovlig å tilbakedatere til den dagen man først tok kontakt med legen. Det som ER ulovlig, er å tilbakedatere til dager FØR man tok kontakt med legekontoret! Selv om det nevnes her at legen har gjort det, så er DEN delen lovbrudd! er man syk på mandag, men ikke ringer legekontoret før på tirsdag og kommer til legen først på onsdag eller torsdag grunnet legens kapasitet, så kan legen kun tilbakedatere til den dagen pasienten først tok kontakt, dvs tirsdag. Å tilbakedatere til mandag, før pasienten tok kontakt, DET er ikke lenger lov (selv om vel noen gjør det likevel). Hadde det vært slik du sier, ville det også vært umulig å bli syk to uker etter man hadde en egenmelding, dersom ikke legekontoret tar deg inn på dagen, så det sier seg litt selv at en slik praksis ikke ville vært mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #36 Skrevet 7. januar 2011 Å Aline, du har virkelig ikke tat poenget. Det er i hht lov ulovlig å tilbakedatere sykmeldinger. Ikke slemt av legen, ikke dårlig praksis å ikke gjøre det, men det er fatisk ULOVLIG iflg LOVEN, den norske loven altså, ikke KG loven...
aline Skrevet 7. januar 2011 #37 Skrevet 7. januar 2011 Å Aline, du har virkelig ikke tat poenget. Det er i hht lov ulovlig å tilbakedatere sykmeldinger. Ikke slemt av legen, ikke dårlig praksis å ikke gjøre det, men det er fatisk ULOVLIG iflg LOVEN, den norske loven altså, ikke KG loven... Vel, kan du da forklare meg hvordan man skal gjøre det lovlig dersom jeg er hjemme onsdag til fredag pga sykdom som kun tar tre dager, mandag får jeg omgangssyke og kan ikke dra til legen. Jeg ringer legen og forklarer, og får uansett ikke time før torsdag. Dersom det ikke på torsdag skal være lov å tilbakedatere til mandag, mener du da at jeg om jeg skal være lovlydig enten skal dra på jobb med omgangssyke, eller at jeg skal være hjemme uten å få lønn når jeg har omgangssyke. At du innbiller deg at jeg tror det finnes kg-lover, regner jeg med er ett forsøk på fornærmelse av meg som person... feigt, men om it makes your day....
Karmosin Skrevet 7. januar 2011 #38 Skrevet 7. januar 2011 Når man ringer legen, men ikke kan få time før noen dager senere, står det på sykmeldingen at første konsultasjon var per telefon den og den dagen, og sykmeldingen gjelder fra da. Det er ikke en formell tilbakedatering. Hvis man derimot ringer en torsdag og ber om sykmelding fra mandagen, ville det være en tilbakedatering og dermed ulovlig.
aline Skrevet 7. januar 2011 #39 Skrevet 7. januar 2011 Når man ringer legen, men ikke kan få time før noen dager senere, står det på sykmeldingen at første konsultasjon var per telefon den og den dagen, og sykmeldingen gjelder fra da. Det er ikke en formell tilbakedatering. Hvis man derimot ringer en torsdag og ber om sykmelding fra mandagen, ville det være en tilbakedatering og dermed ulovlig. og der klarte du å si akkurat det jeg trodde jeg klarte å få frem.. , men på en mye bedre måte. nettop, det er dette jeg har prøvd å si også.
Karmosin Skrevet 7. januar 2011 #40 Skrevet 7. januar 2011 og der klarte du å si akkurat det jeg trodde jeg klarte å få frem.. , men på en mye bedre måte. nettop, det er dette jeg har prøvd å si også. *bukker* Jeg skjønte at det var det du og Rosalie ville fram til, men det så ut som dere plagdes litt med å få budskapet gjennom, så jeg tenkte jeg kunne gjøre et forsøk jeg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå