Gå til innhold

Sykemelding vs egenmelding


rachel who

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ringt lege min i dag, har nemlig fått influensa og sa jeg trengte en sykemelding. Legesekretæren sa jeg først måtte bruke mine 3 dager egenmeldinger for så å komme å hente sykemelding.

Jeg vet jeg kommer til å ligge uken ut, da hele fam. er rammet og mine andre har ligget i nesten 2 uker.

Er det riktig at jeg da skal bruke mine egenmeldinger først? Trodde det skulle være til småsykdommmer, hvor man mest sannsynlig bare er hjemme et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet ikke at du blir liggende hele uken. Bruk egenmeldingen først, så ringer du fastlegen når de dagene er brukt opp. Hvis du jobber en IA bedrift kan du være vekke i 8 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ringt lege min i dag, har nemlig fått influensa og sa jeg trengte en sykemelding. Legesekretæren sa jeg først måtte bruke mine 3 dager egenmeldinger for så å komme å hente sykemelding.

Jeg vet jeg kommer til å ligge uken ut, da hele fam. er rammet og mine andre har ligget i nesten 2 uker.

Er det riktig at jeg da skal bruke mine egenmeldinger først? Trodde det skulle være til småsykdommmer, hvor man mest sannsynlig bare er hjemme et par dager.

Det legesekretæren sier er bullshit, og du skal kunne få sykemelding allerede nå dersom legen mener du trenger det (noe han/hun sannsynligvis vil gjøre). Eventuelt så får du ta en spansk en og si at du ikke har rett på egenmelding enda/ikke flere egenmeldingsdager å ta ut. Det er ingen regel som sier at du må bruke egenmelding først.

Jeg fikk sykemelding forrige uke pga halsbetennelse og influensalignende symtomer. Legen tok inn meg på dagen og jeg fikk sykemelding ut uka uten at jeg trang å spørre engang.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke at du blir liggende hele uken. Bruk egenmeldingen først, så ringer du fastlegen når de dagene er brukt opp. Hvis du jobber en IA bedrift kan du være vekke i 8 dager.

Har man influensa så blir man hjemme ut uken. Man trenger tid på å komme seg igjen, og man skal unngå å smitte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke egenmeldingene før du går på sykemelding, og du vet jo ikke sikkert at du trenger sykemelding enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke egenmeldingene før du går på sykemelding, og du vet jo ikke sikkert at du trenger sykemelding enda.

Står det ingen ting om på NAV sine sider. Det står at man har rett til å bruke egenmelding dersom man har vært ansatt mer enn to måneder, ikke at man skal bruke dem.

Sitert NAV:

Egenmelding

Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder.

Hovedregelen er at retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt.

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bruke to egenmeldinger rett etter hverandre, da må du ha sykemelding, som det står, om det er mindre enn 16 dager mellom.

Ellers så er egenmeldingene der for en grunn.

Om man ikke bruker egenmeldingene når man er syk, så kan man jo løpe til legen og skaffe seg sykemelding og "spare" på egenmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesekretæren sa jeg først måtte bruke mine 3 dager egenmeldinger for så å komme å hente sykemelding.

Du skal bruke egenmeldingene før du går på sykemelding, og du vet jo ikke sikkert at du trenger sykemelding enda.

Begge disse utsagnene er helt feil!

Du kan selvsagt få sykemelding fra dag 1. (det at de på legekontoret sier at du skal bruke egenmelding er kun for å slippe arbeidet)

Lurt å ikke "bruke opp egenmeldingensdagene" i starten av året, det kan være at du trenger de senere (Les: ikke skulke, men av og til er det mindre enkelt å komme seg til lege enn andre ganger)

Går du til legen i morgen, har du også krav på å få sykemelding fra og med i dag, siden du har vært i kontakt med legen i dag (legesekretæren).

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ble kalt inn til legen, hun sa at det er riktig at man først skal bruke egenmeldingen, men jeg fikk nå en sykemelding alikvel, sikkert fordi jeg er kronisk syk og bruker endel av mine egenmeldinger. Men jeg synes det er høres litt rart ut at man først skal bruke egenmeldinger på en sånn lang sykeperiode. Da bruker man jo opp disse "smådagene" på en to tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regel/lov om at man skal bruke egenmeldingsdagene sine først. Om de påstår det på legekontoret så sier du bare at du ikke har flere igjen.

Om man har influensa så blir man bort i en ukes tid. Egenmeldingene er mer for vondt i hodet eller omgangsyke o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom egenmeldingen din går over i sykemelding, så "løses" egenmeldingsdagene opp - altså det går ikke ut over muligheten til å bruke egenmelding på senere tidspunkt. Hm...var det forståelig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som de andre sier tull at du må bruke egenmeldinger før du kan få sykemelding, finnes ingen sannhet i det!!

Legen min anbefalte meg faktisk å komme dersom jeg fikk noe som vanligvis var mer langvarig, så jeg ikke trengte å bruke opp egenmeldinger på sykdom som vanligvis varer lenger en egenmeldingene likevel. Han synes det var viktigere å ha egenmeldingsdager tilgjengelig dersom jeg f.eks fikk omgangssyke, ligger våken hele natta med angstanfall, får noe betennelse på mandler eller andre ting som gjerne bare tar ett par-tre dager. Da slipper man å tenke på å måtte kontakte lege om man bare er syk noen dager, var slik han sa det var ment.

Jeg har også opplevd en annen lege, vikarlege, som når jeg kom inn med influensa og nevnte at jeg ikke var sikker på om egenmeldingsdagene mine holdt (ikke IA, så kan da bare være hjemme 3 dager maks), så sa han at det skulle jeg ikke tenke på, slikt tok ihvertfall en uke, så jeg skulle bruke sykemelding istedenfor egenemeldingen jeg trodde jeg skulle bruke først.

Dersom legen din er påståelig, ville jeg tatt kontakt med NAV og spurt om de kunne gi deg ett faktisk og klart svar på om det må gjøres slik, for jeg er helt sikker på at de vil kunne fortelle deg at slik er det ikke. Også kan du ta det med legen din etterpå, at det faktisk er feil det h*n sier til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er nå slik jeg også har tenkt det. Jeg vet at lovverket kan tolkes på flere måter, men jeg synes det var et godt tips å kontakte nav. Det skal jeg jaggu meg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du til legen i morgen, har du også krav på å få sykemelding fra og med i dag, siden du har vært i kontakt med legen i dag (legesekretæren).

Du har faktisk ikke krav på noe som helst, det er LEGEN som bestemmer om du skal få sykmelding eller ikke, IKKE du du som er pasient. Og du har heller ikke krav på tilbakedatert sykmelding, selv om mange legekontor praktiserer dette for å være grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg var hos legen i dag og fikk en sykemelding.

Det var ikke noe spørsmål eller snakk om egenmelding, og sykemeldingen ble tilbakedatert til mandag, selvom jeg ikke tok kontakt med legekontoret før i går, tirsdag.

Det er egenlig synd at det er så stor forskjell på praksisen innen dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i dag og fikk en sykemelding.

Det var ikke noe spørsmål eller snakk om egenmelding, og sykemeldingen ble tilbakedatert til mandag, selvom jeg ikke tok kontakt med legekontoret før i går, tirsdag.

Det er egenlig synd at det er så stor forskjell på praksisen innen dette.

Har du fått en tilbakedatert sykemelding - dvs det står dato for første konsultasjon og tlf konsultasjon senere enn første fraværsdag så må du benytte deg av en egenmelding for å ha krav på sykepenger denne dagen.

Dvs du har sykemelding som er datert hos lege på tirsdag og det også står denne dato på både første konsultasjon og tlf konsultasjon så må du ha egenmelding for mandag. Denne vil da telle med på antall egenmeldinger du kan benytte deg av i løpet av 12 måneder.

Dersom du da er sykemeldt over 16 kalenderdager og du ikke har brukt en egenmelding i forkant vil NAV telle tirsdagen som første fraværsdag når de skal utbetale sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurt å ikke "bruke opp egenmeldingensdagene" i starten av året, det kan være at du trenger de senere (Les: ikke skulke, men av og til er det mindre enkelt å komme seg til lege enn andre ganger)

Egenmeldingsdager teller ikke pr kalenderår, men 12 måneder fra da man benytter den første egenmeldingen. Dersom man ikke er en IA bedrift har man 4 egenmeldinger på ett år. Dvs benytter du første egenmelding i mai så har man 4 egenmeldinger i perioden frem til og med denne dato neste år. Dersom du innen august har brukt alle egenmeldingene kan man ikke benytte seg av en ny egenmelding før det har gått 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Har du fått en tilbakedatert sykemelding - dvs det står dato for første konsultasjon og tlf konsultasjon senere enn første fraværsdag så må du benytte deg av en egenmelding for å ha krav på sykepenger denne dagen.

Dvs du har sykemelding som er datert hos lege på tirsdag og det også står denne dato på både første konsultasjon og tlf konsultasjon så må du ha egenmelding for mandag. Denne vil da telle med på antall egenmeldinger du kan benytte deg av i løpet av 12 måneder.

Dersom du da er sykemeldt over 16 kalenderdager og du ikke har brukt en egenmelding i forkant vil NAV telle tirsdagen som første fraværsdag når de skal utbetale sykepenger.

Jeg tror ikke helt du forsto hva jeg prøvde å si.

Første fraværsdag var mandag. Jeg ringte legekontoret tirsdag. Var inne til kosultasjon hos legen i dag, og fikk sykemelding f.o.m mandag. Så jeg trenger ikke å bruke egenmelding på noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmeldingsdager teller ikke pr kalenderår, men 12 måneder fra da man benytter den første egenmeldingen.

Ja, dette er det noen som brenner seg på. "Bruker opp" den siste egenmeldingen på en liten ferie i desember, fordi de tror de får nye dager i januar :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått en tilbakedatert sykemelding - dvs det står dato for første konsultasjon og tlf konsultasjon senere enn første fraværsdag så må du benytte deg av en egenmelding for å ha krav på sykepenger denne dagen.

Dvs du har sykemelding som er datert hos lege på tirsdag og det også står denne dato på både første konsultasjon og tlf konsultasjon så må du ha egenmelding for mandag. Denne vil da telle med på antall egenmeldinger du kan benytte deg av i løpet av 12 måneder.

Dersom du da er sykemeldt over 16 kalenderdager og du ikke har brukt en egenmelding i forkant vil NAV telle tirsdagen som første fraværsdag når de skal utbetale sykepenger.

Feil igjen. Jeg fikk en tilbakedatert sykemelding forrige uke, og arbeidsgiver har ført opp begge dagene med sykemelding som "sykedager med sykemelding". Står ingenting i hverken NAV-reglementet om at man må bruke egenmelding på eventuelle dager som tilbakedateres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...