AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jeg kjenner en del foreldre som ikke bruker krydder i maten, og sier det er pga barn ikke skal ha det. Men er det noe grunnlag for dette, eller er det bare en fiks ide vi har her i Norge? Greit nok at de aller minste ikke skal ha masse salt, men når de fortsetter å bruke dette argumentet på unger som er både 3 og 10 år gamle stusser jeg litt. (Og mye salt er jo ikke bra for voksne heller.) Det må da være fryktelig kjedelig å rydde vekk krydderhylla i 18 år? Og andre jeg kjenner kjører på med normalt til sterkt krydret mat fra de er ferdig med ammealder omtrent, og har ikke noe problemer med det. I andre land har de jo mye sterkere mattradisjon enn her, og jeg har aldri sett at de gir ungene spesialmat. Så hvordan gjør dere det, og hvorfor?
Harlekin Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Såvidt jeg vet er det fritt frem for det meste krydder, unntatt salt og endel krydderblandinger som inneholder salt. Men det er jo mange unger som ikke liker for sterkt krydret mat. 1
Sugerøret Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 (endret) er vel som harlekin sier,mest pga saltet. Men vi kryddret en del mindre pga barna men lot disse selv bestemme hvor mye krydder ( til et punkt.... ) de ønsket på selv. Mine må smake før de kryddrer .Selv har jeg perioder hvor jeg ikke kan spise kryddret mat og da er det greit at jeg har en vane der jeg kryddrer veldig lite og lar folk bestemme selv. Har en mor som elsker salt og alt blir saltet ihjel.Et virkelig helvette å få i seg potetene f.eksempel da jeg bodde hjemme. Noen ganger blir det for lite eller for mye.Balanse er fint Endret 3. januar 2011 av Kårky 2
Pimp Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 men det finns jo barn som spiser f.ex. 5 skiver med salami eller kaviar til lunch da. Er ikke det litt mye salt også? Hvordan begrenser man det?
Sugerøret Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 være bestemt og si : X antall skiver med salami pr.dag og forklare om mulig? Ikke værre enn det
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. januar 2011 #6 Skrevet 3. januar 2011 (endret) Såvidt jeg vet er det fritt frem for det meste krydder, unntatt salt og endel krydderblandinger som inneholder salt. Men det er jo mange unger som ikke liker for sterkt krydret mat. Men grunnen til at de ikke liker det er jo fordi de ikke har blitt tilvent det eller? Dessuten er det ikke salt i alt krydder. Endret 3. januar 2011 av BettyBoop28 1
SmallTalk Skrevet 3. januar 2011 #7 Skrevet 3. januar 2011 Når barn fortsatt er i en alder hvor de holder på med å smake seg frem på forskjellig mat, så er det en fordel at maten er "barnevennlig". Dvs ikke for salt og ikke for krydret. Barnemager og -ganer er sarte, og da må ting tas gradvis. Man trenger ikke pakke vekk krydderhylla i 18 år, men det er en fordel om barnet først får smake mild mat, også tar man det derfra. Dersom ungen skulle vise seg å digge chili så skal han/hun selvfølgelig få spise dette, men det er ikke den maten man starter med. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. januar 2011 #8 Skrevet 3. januar 2011 Når barn fortsatt er i en alder hvor de holder på med å smake seg frem på forskjellig mat, så er det en fordel at maten er "barnevennlig". Dvs ikke for salt og ikke for krydret. Barnemager og -ganer er sarte, og da må ting tas gradvis. Man trenger ikke pakke vekk krydderhylla i 18 år, men det er en fordel om barnet først får smake mild mat, også tar man det derfra. Dersom ungen skulle vise seg å digge chili så skal han/hun selvfølgelig få spise dette, men det er ikke den maten man starter med. Tror ikke på at barn er så sarte som mange tror. I mexico har de chili i godteriet jo.. Er norske barn så mye skjørere enn meksikanske barn? 3
Harlekin Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Men grunnen til at de ikke liker det er jo fordi de ikke har blitt tilvent det eller? Dessuten er det ikke salt i alt krydder. Nei, men det er salt i mange av krydderblandingene som finnes. Jeg sier ikke at man skal unngå salt, snuppa vår får salt, men det er lurt å begrense saltet. Klart at krydret mat krever tilvenning, men det er jo derfor det kan være lurt å starte mildt og så øke "krydretheten". 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. januar 2011 #10 Skrevet 3. januar 2011 Nei, men det er salt i mange av krydderblandingene som finnes. Jeg sier ikke at man skal unngå salt, snuppa vår får salt, men det er lurt å begrense saltet. Klart at krydret mat krever tilvenning, men det er jo derfor det kan være lurt å starte mildt og så øke "krydretheten". Åja. jeg trodde det var snakk om skikkelig krydder, ikke grillkrydder og pommes frites krydder.. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #11 Skrevet 3. januar 2011 Litt OT, men krydderblandinger som inneholder salt, inneholder også masse andre dritt som feks MSG, og bør ikke spises noensinne hverken av barn eller voksne. Dvs piffikrydder/aromat, sitronpepper, kyllingkrydder, grillkrydder, tacokrydder... Rene, skikkelige krydder og tørkede urter inneholder selvsagt ikke salt. 1
Harlekin Skrevet 3. januar 2011 #12 Skrevet 3. januar 2011 Åja. jeg trodde det var snakk om skikkelig krydder, ikke grillkrydder og pommes frites krydder.. Det kalles vel krydderblandinger det også, gjør det ikke? Litt OT, men krydderblandinger som inneholder salt, inneholder også masse andre dritt som feks MSG, og bør ikke spises noensinne hverken av barn eller voksne. Dvs piffikrydder/aromat, sitronpepper, kyllingkrydder, grillkrydder, tacokrydder... Rene, skikkelige krydder og tørkede urter inneholder selvsagt ikke salt. MSG?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #13 Skrevet 3. januar 2011 MSG? http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate
Gjest Lille-pus Skrevet 3. januar 2011 #14 Skrevet 3. januar 2011 Nei, men det er salt i mange av krydderblandingene som finnes. Jeg sier ikke at man skal unngå salt, snuppa vår får salt, men det er lurt å begrense saltet. Klart at krydret mat krever tilvenning, men det er jo derfor det kan være lurt å starte mildt og så øke "krydretheten". Harlekin har et veldig godt poeng her ! De fleste krydderblandinger er egentlig ikke helt gode forsøk på å lage en slags "one size fits nobody", det være seg "kyllingkrydder", "fiskekrydder" eller andre varianter av typen "allkrydder" (også kalt Piffi)
Harlekin Skrevet 3. januar 2011 #15 Skrevet 3. januar 2011 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate Takk for info, men jeg synes ikke MSG virker så forferdelig farlig iflg. den artikkelen, i hvert fall ikke dersom man har et normalt forbruk. Det sto jo også at det ikke var funnet noe konklusivt. Endret 3. januar 2011 av Harlekin
Pingting Skrevet 3. januar 2011 #16 Skrevet 3. januar 2011 som feks MSG, og bør ikke spises noensinne hverken av barn eller voksne. Ikke noensinne? det skal godt gjøres tror jeg, siden glutamisk syre forekommer naturlig i flere typer mat, bl.a. tomater, soyasaus, sjøgress, noen typer ost, erter, og bittelitt i kjøtt - og i morsmelk. Pluss at kroppen din produserer glutamat selv. Og så langt tilsier også all kunskap at MSG og glutamat fungerer på samme måte i kroppen. Det har blitt gjort endel forskning på område, og så godt som alle studiene som er av god kvalitet viser at et moderat inntak ikke kan knyttes til allergiske reaksjoner, umiddelbar sykdom eller noe slikt. Dyreforsøk viser at ekstremt høyt inntak av MSG kan være skadelig, men dette er langt over hva for eksempel gjennomsnittskineseren får i seg - så jeg tror ikke vi har så mye å frykte.
Arkana Skrevet 3. januar 2011 #17 Skrevet 3. januar 2011 Det er ingen grunn til å droppe krydder selv om man lager mat til barn. Vi brukte både hvitløk og diverse urter i babymaten vi laget fra gutten vår var 6 mnd og når han begynte å spise vår mat brukte vi krydder som vi pleier (reduserte på salt da). Resultatet er at han alltid har likt mat med mye smak. Han elsker f.eks. sterk indisk mat og ingredienser med mye smak som oliven, rare oster, hjemmelaget aïoli med mye rå hvitløk osv. Jeg ser ingen grunn til at man skal leve på fiskeboller i hvit saus og pølser med potetmos til barna blir voksne, og mener at barn også er i stand til å sette pris på forskjellige smaker. 3
missLynch Skrevet 3. januar 2011 #18 Skrevet 3. januar 2011 Et poeng her: Man må skille mellom saltholdige krydderblandinger- og ekte, gjerne ferskt krydder og urter. Det er to vidt forskjellige ting. Når jeg får barn, skal jeg pøse på med fersk oregano, basilikum, spisskummen, koriander og hvitløk. 2
Susan Sto Helit Skrevet 3. januar 2011 #19 Skrevet 3. januar 2011 Da vår eldste begynte å spise middagsmat, så lærte vi fort at norsk barnemat på glass smakte ingenting... Mens i Sverige brukte de urter og annet for å gi maten mer normal smak. (Sånn som vi voksne spiser. ) Og når vi begynte å handle det spiste han mye mer variert. Gjorde det samme når vi laget mat selv. Varierte med forskjellige krydder/urter, så maten ble mer spennende. Salt hadde vi voksne på maten på tallerknen. (Noe som har ført til et drastisk redusert saltforbruk for oss. For ikke å snakke om at mye halvfabrikata nå kun smaker salt, så det har vi sluttet å spise... 1
Vibi Skrevet 4. januar 2011 #20 Skrevet 4. januar 2011 Det er ingen grunn til å droppe krydder selv om man lager mat til barn. Vi brukte både hvitløk og diverse urter i babymaten vi laget fra gutten vår var 6 mnd og når han begynte å spise vår mat brukte vi krydder som vi pleier (reduserte på salt da). Resultatet er at han alltid har likt mat med mye smak. Han elsker f.eks. sterk indisk mat og ingredienser med mye smak som oliven, rare oster, hjemmelaget aïoli med mye rå hvitløk osv. Jeg ser ingen grunn til at man skal leve på fiskeboller i hvit saus og pølser med potetmos til barna blir voksne, og mener at barn også er i stand til å sette pris på forskjellige smaker. Jeg er så hjertens enig! Gutten vår spiser masse hvitløk, og elsker generelt mat som det er litt smak i. Han får nok i seg noe salt også, det er ikke helt til å unngå hvis han skal ha et normalt kosthold, og spise det samme som oss. Han elsker dessuten chilisaus, på feks wok. Jeg tror det er viktig at ungene får sansen for mat som smaker litt, og lærer at ikke alt skal være som den grusomme nestle-barnematen. Den smaker virkelig ingenting! Så får man heller begrense saltinntaket det man kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå