Gå til innhold

Tannlegebesøk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har litt hetta nå. Skal til tannlegen i neste uke, og er stygt redd for at det ikke blir en spesielt estlig opplevelse. Har vært gjenom et svangerskap med påfølgende permisjonstid med enorme mengder småspising, og det kombinert med at jeg relativt lett får hull, gjør at jeg virkelig er litt bekymret nå. Burde vel ha tenkt på det tidligere, men ..... Men nå lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvordan tannverk kjennes ut? Er det automatisk rotfylling hvis man har tannverk? Kjenner man det alltid dersom man har så store hull at det blir rotfylling? Synes jeg kjenner at det iser overalt i munnen, så jeg er nesten helt sikker på at det er flere store hull....HJELP!!! Er det forresten noen som vet om man kan ta bedøvelse når man ammer??

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Jeg har rotfylt ei tann og jeg kan love deg at et hull som går helt inn i nerven og lager betennelse er VONDT! Skikkelig tannverk er noe av det verste som finnes, og det er kun ei fin blanding Ibux og Paracet som lindrer smertene. Tannverk er mye verre enn ising. Det er dundrende, bankende smerter som på det verste gir deg lyst til å krølle deg i fosterstilling og bare dø.

Du kan ha isinger i forbindelse med spising og drikking uten at det er hull. Blottede tannhalser og svekket emalje kan gi ising i tennene og gjøre litt vondt. Så et hull har gått gjennom emaljen kan du få ising, men det er ikke før hullet når lenger inn at det blir betennelse, nervedød og rotfylling. forskjellen mellom små problemer/hull og større hull/betennelse er at isingen ved blottede tannhalser og små/moderate hull går fort over, mens isingen ved større hull varer lengre. Spesielt om man har betennelse i ei tann vil både kald og varm mat og drikke gjøre vondt. Redsel for tannlegebesøk kan gi en følelse av at man har hull i alle tennene. Jeg blir helt besatt og leter etter hull foran speilet når jeg skal til tannlegen. Noen ganger synes jeg det iser i alle tennene.

Men du kan faktisk også ha store hull uten at det gjør vondt. Noen ganger dør nerven så man ikke kjenner hullet og betennelsen, og tannlegen oppdager tilfeldig på røntgenbilde at man må rotfylle tannen. Du kan altså ha ising uten hull, og selv om man har hull i ei tann som iser, betyr det ikke at den er klar for rotfylling. Det kan bety at hullet bare er så stort at det må bores. Som oftest vil du kjenne det ganske godt om ei tann er så ødelagt at den må rotfylles, og et såpass stort hull tar ei stund å utvikle også.

Tenk på at du er flink som går til tannlege og at alt du gjør nå forhindrer verre tilstander i munnen senere. Jo lengre man venter, jo verre (og dyrere) blir det. Og så er det jo deilig med alt som er unnagjort :)

Jeg hater tannlege og føler med deg! Lykke til med tannlegebesøket! :klemmer:

Angående bedøvelse og amming, så tror jeg at tannlegen har bedøvelse som kan brukes under amming. Uansett må du jo si ifra til tannlegen at du ammer, så h*n kan bruke riktig bedøvelse.

Endret av Ylvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...