ninne 123 Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har fått diagnosen depresjon. Jeg har vært sykemeldt i et år, og jeg har begynt å jobbe 50 %stilling. Men det som er så dumt av sjefen er at hun setter opp mange vakter ei uke og så nesten ingen vakter neste uke. Denne uken har jeg fått mange vakter, og da blir jeg så sliten at jeg fort går ned i kjelleren igjen.Når jeg går i kjelleren blir jeg vanvittig kvalm, kaster opp, klarer ikke å spise og så blir det en vond sirkel. Det hadde vært godt å finne en balanse mellom jobb familie og egen tid, uten å bli dårlig. Jeg er gift og jeg har ei datter på 3 år. Hva gjør dere for å ta vare på dere selv?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 50% av din stilling skal det jo vere 50% ver dag, slik at du jobber litt hver dag, ikke fek. fulle vakter 1 uke og ingen jobb neste uke. Enkelte arbeidsgivere er desverre ikke flink til å tilrettelegge slik, da ender en opp med å bli 100% sykemeldt i stedenfor å kunne fungere litt på jobb, for så å komme helt tilbake i jobb. Jeg var sykemeldt 70% da jeg prøvde holde meg i arbeid lengst mulig. Sjefen satte meg da opp på 2 fulle dager, noe som slettes ikke gikk og endte med å bli 100% sykemeldt. Men med veldig mye jobb, en lege som måtte spesifisere i sykemeldingen min at jeg ikke skulle jobbe fulle dager men 70% vær dag og hjelp fra fagforeningen. Gikk det til slutt. Noen timer om dagen var mer en nok for min del denne tiden. Men jeg måtte stå på fryktelig mye selv for å få det til, til slutt. Slik bør det ikke være. Det er gjerne en grunn til at en er sykemeldt og får gradert sykemelding. Da vil det ikke dermed si at en denne graderingen skal gå på hele dager og ha fri enkelte dager, men at en jobber litt vær dag for at det skal fungere. Prat med legen din og fortell hvordan sjefen din hånterer sykemeldingen din. Er du fagorganisert bør du også ta kontakt med disse. NAV og eventuelt arbeidstilsynet er også folk du kan kontakte når det gjelder slike ting som dette. Det viktigste er vel at du skal kunne jobbe litt, ikke bli 100% sykemeldt over lengre tid på grunn av at ting ikke fungerer slik det skal.
ninne 123 Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2011 Takk for gode tips! Jeg skal prøve å snakke med sjefen om dette en gang til. jeg har allerede tatt det opp med henne to ganger uten hell. Jeg jobber 50 % som vanlif arbeidstaker og for dekket resten med nav. Men som du nevnte er det ikke riktig måte å gjøre det på, nå har jeg vært borte fra jobb i to dager fordi det blir for mye. Skulle ønske jeg kunne jobbe to dager ei uke og tre dager ei uke, og ikke fem dager ei uke og en dag ei uke, det bare sliter meg ut. Kanskje det er det som må til her også. Trekke inn andre instanser også, for at det skal bli riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå