Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Hvor ble det av folkeskikken her til lands? Nordmenn blir oftere og oftere sett på som et uhøflig folkeslag. Hvorfor eier ikke unge respekt ovenfor de som er eldre en seg? Hvorfor er det om å gjøre å være mest mulig arogant så fort man går ut av døra? Hvorfor har Oslo de dårligste forhold i kollektivtrafikken? Flytte seg for eldre? oh no. Flytte seg vekk fra dørene, så folk kan komme seg ut av bussen før de utenfor presser seg inn etc etc. Leser en del tråder her på KG og folk er jaggu frekke. Spesielt de som har anonyme innlegg. Er dere virkelig like frekke IRL også? Eller er det bare et behov for å blåse ut litt eder og galle? 2
madison rose Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 på internett er nok folk ganske mye frekkere enn i virkeligheten. jeg er ikke fra Oslo, men hver gang jeg har vært der har jeg merket meg at en del folk, særlig på trikk og slik, ikke viser noe respekt eller er høflig mot andre. dette gjelder som regel i stor grad voksne folk, faktisk sjelden ungdommer. selv holder jeg alltid døra åpen for folk som kommer bak/foran meg, men ofte får man ikke engang et smil tilbake (hvis noen holder døra oppe for meg sier jeg takk). på butikken hilser og takker jeg. der jeg bor er det sånn ca. 50/50 hvor høflige folk er når det gjelder akkurat disse tingene, men igjen så er det ikke nødvendigvis ungdommer som er de uhøflige. 1
Gjest Lebewesen93 Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Jeg bor ikke i Oslo, da. Men jeg kan ikke akkurat si at jeg er særlig frekk. Synes ofte de gamle er frekke jeg da. Fordi om de er gamle så har de ikke førsteretten på alt ? Men virker som en del tror det ( ikke alle altså) Synes også eldre mennesker sjeldent smiler, synes jeg får stygge blikk av mange gamle mennesker, uten at jeg kan si jeg har gjort meg fortjent til det. Kan også være jeg er litt paranoid da... Men enig i at mange, å det gjelder vel i grunn folk i alle aldere virker frekke og respektløse. Men er mange snille også da:) 2
L. Kennedy Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Jeg synes det er et større problem at eldre mennesker ofte viser for lite respekt for yngre mennesker. 3
Meaty Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Jeg bor ikke i Oslo, da. Men jeg kan ikke akkurat si at jeg er særlig frekk. Synes ofte de gamle er frekke jeg da. Fordi om de er gamle så har de ikke førsteretten på alt ? Men virker som en del tror det ( ikke alle altså) Synes også eldre mennesker sjeldent smiler, synes jeg får stygge blikk av mange gamle mennesker, uten at jeg kan si jeg har gjort meg fortjent til det. Kan også være jeg er litt paranoid da... Men enig i at mange, å det gjelder vel i grunn folk i alle aldere virker frekke og respektløse. Men er mange snille også da:) Jeg er enig med deg, det at man er eldre/ gammel betyr vel ikke at man fortjener mer respekt enn yngre? Folkeskikk og respekt bør utvises av folk i alle aldre, mot medmennesker i alle aldre! Men ja, det ER mye frekke folk rundt omkring. 2
Christiane_W Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 (endret) Som søsteren min sa en gang: Respekt har ingenting med alder å gjøre, det er noe man gjør seg fortjent til. Selvsagt skal man ha respekt for andre mennesker og jeg er helt enig i at mange mangler grunnleggende folkeskikk og høflighet, men jeg respekterer altså ikke folk utelukkende på grunn av at de er "gamle". Endret 4. januar 2011 av Christiane_W 2
sussanne Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Hvor ble det av folkeskikken her til lands? Nordmenn blir oftere og oftere sett på som et uhøflig folkeslag. Hvorfor eier ikke unge respekt ovenfor de som er eldre en seg? Hvorfor er det om å gjøre å være mest mulig arogant så fort man går ut av døra? Hvorfor har Oslo de dårligste forhold i kollektivtrafikken? Flytte seg for eldre? oh no. Flytte seg vekk fra dørene, så folk kan komme seg ut av bussen før de utenfor presser seg inn etc etc. Leser en del tråder her på KG og folk er jaggu frekke. Spesielt de som har anonyme innlegg. Er dere virkelig like frekke IRL også? Eller er det bare et behov for å blåse ut litt eder og galle? AMEN
antibac Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 (endret) Nordmenn er generelt uhøflige. Jeg er av den typen som alltid holder døra for andre, smiler hvis noen ser på meg, flytter meg for eldre på bussen, osv. Det er det få som gjør. Da jeg var i Chicago i USA var slike ting som dette en selvfølge. Maken til høflige mennesker skal man lete lenge etter. Er sikker på at flere av dem jeg ble kjent med der hadde fått sjokkskader av hvor uhøflige vi nordmenn kan være hvis de besøkte landet vårt. Folk er ikke mer uhøflige i Oslo, synes det forekommer overalt. Endret 4. januar 2011 av antibac 3
iskaffe Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Etter å ha bodd en tid i England har jeg begynt å sette pris på nordmennenes ÆRLIGHET. Da jeg først flyttet hit tenkte jeg at dette måtte være Europas vennligste land, men der tok jeg feil! Høfligheten er bare en innlært fasade som skjuler deres sanne følelser, og det tar litt tid før man egentlig forstår om man er likt eller mislikt. I Norge derimot, vet man iallefall hvor man står. Man er mye mer ærlig i Norge enn andre land, og det er noe jeg setter mer pris på enn høflighet og folkeskikk. 3
Stillest vann Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Jeg synes det er et større problem at eldre mennesker ofte viser for lite respekt for yngre mennesker. Du er kanskje ung selv? Jeg, som verken er ung eller gammel, synes det motsatte av deg. Det er oftere yngre enn eldre som sniker foran meg i køen, det er oftere yngre enn eldre som trenger seg på trikken/bussen/toget før alle har gått av. Når jeg holder døren oppe for eldre, takker de som oftest, det skjer så å si aldri når jeg gjør det for yngre (barnevognmødre er et unntak). Men på ett punkt er de eldre verre; surpompene er stort sett eldre.
Gjest Violently Happy Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Det er oftere yngre enn eldre som sniker foran meg i køen, det er oftere yngre enn eldre som trenger seg på trikken/bussen/toget før alle har gått av. Når jeg holder døren oppe for eldre, takker de som oftest, det skjer så å si aldri når jeg gjør det for yngre (barnevognmødre er et unntak). Jeg bor da på Oslo Vest og har vært borti alle typer mennesker. Jeg har merket meg hovedsakelig "godtoppiårene"(40+) menn og damer som gjerne kan snike eller skal på blåtrikken før man har kommet seg av, eller hiver seg inn på trikken før man har kommet seg av slik at man blir presset bakover. Ikke sier de takk når man holder døren oppe for dem heller. Derimot har jeg opplevd at når jeg holder døren oppe for noen yngre folk kan de gjerne si takk. Jeg holder alltid døren oppe for folk som kommer bak meg, men i de aller fleste tilfellene (sånn ca 80%) får jeg aldri noen takk. Det virker også noen ganger som om folk blir overrasket over at noen holder døren oppe for dem. Likevel fortsetter jeg å holde opp døren, istedenfor å slenge den igjen i fleisen på den som kommer bak meg. Ikke vet jeg hvorfor det virker som om en del mennesker er blitt mer ego/eller at de ikke har lært noenting om høflighet. Noe må det jo være.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. januar 2011 #12 Skrevet 6. januar 2011 Joda frekkhet kjenner ingen alder. De eldre er gjerne ekstra muggne mens de unge bare kjører på. Og de midt på alderstreet er veldig viktige. Jeg synes det er hyggelig når folk holder dørene oppe for en. Slenger jo selv ikke dører i tryne på folk. Og jeg synes da virkelig det er bedre at de som skal av bussen, får lov til dette, før andre skal på bussen. Virker som folk er livredde for ikke å komme seg av bussen, mens de som står utenfor er livredde for ikke å komme seg på bussen. Kaos. Jeg har levd i Oslo ganske lenge. Både øst, vest og midt på. I vest, så er det gjerne "størst kjører først". Jo dyrere bil man har, jo større rettigheter på veien virker det som. Og å stoppe for fotgjengere er jo totalt uaktuelt. I øst er det mye værre å kjøre buss igjen fordi man blir skvisa i av/på-stigning osv osv. Køkulturen er ikke-eksisterende.
genieinabottle Skrevet 6. januar 2011 #13 Skrevet 6. januar 2011 Hvor treffer dere alle disse frekke menneskene hen? :O Bor selv i Oslo, men jeg opplever sjeldent frekke folk.. Av og til på trikken, men det er absolutt ikke stort nok problem til å lage en egen tråd om det.. Syns folk stort sett er veldig hyggelige og høflige jeg..
Gjest Violently Happy Skrevet 6. januar 2011 #14 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jo dyrere bil man har, jo større rettigheter på veien virker det som. Og å stoppe for fotgjengere er jo totalt uaktuelt. Det er jeg litt enig i. Kjører selv en stasjonsvogn og merker at kommer det en SUV så skal den trenge seg frem/foran el lignende. Som om den har større rett enn meg. Å stoppe for fotgjengere gjør jeg alltid, fordi at jeg selv som fotgjenger liker at bilene stopper for meg. To ganger på Majorstuen og ved Frognerplass har jeg nesten blitt et nytt tall i statistikken over folk som blir påkjørt av bil. Er det 50- sone så er det 50-sone. Ikke 60, 70 eller 80. Og å overholde vikeplikten for trafikk fra høyre... <.< Kjørte en gang bortover Frognerveien og måtte stoppe foran alle kryssene bortover fordi utfra hver vei kom det en bil. Hadde en Beamer bak meg. Fyren i den tutet. Så da jeg svingte av ved Bjørknes eller noe så ser jeg at han gir meg fingeren. Seriøst? Det er liksom vikeplikt i Frognerveien og da stopper man når det kommer bil fra høyre. Egentlig ganske få som stopper og det medfører jo selvfølgelig noen problemer av og til. Som en kollisjon eller lignende. Endret 6. januar 2011 av Violently Happy 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 Joda frekkhet kjenner ingen alder. De eldre er gjerne ekstra muggne mens de unge bare kjører på. Og de midt på alderstreet er veldig viktige. Jeg synes det er hyggelig når folk holder dørene oppe for en. Slenger jo selv ikke dører i tryne på folk. Og jeg synes da virkelig det er bedre at de som skal av bussen, får lov til dette, før andre skal på bussen. Virker som folk er livredde for ikke å komme seg av bussen, mens de som står utenfor er livredde for ikke å komme seg på bussen. Kaos. Jeg har levd i Oslo ganske lenge. Både øst, vest og midt på. I vest, så er det gjerne "størst kjører først". Jo dyrere bil man har, jo større rettigheter på veien virker det som. Og å stoppe for fotgjengere er jo totalt uaktuelt. I øst er det mye værre å kjøre buss igjen fordi man blir skvisa i av/på-stigning osv osv. Køkulturen er ikke-eksisterende. Det er likedan i Kristiansand. I høst ble jeg dytta inntil døra på bussen slik at når den stoppet og åpnet seg hang jeg fast. De som dytta meg den veien (sto egentlig greitt til i midtgangen og forsøkte å gi plass til andre) sto bare og kikka dumt på meg... For ikke å snakke om de som styrter på og skal gjennom døra når jeg holder den oppe for personer med barnevogn, rullator etc...hva tror de, at jeg står der for morro skyld?
Gjest Caylee Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 Hvor ble det av folkeskikken her til lands? Nordmenn blir oftere og oftere sett på som et uhøflig folkeslag. Hvorfor eier ikke unge respekt ovenfor de som er eldre en seg? Ehh? Jeg er ungdom og har respekt for de som er eldre. Jeg kommer lett i kontakt med andre mennesker, hjelper dem med barnevogner, slår av en prat, sier beklager hvis jeg kommer nær dem osv Ikke kom her å ta alle under en kam. Alle skal alltid ha det til at "undom nå til dags" liksom er så mye værre enn før. Hvorfor er det om å gjøre å være mest mulig arogant så fort man går ut av døra? Har ikke jeg lagt merke til, de fleste er hyggelige spørr du meg Hvorfor har Oslo de dårligste forhold i kollektivtrafikken? Det er det Bergen som har Flytte seg for eldre? oh no. Flytte seg vekk fra dørene, så folk kan komme seg ut av bussen før de utenfor presser seg inn etc etc. Den kan jeg være enig i. Men jeg ialfall prøver å vente til alle har gått ut først. Leser en del tråder her på KG og folk er jaggu frekke. Spesielt de som har anonyme innlegg. Er dere virkelig like frekke IRL også? Eller er det bare et behov for å blåse ut litt eder og galle? De er vel redd for å si hva de mener irl, så de lar frustrasjonen gå utover folk på kg.
Wombat Skrevet 7. januar 2011 #17 Skrevet 7. januar 2011 Uttdrag fra Daria.no, et sitat fra filosofen Sokrates som ble født 470 år f.nt; For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Allerede da ble ungdommer sett på som uhøflige. Denne påstanden har fulgt oss ungdommer i alle år, men er vi virkelig så uhøflige som Sokrates og de voksne påstår? I denne artikkelen skal jeg vise at ungdommen ikke er stort verre enn voksne. Ungdommen nå til dags er et gammelt uttrykk :gjeiper: Selv opplever jeg at de fleste er høflige, men de fleste glemmer det bare bort fordi de har det så travelt med å komme seg dit de skal
Piggsvin Skrevet 7. januar 2011 #18 Skrevet 7. januar 2011 Det er likedan i Kristiansand. I høst ble jeg dytta inntil døra på bussen slik at når den stoppet og åpnet seg hang jeg fast. De som dytta meg den veien (sto egentlig greitt til i midtgangen og forsøkte å gi plass til andre) sto bare og kikka dumt på meg... Litt komisk da :gjeiper:
Rhiannon Skrevet 7. januar 2011 #19 Skrevet 7. januar 2011 Selv opplever jeg at de fleste er høflige, men de fleste glemmer det bare bort fordi de har det så travelt med å komme seg dit de skal Hehe, der sier du noe! har selv bodd i oslo i flere år, og vært togpendler inn og ut av sentrum. togfolk er sleipe! Det er ikke så mye pressing for å komme ombord som jeg har opplevd på trikken (eller på 37-bussen fra sentrum mot helsfyr, gud forby), men det nekter plent å flytte seg for noe som helst, og sniker inn en og en rett i fleisen på de som prøver å komme seg ut. Det er faktisk stort sett tenåringer som oppfører seg slik. Jeg blir så irritert, noe sånt kunne aldri falle meg inn. Da jeg studerte var det en selvfølge at man holdt døren åpen for de som kom bak eller andre veien. Det ble som regel berømmet med et smil Jeg tror Wombat har rett, folk er i utgangspunktet ikke uhøflige - men alle er så opptatt av seg selv at de glemmer å tenke på alle andre!
spinnwild Skrevet 7. januar 2011 #20 Skrevet 7. januar 2011 Man husker vel de verste best da ?? Selv er jeg strengt imot bås-setting som dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå