Gå til innhold

To ting: tinnitus, og anmeldelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Ting en:

På nyttårsaften fikk jeg en nyttårsrakett, eller en såkalt hyler av noe slag, sprengt rett ved siden av øret mitt. Fikk ikke noe sår eller sånner skader, bare støyskade i øret. Jeg fikk med en gang en høy pipelyd i øret, som ga se etterhvert. (Ble slik som man ser på krigsfilmer, nå det blir kastet granater og alt soldatene hører er en høy pipelyd) Hvis dere skjønner. I dagene etterpå nå, så har jeg enda en lav piping i øret, som jeg hører veldig godt hvis det blir stille, eller jeg konsentrerer meg. Ørene kjennes ut som de er helt tette, eller at jeg har en kjempestor dott i øret som ikke vil ut. Av og til er det vondt i ørene og, og når det blir stille så merker jeg øresus, kjennes ut som det gjør når man holder et skjell inntil øret, og "hører på havet", eller at jeg har vært på en konsert med høy musikk.. Av og til og, er det akkurat som om ørene stenger av alt utenfor, også kommer en kjempehøy pipelyd. Den kommer plutselig,og da skvetter jeg og begynner nesten å gråte for det er så vondt. Men den forsvinner når jeg holder for nesen og blåser ut. Dette er så utrolig plagsom, og jeg er livredd for at jeg har fått tinnitus, og at dette ikke skal gå over. Får jo ikke til å sove, konsentrere meg, og jeg kjennes slapp ut, pga trykket i hodet. (Jeg merke og at hørselen er dårligere. Sto på arbeid, og så at munnen til kundene beveget seg, men hørte ingenting. Da ble jeg redd da.. De måtte snakke høyere, eller komme nærmere..har og vanskelig for å skille om pipelyder kommer fra øret mitt, eller utenfra som alle hører)

Noen som har opplevd noe lignende, eller noen som tørr å si om de mener dette går over, eller jeg har fått tinnitus nå? Har jo gått 3 dager siden smellet. Har vært hos lege. Han sier ingenting, henviste meg bare til øre-nese-hals. Så venter på å få komme dit, men jeg så ufattelig nervøs.... det skremmer meg hvis jeg må ha det slik resten av livet. Jeg føler meg jo nesten gal allerede etter tre dager.

(Beklager at det ble så langt)

Ting to:

Grunnen til at jeg ble truffet av denne raketten, var fordi det sto en gutt på 16 å tente på raketter, la de ned på bakken og siktet mot folkemengdene. (Vi har en plass masse av folk møtes, og ønsker hverandre godt nyttår, og ser på raketter.) Han fyrte opp flere av disse rakettene, og flere i folkemengdene ble truffet. Jeg og en kompis fikk en ved ørene, og begge har nå disse plagene jeg har forklart, og en annen fikk en rakett sprengt under foten, men det gikk heldigvis bra med han. Men spørsmålet mitt her er: burde jeg anmelde gutten? Jeg blir bare sintere og sintere, ikke bare fordi at han traff meg, men det bilde jeg har i hode når jeg ser at han tenner på, legger raketten ned, og sikter på folkemengden og gliser samtidig som han slipper raketten. Det er så idiotisk, at jeg blir eitrende....

Takk for at du leste, og takk for eventuelle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ville anmeldt fyren, både fordi aldersgrensen for fyrverkeri er 18 år, fordi han opptrådde uaktsomt og fordi det muligens har oppstått (mer eller mindre varig) personskade.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anmeldt fyren, både fordi aldersgrensen for fyrverkeri er 18 år, fordi han opptrådde uaktsomt og fordi det muligens har oppstått (mer eller mindre varig) personskade.

Signerer denne. Hvis det i tillegg var slike raketter med styrepinne er også de en ulovlig type fyrverkeri.

Jeg blir helt matt av at folk får seg til å gjøre sånt. 16-årig gutt eller ikke; Det skal ikke mange aktive hjerneceller til før man skjønner at å sikte en rakett på en person *kanskje* kan få litt kjipe konsekvenser?

Anmeld, og få med deg så mange som mulig av de andre som ble truffet. Gjerne også vitner og denslags. Muligens kan det også være en idé å kontakte guttens foreldre? (det kommer vel strengt tatt litt an på hvordan den familien er, om du kjenner til dem)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ja, jeg er vel enig i at han burde anmeldes, og må vel få meg selv til å gjøre det. Men jeg vet ikke hvorfor, men selv om han er en idiot, så får jeg vondt i meg av å tenke på at jeg skal anmelde han. Han er jo bare 16, og det vil jo forandre livet hans, på en måte.. Men jeg må slutte å være dumsnill! Gutten må lære seg at det får konsekvenser når han ikke tenker før han gjør ting....

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Det at gutten gjorde dette som 16-åring tyder vel kanskje på at han tidligere ikke har opplevd at handlingene hans gir konsekvenser, så jeg tror ikke du skal tenke på alderen når du anmelder. Om han får seg til å gjøre slike ting nå, er det ikke så vanskelig å tenke seg andre ting han kan finne på senere.

Jeg har selv tinnitus, så ille at jeg nå etter samtale med legen (audiopedagog) må finne ut om jeg skal fortsette studiene eller ikke, og hva jeg da eventuelt skal gjøre, ettersom jobb heller ikke er et alternativ nå.

Jeg håper du får komme inn til en øre-nese-hals lege snart, men min erfaring sier at disse (har bare vært hos tre stykker da, men likevel) ikke ser tinnitus som et større problem, men audiopedagoger, de hjelper veldig. Iallefall min :jepp: Så, det jeg ville frem til, stå på ditt om at dette er noe som plager deg! Om de vil ta hørselstest av deg, kan det også være lurt å fortelle den som utfører testen at du er litt usikker på om endel av lydene du hører er tinnitus eller lydene h*n spiller av. Da kan h*n dobbelteste endel av lydene, så slipper du at de får et galt bilde av hørselen din, som du videre behandles ut ifra.

Når det gjelder om du vil bli kvitt tinnitusen eller ikke, kan dessverre ikke jeg svare på. Min tinnitus har ukjent opphav, så den blir ikke å forsvinne, men det er kanskje annerledes når du har blitt påført en slik skade du beskriver.

Masse lykke til, håper du slipper disse plagene!

Skrevet

Tusen takk for svar om tinnitusen og! Jeg håper, krysser alt jeg har for at jeg skal slippe tinnitus, og at det går over. Får bare vente å se, og høre hva de sier på ø-n-h. :)

Ja, jeg har lest litt, og skjønte jo fort at tinnitus er så plagsomt, og kan bli så voldsomt at det går ut over liv og helse... Så utrolig kjedelig at det går utover studiene dine. Men jeg kan godt forstå at det er vanskelig å studere med, når jeg ser hvor vanskelig det er å konsentrere seg. Jeg begynner på skola igjen i morgen, er spent på hvordan det går! Går det ut over livet ditt på noen andre måter?

Jeg skal snakke med han andre som og ble truffet, og fikk samme plagene. Så kanskje jeg får han med, også anmelder vi i lag. Noen som vet om det går an å anmelde, uten at gutten vi anmelder finner ut at det er vi som har anmeldt han? hehe, ble mye anmeldt her..

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ja, jeg er vel enig i at han burde anmeldes, og må vel få meg selv til å gjøre det. Men jeg vet ikke hvorfor, men selv om han er en idiot, så får jeg vondt i meg av å tenke på at jeg skal anmelde han. Han er jo bare 16, og det vil jo forandre livet hans, på en måte.. Men jeg må slutte å være dumsnill! Gutten må lære seg at det får konsekvenser når han ikke tenker før han gjør ting....

Jeg ser jo veldig godt hva du mener... Men du? Dette kan faktisk få positive konsekvenser for ham også. Ikke umiddelbart selvfølgelig, men det at han kanskje lærer seg å tenke seg om litt, kan få ham inn på riktig spor. Og da er det faktisk en god ting at han er ung, jeg tror det er lettere å påvirke en tenåring en en 40-åring i positiv retning. Kanskje litt naivt å påstå at en anmeldelse vil fikse livet til fyren, men det kan jo hende dere er med på å så et frø?

Av den grunn så tenker jeg også at det er bra om dere går sammen flere og anmelder, slik jeg nevnte (det var jeg som skrev innlegg #4, kom visst bort i anonym-knappen... :sjenert:). Er du alene kan du fort bli "hun sure bitchen som ikke tåler en spøk" - er dere fler så viser dere at dette er noe MANGE ikke vil akseptere.

...eventuelt kan du sende meg til å kjefte ham huden full, jeg blir så provosert av det du skriver at jeg holder på å sprekke, merker jeg. Skulle nok klart å skremme ham litt, ja! :ler:

Ang. tinnitusen din så har jeg virkelig ikke noe å komme med. Vil bare ønske deg god bedring, og håper virkelig at det ordner seg. :blomst:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er slik at hvis du anmelder en navngitt person så må du "stå for det du gjør". Dette kan politiet selvsagt svare deg riktig på.

Skrevet

Jeg ser jo veldig godt hva du mener... Men du? Dette kan faktisk få positive konsekvenser for ham også. Ikke umiddelbart selvfølgelig, men det at han kanskje lærer seg å tenke seg om litt, kan få ham inn på riktig spor. Og da er det faktisk en god ting at han er ung, jeg tror det er lettere å påvirke en tenåring en en 40-åring i positiv retning. Kanskje litt naivt å påstå at en anmeldelse vil fikse livet til fyren, men det kan jo hende dere er med på å så et frø?

Av den grunn så tenker jeg også at det er bra om dere går sammen flere og anmelder, slik jeg nevnte (det var jeg som skrev innlegg #4, kom visst bort i anonym-knappen... :sjenert:). Er du alene kan du fort bli "hun sure bitchen som ikke tåler en spøk" - er dere fler så viser dere at dette er noe MANGE ikke vil akseptere.

...eventuelt kan du sende meg til å kjefte ham huden full, jeg blir så provosert av det du skriver at jeg holder på å sprekke, merker jeg. Skulle nok klart å skremme ham litt, ja! :ler:

Ang. tinnitusen din så har jeg virkelig ikke noe å komme med. Vil bare ønske deg god bedring, og håper virkelig at det ordner seg. :blomst:

Ja, det har du jo rett i. Mulig det kan få en sånn virkning i ettertid. Og det kunne vært veldig bra, særlig med tanke på at han ikke er type englebarn i fra før av. Så det ville nok vært veldig bra om han hadde kommet seg på rett kjøl så fort som mulig!

Jeg blir også så utrolig frustrert at noen kan få seg til å gjøre slik. Så du skulle gjerne fått skremt han litt. Jeg gikk jo rett bort til han etterpå, når jeg hadde kommet meg litt å røska tak i han, spurte hva i h****** han drev på med. Men kompisn hans dro meg bort, sa at jeg skulle roe meg ned og "dette er jo bare oppvarming til russetida". Siden jeg er russ i år. Herregud, dette har da ingen verdens ting med russetida å gjøre. Jeg kjenner jeg koker!

Takk for ønske om god bedring og!:)

Skrevet

Jeg har en sønn på 17 selv.

Hadde han gjort noe lignende hadde jeg som en av foreldrene satt stor pris på at du hadde kommet og fortalt oss dette. Helst at sønnen vår hadde vært tilstede slik at han hadde skjønt alvåret i det også.

Når en er 16/17 år MÅ og BØR de skjønne at de handlingene de gjør kan få konsekvenser. Og de er også voksen nok selv da til å tåle å ta de konsekvensene de gjør slik at de forhåpentligvis ikke gjør slike ting en gang til.

For -en gang til- kan konsekvensene kanskje bli større og skade mer for alt en hvet. Det er jo noe en gjerne vil unngå.

Er kanskje lurt finne frem skriv om hva tenitus er og eventuelt andre skader/ plager en kan få på grunn av uvettig bruk av raketter som du kan gi foreldrene.

Er de ansvarsfulle foreldre med litt vett i panna vil de sette pris på det.

Så kommer det an på hvordan gutten og foreldrene reagerer. Tar de det alvårlig kan de la gutten få en eller annen form for straff selv.

Er de likegyldige og viser liten interesse, eller ikke skjønner alvåret er det på tide å anmelde for at gutten den veien kanskje kan få en form for straff slik at han ikke gjør slikt igjen.

Har tennitus selv så vet godt hva det er. Fikk det etter å ha jobbet i en svært støyete arbeidsplass en del år. For min del tror jeg at jeg aldri vil bli kvitt det. Lever i et evig pipe/syse støy konstant og får også skarpe smerter og svært høy lyder rundt øret til tide. Meget ubehagelig må jeg si. Så håper du ikke har fått noe slikt.

Skrevet

Det var jo også en mulighet! Å varsle foreldrene. Jeg kjenner ikke foreldrene, bare vet av to av ungene deres. Og de er begge langt fra englebarn.. Men ja, mammaen min vil gjerne snakke med foreldrene hans, siden hun ser hva det har gjort med meg osv. Jeg går jo bare rundt å er lei meg, sint og livredd for at dette skal vare resten av livet. Og jeg er så forbanna for at han ikke skjønner hva han har gjort. Han sa til en kompis at han mente jeg overdreiv når jeg hadde vært hos legevakta. Tosken. Jeg bliiir sååå sint.

Uff, så trasig å høre at du har tinnitus.. Hvordan reagerte dere når dere fikk det? Var dere tett i hodet, ørene og hadde vondt i ørene i begynnelsen? Som jeg har nå.. Kjennes så sliten ut i hodet..

Skrevet

Uff, så trasig å høre at du har tinnitus.. Hvordan reagerte dere når dere fikk det? Var dere tett i hodet, ørene og hadde vondt i ørene i begynnelsen? Som jeg har nå.. Kjennes så sliten ut i hodet..

På meg kom det mer gradvis siden det var i jobbsammenheng. På jobb var det så mye støy at jeg ikke merket så mye. 8 bråkete kjøkkenvifter + bråkete anlegg fra rensevifter som ikke virket som de skulle.

Ved endt arbeidsdag da jeg skulle hjem, følte jeg meg rett og slett døvhørt i flere timer. Bare en intens høy pipelyd inni ørene/ hodet, svimmel og ør.

Etterhvert fikk jeg mer og mer hodepine på kveldene som til slutt lignet mer på migrenehodepine.

Noen år med slikt støy på jobben og økende sus, bråk i ørene og hodepinen fikk jeg plager med kjeven. Antakelig forde jeg måtte konsentrere meg mer om å høre pga. støyen i ørene og anspenthet med så mye og ofte hodepine i tillegg. Nakke og rygg slo seg også vrang på grunn av anspentheten.

Henger sammen slike ting.

Nå er det 2 år siden jeg sluttet i den jobben. Nå slipper jeg støyen og det å bli "døvhørt" hver dag.

Hodepinen/migrenen har lettet. Men kjeve, nakke og ryggplagene har vedvart i tillegg til den konstante støyen i ørene. Aldri en stille stund.

Men har lært meg å overhøre støyen, ha fokus på andre lyder. Passer på å strekke ut og slappe av i rygg og nakkemusklene i tillegg til avslappingsøvelser for kjeven. Det har blidt noe bedre.

Få sjekket ørene grundig er et godt råd. Men ikke bli skuffet om de ikke finner ut så mye, for tennitus er ikke like enkelt å finne ut av så vidt jeg har forstått. Har vert til ønh ørten ganger selv uten å fått så mye hjelp desverre. Får bare beskjed om at det er noe jeg må lære meg å leve med.

Men mulig jeg har vert litt uheldig med spesialistene, men det er svaret jeg har fått fra både lege og spesialist.

Håper dine plager bare blir et midlertidig problem som går over snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...