Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

ts her..svar til den over..jo vi har diskutert fremtiden sammen har bodd sammen i 6 år og kjent hveransdre i over 15 år..vi vil bli gammle sammen og har barn hver for oss så derfor ønsker eg ikke å gifte meg.det er blir..mye styr med arv å sånn..men vil forlove meg for å bekrefte vår kjærlighet,men er redd han syns det er tåpelig...så derfor lurer eg på hvordan dere der ute gjorde det.skal bygge oss nytt hus neste år

Den skjønte jeg ikke. Hvis du har bodd med ham i 6 år (det er jo en del), og vil bli gammel med ham, så ser jeg ikke forskjellen på dette og på det å gifte seg med ham selv om dere har hver sine barn.

Og dessuten: Man forlover seg for å gifte seg. En forlovelse er jo selve hendelsen at person 1 spør person 2 : vil du gifte deg med meg? (hvis de ikke prater sammen om det). Deretter setter de ringer på hverandre. Man "forlover" seg ikke kun for å bekrefte kjærligheten du har til den personen. Det er ikke dette som er forlovelse. Si heller at du elsker, spør om han elsker deg tilbake (det tror jeg han gjør ut i fra det du skriver), og be ham kjøpe en hvilken som helst ring til deg hos gullsmeden. En ring som du setter på en annen finger enn ringfingeren på høyre hånda riktignok. Det er mitt forslag!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forlovelse er det som kommer før eksteskap.

Greit at noen veldig unge mennesker synes det er kos å "bare væære forlovet", men for voksne mennesker gjelder nå denne regelen.

For noen strekker imidlertid ikke tiden/økonomien til, selv om de vrkelig hadde seriøse planer om ekteskap. Vips, er det barn og rekkehus og stasjonsvogn og dårlig råd og det blir forlovelse som varer i 15 år. Men da de forlovet seg, var motivasjonen å gifte seg i overskuelig fremtid likevel.

Gjest Fikira
Skrevet

Hva i all verden er vitsen i å forlove seg om man ikke skal gifte seg?

Er det ikke nok å være sammen med han uten å legge på en tullete tittel du har ingen ambisjoner med å følge opp?

Skrevet

Helt tullete å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg

Skrevet

ts her..svar til den over..jo vi har diskutert fremtiden sammen har bodd sammen i 6 år og kjent hveransdre i over 15 år..vi vil bli gammle sammen og har barn hver for oss så derfor ønsker eg ikke å gifte meg.det er blir..mye styr med arv å sånn..men vil forlove meg for å bekrefte vår kjærlighet,men er redd han syns det er tåpelig...så derfor lurer eg på hvordan dere der ute gjorde det.skal bygge oss nytt hus neste år

Å forlove seg, betyr å "love å gifte seg". Hvis du ikke ønsker å gifte deg, så skal du heller ikke love å gifte deg. Det sier seg vel selv. Skjønner godt at han også synes det er tåpelig. Han er sikkert redd for at alle skal spørre når dere skal gifte dere, og så blir han nødt til å si at det ikke er på ordentlig.

Men dere kan jo kjøpe ringer med kjærlighetserklæringer til hverandre uansett?

Skrevet

Forøedrene mine har vært forlovet i snart 30 år og de har ingen planer om å gifte seg. Ikke noe gærent i det.

Gjest Uglefot
Skrevet

Forøedrene mine har vært forlovet i snart 30 år og de har ingen planer om å gifte seg. Ikke noe gærent i det.

Mulig jeg er gammeldags men da synes jeg det blir litt feil å si at de er forlovet..Forlovelse

De bryter ikke noe lov,det er ikke det jeg sier,men jeg synes ordet forlovelse blir brukt feil ved slike anledninger.

Skrevet

I denne moderne verden synes jeg begge kan ta initiativet til å fri.

Selv er jeg ikke veldig tradisjonell, og har aldri hatt bryllups-scrap book under senga. Men ble veldig glad da min kjære fridde og sa ja. Vi har vært forlovet i over et år nå, fordi vi pt bor i forskjellige land. Vet ikke når vi gifter oss. For oss var det en måte å si at vi tok forholdet et steg videre (blant annet på grunn av den vanskelige avstanden), og at vi da ser for oss at vi skal gifte oss. Men når vi bor sammen igjen da. Så når han kommer hit igjen når jobben hans er avsluttet, som er planen, så gifter vi oss.

Har en venninne som flyttet inn med kjæresten nå nettopp uten å være gift. Det ble veldig mye styr med særkullsbarn, arv, testamente, avgifter ifm innkjøp i leilighet etc for å sikre henne ift han og hans barn. Så det ser for meg ut som om det er "enklere" å være gift byråkratisk sett. Men nå mener jeg da ikke at det skulle vært slik. Jeg hadde jo ikke flyttet inn med hvem som helst heller uten å være gift, men det er en annen sak.......

Skrevet
Mulig jeg er gammeldags men da synes jeg det blir litt feil å si at de er forlovet..Forlovelse

De bryter ikke noe lov,det er ikke det jeg sier,men jeg synes ordet forlovelse blir brukt feil ved slike anledninger.

Har de forlovelsesring så er de forlovet- lovet bort til hverandre mao.

Skrevet

Og hensikten er jo at man da skal gifte seg (om du så den linken..)

Mulig det å være forlovet,hva det innebærer,blir for gammeldags idag. Kanskje man skulle hadd ett annet ord for de som vil forlove seg uten å gifte seg.

Skrevet

Hadde de hatt råd til å gifte seg så hadde de gjort det, så intentsjonen om giftemål er jo der

Skrevet

Hadde de hatt råd til å gifte seg så hadde de gjort det, så intentsjonen om giftemål er jo der

Ok,jeg forstod det slik at de ikke ville gifte seg.

Skrevet

Det er jo faktisk litt tåpelig. Det er flott at du er glad i samboeren din, men en forlovelse betyr et "gjensidig løfte om fremtidig ekteskap", så hvis dere ikke har tenkt til å gifte dere, er dere ikke forlovet uansett.

Skrevet

Nei, det er ikke det som er definisjonen. Planlegger man bryllup - da er man forlovet.

Skrevet

En kveld diskuterte vi giftemål o.l og fant ut at begge ville gifte seg, men ikke riktig enda. Vi synes begge at det er søtt å forlove seg først, så det falt seg liksom naturlig at vi bare ble enige om å forlove oss. :vetikke:

Vi satte en dato, valgte ut ringer sammen, fikk de gravert (dato for forlovelsen og den andres navn) og så gikk vi ut og spiste på favorittrestauranten vår og satte ringene på hverandre under desserten! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noen forlover seg kun for status, og fordi de tror de er mer "sammen" enn andre som ikke er forlovet.. veldig tåpelig når man overhodet ikke har planer om å gifte seg. Hvis det gir dem noe å tro det så værsågod, det er bare 2 ringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...