Gå til innhold

Hjemmelaget yoghurt


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Fant en oppskriftpå hjemmelaget yoghurt. ELSKER youghurt naturell som ikke er for søt, tenkte kanskje at denne kunne være god. Har tenkt å prøve meg etterpå. Noen som har laget noe lignende før?

1 1/2 liter melk

5 ss yoghurt

Kok opp melken og ta kjelen av platen. La den avkjøle seg til den er lunken (ca 15 min). Ha yoghurten i en bolle og bland inn 2 dl av den lunkne melken. Ha denne blandingen tilbake i kjelen sammen med resten av melken og rør godt om. Nå setter du lokket på kjelen, pakker den inn i et badehånkle og lar den stå i rundt 8 timer (til den har tyknet). Nå settes kjelen i kjøleskapet for å stoppe videre utvikling av yoghurtbakterier. (NB! ikke bruk hjemmelaget yoghurt mer enn 6 ganger i produksjon av ny yoghurt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er youghurten klar til spising etter 8 timer - eller må den stå i kjøleskapet i noen dager?

Gi tilbakemelding så får vi høre om den ble god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ikke, men akkurat nå står en kjele på kjøkkenet og venter sine 8 timer :D Gir tilbakemelding når den er ferdig.

(Kan tenke meg at den er best etter å ha stått kaldt en stund, varm yoghurt syntes i alle fall ikke jeg ernoe spesielt godt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er yoghurten ferdig. Vet ikke helt jeg.. Den ble litt sånn rar. Smakte litt mer som tjukkmjølk, men den vart da god og da, bare litt annerledes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyda ikke innlogget

Hm... Hørtes ikke så veldig godt ut... Kanskje den blir litt bedre når den har stått en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 6 år senere...
Gjest Gjest_Stine_*

Bruk en halv liter Biola istf 5 ss yoghurt. Da blir resultatet mye bedre. Det beste er egentlig å ha 24 timer i ovnen på ca 35-40gr.

Har gjort det flere gang, alltid med god resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...