Gjest thomas Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Hei! Det kunne vært morsomt å få en mri-scan av hjernen for å sjekke om noe er unormalt eller hvordan ting står til. Er det noen som vet noe om hvordan man få til det? Eller om man trenger en særskilt grunn? Pris? Takk for alle svar
Gjest Fikira Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 For at du skal få det må du nok ha særskilt grunnlag og henvisning fra lege om du tror det er noe virkelig galt. MRI er dyyyyrt, så ikke noe staten kaster rundt seg i hytt og pine =)
Gjest Consensio Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Ikke nok med at det koster forbanna mye, men de aller færreste har tid til å ta inn en til scanning bare for moro skyld. Det er folk som virkelig trenger det som står på venteliste i uker og måneder.
Gjest Tammie Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Enig med de andre over. Du må nok ha henvisning fra legen og det får du ikke om du bare vil gjøre det for moro skyld. Har du ingen symptomer som skulle tyde på et sykdomsbilde i hjernen er det heller ingen grunn til å sjekke :-)
Envy Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg hadde panikkangst i 4 år før jeg fikk MRI på sykehuset, fordi de trodde svulst på hjernen kunne forårsake symptomene. Ja, det skal mye til for å få MRI, ikke er det noe gøy å ta det heller akkurat, ikke noe å trakte etter.. I mitt tilfelle var det forsåvidt legene som bestemte at jeg skulle ta MRI etter innleggelse på akuttpsykiatrisk, det er ikke noe du bare kan gå til fastlegen å "bestille". Endret 2. januar 2011 av Envy
Gjest Fikira Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Var ikke noe ekkelt å ta heller. Man ligger jo bare der.
Envy Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Var ikke noe ekkelt å ta heller. Man ligger jo bare der. øyet som ser..
Gjest Tipo Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 Vil du virkelig vite om du skulle ha noe særegenheter i hjernen? For å se om du tenker normalt må du få en funskjons-mri, den viser hvilken del av hjernen du aktivere for å oppnå forjellige resultater, slik som emosjonell respons og henting av minner. - Jeg har diagnosen dysleksi og leste for flere måneder siden at det er påvist at dyslektikere bruker arbeidsminnet og språksenteret i hjernen anderledes enn andre mennesker og at det kan hende dette tyder på at vi har dårligere korttidsminne enn normen. Er dette den typen ting du ønsker å vite om deg selv? For jeg kan fortelle deg at det er ikke morsom lesing når det angår deg.
Lalle Skrevet 2. januar 2011 #9 Skrevet 2. januar 2011 Hei! Det kunne vært morsomt å få en mri-scan av hjernen for å sjekke om noe er unormalt eller hvordan ting står til. Er det noen som vet noe om hvordan man få til det? Eller om man trenger en særskilt grunn? Pris? Takk for alle svar Etter hva jeg forstår trenger du ikke scanning av hjernen din.
itchii Skrevet 2. januar 2011 #10 Skrevet 2. januar 2011 Har scannet hjernen to ganger, ble henvist av fastlege pga symtomer på svulst begge gangene, ene gangen var ventetid noen uker, neste gang ca 6mnd. Du får ikke med deg bildene for å ha hjemme for moro heller, det er et diagnoseverktøy. Men det kan kanskje ordnes privat om man betaler for det, sikkert veldig dyrt.
Honesty Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Jeg synes det er helt greit at helsevesenet faktisk prioriterer å bruke dyrebar tid og avansert teknologi på å undersøke personer som faktisk er syke, eller som avventer en diagnose. Dersom du skal ha en fMRI-undersøkelse for moro skyld, får du heller reise til utlandet og betale det det koster. 1
SmallTalk Skrevet 3. januar 2011 #12 Skrevet 3. januar 2011 På norsk så heter det vel strengt tatt MR? :klø: Og dersom du skal ha MR gjennom helsevesnet så kan du bare glemme dette med mindre du faktisk har behov for det. Ventetiden for folk som trenger MR er på et par måneder dersom man tar det gjennom det offentlige helsevesnet, og sånne som deg er med på å øke ventetiden. Vil du betale av egen lomme så får du omtrent time på uka, men det koster deg en del kroner og det er ikke sikkert de ser poenget med å ta MR av hodet ditt.
Gjest Devana Skrevet 4. januar 2011 #13 Skrevet 4. januar 2011 Jeg står i kø for MR, og det er ikke noe særlig morsomt hvis folk som vil sjekke "for moro skyld" faktisk gjør at ventetiden blir lengre.
Gjest gjest Skrevet 4. januar 2011 #14 Skrevet 4. januar 2011 Det koster ca 2000kr å ta privat og da sniker du ikke i noen offentlige køer og du får bildene med hjem på cd :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå