Gå til innhold

Hund som kjeder seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å aktivisere hunden(e) deres når de er innendørs? Jeg prøver alltid å få gått to turer om dagen med hunden min, noe hun liker veldig godt, men når vi er hjemme (dvs mesteparten av dagen) bare ligger hun og sover/slapper av. Jeg synes det er så trist å se henne slik, det virker som hun kjeder vettet av seg. :( Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre livet hennes litt mer spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig ganske vanlig at hunder slapper av når de er inne, men de trenger jo daglig hjernetrim i tillegg til mosjon og frisk luft for å ikke bli rastløs og/eller ulydig. Har ikke så mange tips til hva du kan gjøre inne da min hund får mesteparten av hjernetrimmen sin ute, men det finnes jo småting du kan gjøre iblant for at det skal bli litt mer spennende og koselig å være inne. For eksempel kan du gjemme eller pakke inn tyggeben eller annet snacks slik at hun må jobbe litt for godbitene. De dagene du skal vaske huset/leiligheta kan du strø tørrfor rundt på gulvet i stedet for å gi henne det i ei skål. På denne måten får hun brukt snuten og holder seg i aktivitet i ei lita stund - noe de fleste hunder digger! :)

Ellers får du være flink til å snakke og kose med henne slik at hun ikke føler seg ensom. Tror ikke du trenger å ha så dårlig samvittighet for at hun holder seg i ro inne så lenge hun får nok aktivitet utendørs. De fleste hundene jeg kjenner oppfører seg på samme måte som din hund gjør når de er inne. Det må være lettere upraktisk å ha en hund som stresser rundt innendørs. Hunden min er gal etter leker, spesielt tennisballer, som han sysler med for seg selv når han er inne. Det kan du jo også prøve å gi henne.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem en flaske og fyll den med gobiter som hunden må få ut selv. Ellers gjemme gobiter rundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bruker over meg sier så er det vanlig at hunder sover og ligger i ro inne i huset :) Det er deres stund til å slappe av på, og hunder trenger rikelig med avslapping i tillegg til den daglige trimturen.

Jeg vet ikke hvordan rase du har, men hvis du har en rase som er svært intelligent så trenger den sikkert mye hjernetrim. De fleste hunder trenger hjernetrim, men noen raser trenger mer enn andre. Min hund er en av de som trenger mye hjernetrim og jeg trener med henne daglig. Vi praktiserer de helt vanlige metodene; lærer henne triks, gjemmer godbit å lar henne finne dem, går blodspor (selv om at hun egentlig ikke er sporhund), leker med henne med diverse hundeleker, og lar henne være sosial med andre hunder og barn. Det er veldig viktig at hunder blir sosialisert rikelig med andre hunder og andre mennesker. Så lenge hunden går godt overens med den andre hunden, er det fantastisk å la hundene henge sammen og holde på. Barn er også en god måte for hunden å leke på. Husk bare å alle vær sammen med hunden når den er sammen med barn, da barn og hunder aldri skal være alene sammen uten tilsyn.

Gi også hunden rikelig med kos, og bruk gjerne litt tid på stell. Pelsstell med å gre pelsen, kanskje gi den et bad på sommeren, og ellers stell som du vet din spesifikke hund trenger. Og det er også viktig at du trener lydighet daglig. Hver gang hunden gjør noe du syns er positivt roser du henne med gode ord, og kanskje en godbit i ny og ned. Dette gjelder også for voksne hunder, ikke bare yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finpåvin

Jeg hadde blitt gal om min hund ikke slappet av hjemme :P

Om en hund er overstimulert = urolig feks når den er inne

Om en hund er understimulert = Urolig feks når den er inne

En hund kan bli like utslitt av en spor/felt/runderingsøkt på 10 min som på en tur på 2 timer. Alle hundene jeg har hatt digger bruksarbeid.

Og det er overhode ikke trist at en hund slapper av. Det virker som du har en hund som har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...