Gå til innhold

Hund som kjeder seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å aktivisere hunden(e) deres når de er innendørs? Jeg prøver alltid å få gått to turer om dagen med hunden min, noe hun liker veldig godt, men når vi er hjemme (dvs mesteparten av dagen) bare ligger hun og sover/slapper av. Jeg synes det er så trist å se henne slik, det virker som hun kjeder vettet av seg. :( Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre livet hennes litt mer spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun hadde kjedet seg hadde hun ihvertfall ikke ligget stille. Da hadde du hatt en masete, rastløs hund i stedet.

Men for å aktivisere kan du jo f.eks. gjemme godbiter rundt forbi i hagen eller huset, så hun må søke seg fram til dem. En halvtimes hjernetrim er like "utslitende" som en totimers tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Jeg gir bikkja ofte middagen sin ut over terassen ute. Innimellom på stueteppet, men da tar jeg bare halvparten av middagen (altså kun tørt tørrfòr) også får han vom i skåla si. Ellers har jeg en slik ball han må rulle for å få ut godteri i, kong med fryst leverpostei og en everlasting treat ball som jeg bytter på at han får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hun er absolutt ikke stresset og masete, så det er vel kanskje et godt tegn ja. Allikevel synes jeg det ser så kjedelig ut for henne å bare ligge slik, time etter time.

Jeg skal kjøpe en slik godteriball til henne, i tillegg til å bli flinkere til å gjemme godbiter rundt i leiligheten!

Hvordan oppfører deres hunder seg innendørs? Hvor mye går dere tur og aktiviserer dem pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Takk for svar. Hun er absolutt ikke stresset og masete, så det er vel kanskje et godt tegn ja. Allikevel synes jeg det ser så kjedelig ut for henne å bare ligge slik, time etter time.

Jeg skal kjøpe en slik godteriball til henne, i tillegg til å bli flinkere til å gjemme godbiter rundt i leiligheten!

Hvordan oppfører deres hunder seg innendørs? Hvor mye går dere tur og aktiviserer dem pr dag?

Min er rolig og slapper av som regel. Tusler rundt, vasker kattene litt, drikker litt vann, får litt kos.

Min får 2x20min + 1-2 timer pr dag. + 30min hjernetrim/hodebry/lydighet. Det er bare ca altså. Har roligdager hver uke hvor vi ikke gjør noe, og vi har fjellturer i helger hvor vi går 4 timer om dagen i 3 dager.

Endret av Bustyvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest finpåvin

Jeg hadde blitt gal om min hund ikke slappet av hjemme :P

Om en hund er overstimulert = urolig feks når den er inne

Om en hund er understimulert = Urolig feks når den er inne

En hund kan bli like utslitt av en spor/felt/runderingsøkt på 10 min som på en tur på 2 timer. Alle hundene jeg har hatt digger bruksarbeid.

Og det er overhode ikke trist at en hund slapper av. Det virker som du har en hund som har det bra.

Og om en hund bli rastløs så er det som regel mangel på hjernetrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå i disse dager finnes det jo utrolig mange aktiviseringsleker og hjernetrimleker for hund..

Jeg ville funnet ut en ting hunden syns er gøy, og bygget på det! Prøv med godbitball. Her finnes det forskjellige vanskelighetsnivå, så begynn med en hunden klarer, så den ikke gir opp. Du kan også prøve de nye spillene, eller som sagt kjøpe en leke som er hul og fylle den med leverpostei, eller våtfor og fryse den.

Her er mange gode aktiviseringsleker: http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres.php?side=16&ug=5&s=4

Hvilken rase har du? Jeg syns igrunn to turer høres lite ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund burde få i alle fall 3 turer pr.dag Og ikke minst hjernetrim ute og inne

De har "godt" av å lære seg å kjede seg ,sove og slappe av inne.Ute er det tid for løping lek osv.

gå kanskje en eller 2 turer mer,legg inn en tur som dere er ute ca 1time med løp,lek og mental trening.Det sliter ut hunden både fysisk og psykisk.Om du har en krevendes hund,kan du gjøre spor,søk

og inne har Nina Ottoson (tror jeg navnet var) lagd flere leker som hunden må bruke hode på.

Ikke glem at den også trenger hvile og søvn ;)

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som kjeder seg er en hund som finner på jævelskap. En hund som ligger i ro, er en hund som er tilfreds :)

En hund trenger IKKE tre lange turer om dagen, det er bare teit. Den må selvfølgelig få korte turer får å gå på do, men 2 lange turer er nok i massevis. Har du forresten hundegård eller bånd til hunden sånn at den kan stå ute litt alene? Jeg vet ikke om du har muligheten til det, om du bor i rekkehus eller hvordan det er. Men hunder liker som oftest godt å stå litt ute i bånd/hundegård om ettermiddagen.

Andre ting du kan gjøre for å aktivisere hunden er å lære den triks, leke med den med ball eller noe sånt, og å gjemme mat som den kan finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som kjeder seg er en hund som finner på jævelskap. En hund som ligger i ro, er en hund som er tilfreds :)

En hund trenger IKKE tre lange turer om dagen, det er bare teit. Den må selvfølgelig få korte turer får å gå på do, men 2 lange turer er nok i massevis. Har du forresten hundegård eller bånd til hunden sånn at den kan stå ute litt alene? Jeg vet ikke om du har muligheten til det, om du bor i rekkehus eller hvordan det er. Men hunder liker som oftest godt å stå litt ute i bånd/hundegård om ettermiddagen.

Andre ting du kan gjøre for å aktivisere hunden er å lære den triks, leke med den med ball eller noe sånt, og å gjemme mat som den kan finne.

Nå vet hverken du eller jeg hvilken rase dette er. Jeg sier ikke at den må ha flere enn to lange turer, men slik det står så står det at den får 2 turer om dagen. Ikke om det er lange eller tisseturer. Jeg mener hvert fall at man bør gå en 1-3timers tur, og flere 15-30minutters turer iløpet av en dag! Har du en hund som mye energi, så gjerne mer, og om du har en hund som ikke trenger kjempe mye mosjon, holder det kanskje med mindre..

Edit: En hund som ligger å sover, er ikke nødvendigvis tilfreds.. En hund som gjør "jævelskap" eller lignende betyr ikke at hunden kjeder seg, det kan da virkelig ha andre grunner.. Hvor i alle dager har du dette fra? :)

Endret av Anemoren90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anemoren bedriver tydeligvis høyaktivitet med sin hund med det aktivitetsnivået der...

Majoriteten har ikke et aktivitetsnivå som det...

Altså, et oppegående menneske med hodet på rett plass merker om hunden sin kjeder seg eller ikke, enten den sover eller pikser.

Slutt å stress så med bikkjene, det er jo ikke rart bikkjene blir stressa :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning har vist at hunder på 3-4 år ofte tilpasser seg det aktivitetsnivået de får, uavhengig av om de selv synes det er nok. Så når en hund blir skikkelig voksen slutter den gjerne å forvente at den skal få gjøre noe gøy, men avfinner seg med sin situasjon og legger seg til å sove likevel. Dette sto i en artikkel i NKKs medlemsblad hundesport i fjor en gang.

Det betyr altså at det kan hende hunden kjeder seg selv om den slapper av.

Hunden har det sikkert helt greit, men den kommer absolutt til å få et bedre liv om den får litt mer aktivisering og får bruke hodet også.

Tips til TS blir da: Gjør noe sammen med hunden. Lær den triks og små lydighetsøvelser. Om den ikke kan det grunnleggende som å sitte, ligge, stå og komme på kommando kan du begynne der. Det kan gjerne gjøres i hagen, men går kjempefint å gjøre innendørs også. Du kan også lære den morsomme triks som å lukke skuffer, slå av lyset, sitte med godbit på nesen, vente på værsågod før den få ta godbiter, gi labb, sitte bamse, hente ting på kommando (f.eks. lær den navn på en av lekene sine, eller lær den å hente en sko, el.l.), osv.

Les litt om klikkertrening, f.eks. på Canis. Du trenger ikke nødvendigvis en klikker for å klikkertrene, poenget er at hunden selv skal finne ut hva den må gjøre for å tjene en godbit. Begynn med å lage et "hellig" ord som betyr at den får godbit (eller kjøp en klikker), og server hunden godbit umiddelbart etter hver gang du sier ordet. Så kan du begynne å bruke ordet til å markere forskjellige adferder hunden gjør. Eksempelvis kan du si ordet hver gang hunden setter seg, så skjønner den raskt at for at den skal sette seg for å få godbit, og så kan du begynne å bruke ordet "sitt". Fordelen med denne treningsmetoden er at hunden må tenke mye mer selv, slik at den blir mer sliten i hodet og det er en større utfordring for hunden.

Du kan gjøre dette i treningsøkter på 10-15 minutter et par ganger om dagen, så det trenger ikke ta så lang tid heller.

Et annet tips er at når dere er ute og går, blir turen mer spennende for hunden om du tar med noen godbiter og sprer utover som den kan få søke etter, få den til å balansere på stokker og hoppe over hindre, om dere går flere sammen eller hunden kan være løs kan du gjemme deg og la den lete etter deg, osv.

Kos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Instamatic

På dagtid så trener vi en del, terper på gamle øvelser og prøver oss på noen nye, vi herjer litt på gulvet og når jeg ligger i sofaen og ser på TV og han syns vi burde gjøre noe annet så kommer han løpende med ballen sin så jeg kan kaste den bortover gulvet og han kan hente den. Det gjør vi hver dag, men ellers har han det fryktelig morsomt med å kjefte på hunden han ser i den blanke overflaten på gitaren. Vi gjemmer tørrfor litt rundt omkring så han kan bruke en halvtimes tid på å lete etter de, og jeg fryser ned isbiter med godbiter i som han kan bryne seg litt på, og vi har en kong også med godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic

Jo og vi trener på å gå fint i bånd, og utstillingstrening inne også forresten, selv om han ikke skal stilles ut. Greit å kunne stå pent allikevel:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...