Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det går an å drikke alkohol mens man går på penicilin-kur?

Jeg for min del er allergisk mot det, og det vil si at jeg alltid har måtte brukt antibiotika.

Når jeg har gått på antibiotika, har både lege og tannlege sagt at det går helt fint å drikke alkohol. visst man føler seg i form til det, for det vil ikke ødelegge behandlingen..

Innspill ang penicilin?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det går an. Men man advarer vanligvis mot dette, fordi det er en hovedregel som sier at man ikke skal blande alkohol og medikamenter. Om man vil merke noe spesielt ved å drikke alkohol samtidig som man går på en penicilin-kur er individuelt - man må prøve seg fram.

Skrevet

Ja, det går an. Men man advarer vanligvis mot dette, fordi det er en hovedregel som sier at man ikke skal blande alkohol og medikamenter. Om man vil merke noe spesielt ved å drikke alkohol samtidig som man går på en penicilin-kur er individuelt - man må prøve seg fram.

Joda det er jo klart, advarselen om og blande ligger jo der...

Ja for det eneste jeg da tenker på er om det ødelegger effekten av penicilinen? siden det ikke har noe å si for antibiotika :klø:

Gjest MrsTux
Skrevet

Er ikke penicillin en type antibiotika??

Skrevet

Jo, penicilin og antibiotika er omtrent det samme, men jeg må bruke antibiotika fordi jeg er allergisk mot penicilin.

Gjest MrsTux
Skrevet

Jo, penicilin og antibiotika er omtrent det samme, men jeg må bruke antibiotika fordi jeg er allergisk mot penicilin.

Nei, jeg mente at penicillin er et av mange stoffer som går under fellesbetegnelsen antibiotika, altså at penicillin er et antibiotikum.

Skrevet

joda,sånn sett så ;)

Men kan man ødelegge penicilinkur med alkohol?

Gjest MrsTux
Skrevet

Jeg tenker at det da er logisk å trekke slutningen at det er ok, siden legen har sagt at antibiotika og alkohol kan kombineres, og penicillin er et antibiotikum :)

Skrevet

Takk takk, da sier vi det. :);)

Skrevet

joda,sånn sett så ;)

Men kan man ødelegge penicilinkur med alkohol?

Nei, men man kan selvsagt få bivirkninger som kan være uheldig. F.eks. oppkast som kan minke virkningen av kuren. Det er noe man selv må vurdere om man vil drikke eller ikke. Farlig er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Penicillin og antibiotika er det samme. Penicillin er et antibiotikum; altså et medikament som hemmer/dreper mikroorganismer.

Det finnes mange forskjellige antibiotika, herunder penicillin, erytromycin, doxycyclin, sulfapreparater etc etc.

Man ødelegger ikke en penicillinkur ved å drikke alkohol. Medikamentet i seg selv påvirkes ikke av alkoholinntaket, men kroppens immunforsvar berøres og kan forlenge sykdomsperioden. Det er en grei regel å ikke drikke seg på snørra når man er sjuk, herav oppstår myten om at man "ødelegger" en antibiotikakur.

Om man ikke skal drikke alkohol sammen med et legemiddel blir man gjerne opplyst tydelig om det på apoteket eller av legen. Det er i de tilfeller alkohol vil medføre fare for skade eller ubehagelige bivirkninger eller om alkohol rett og slett ikke må inntas.

I antibiotikaverdenen dreier det seg kun om ett legemiddel, og det er Flagyl som oftest brukes mot vaginal infeksjon.

Endret av Bond
  • Liker 1
Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Bond, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...