AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har en stedatter på snart 13 år, hun har tatt med seg mye fra oss (ting fra rommet, som jo egentlig er hennes) uten å si fra til oss/pappa om det.. å vi har registrert at ingenting kommer tilbake neste gang hun kommer. Det hører til historien at hun ikke har hatt bag m ting for å komme til oss siden hun var 5 år (jeg har vært sammen far siden hun var 4) fordi moren mente far måtte holde ting og klær selv.. Noe vi ikke gadd å krangle om. Hun kommer dårlig kledd osv når hun er hos oss. Å uansett om hun har fått lov eller ikke å ta med ting til mor så kommer ikke noe tilbake. Som utgjør at vi må kjøpe alt fra klær, toalettutstyr (og dyre ting) m.m for hver gang hun kommer. Jeg og far har liten inntekt ( jeg er bhg assistent og bar datasuporter) i tillegg til flere barn sammen som også trenger klær og utstyr.. en det er ikke det største problemet, selv om det er dumt og blir dyrt. Men i løpet av høsten og vinteren har hun begynt å stjele sminke og ting fra meg. noe far også har registrert da han selv la merke til at det begynte å bli rimlig slankt i min del av skapet på badet.. Men han har ikke sagt noe til henne, og sier han heller ikke vil si noe. Våre felles barn er så små at de ikke kan rekke opp til skapet eller klatre dit!! Nå i jula har jeg også mistet en diamantring (verdi 8 tusen kr), men kan ikke med sikkerhet si hun er ansvarlig da jeg ikke har sett det selv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre???? Der den har vært de siste 3 mnd, så er den blitt vekke fra!!!! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har flyttet den, men har hatt større tro på folk rundt meg. I skapet på badet har den ligget på side-lommen av ei lita toalettmappe, jeg mener å ha sett den der for 1 mnd siden med sikkerhet! Jeg skulle ta den på meg på julaften, men nei! Helt helt borte!!! Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med mannen min. Jeg får ikke sove engang, da dette er fryktelig vondt for meg!! I dag skulle hun tilbake til mor og pakket alt fra ny pysj og masse andre julegaver, samt et 1500 kr videokamera hun fikk av oss til jul! Far sa ikke noe på det, selv om han sa til meg at han håper hun denne gangen husker å ta m noe tilbake??!!! Hjelp! Dette er super slitsomt, merker jeg blir deprimert, frustrert og mindre tollerng over egne barn
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 videokamera til 1500? er dette noe man gir til en 13-åring? bare lurer...Synes det er en ganske dyr gave. når det gjelder sminke. Hva med å snakke med henne og vise henne hvordan hun skal sminke seg, også kjøpe litt sminke til henne som er bare til henne. Det er bare en tanke, jeg har en sønn, ikke en datter/stedatter
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 videokamera til 1500? er dette noe man gir til en 13-åring?bare lurer...Synes det er en ganske dyr gave.når det gjelder sminke. Hva med å snakke med henne og vise henne hvordan hun skal sminke seg, også kjøpe litt sminke til henne som er bare til henne.Det er bare en tanke, jeg har en sønn, ikke en datter/stedatter jeg syns det var en flott gave og kan ikke forstå hvorfor hun ikke skulle få ta den med til mor. Det er nå hennes eiendel.. Det er jo dumt å få ting som kun kan brukes når man er på besøk hos den ene forelderen... Men det med klærne forstår jeg at er kjedelig.. Kanskje dere må snakke med mor om en annen ordning med klærne - for det virker som hun (barnet) er mye mer fornøyd med klærne hun får hos dere siden hun tar de med seg for å bruke de hos mor også.. Kanskje en konto som begge setter inn penger på - så kan dere handle klær til henne for dette - som hun da bruker hos begge. På tide å ha med seg en bag med klær da kanskje? 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Takk for svar ts her, hun har fått egen sminke både fra oss, og tror mor da hun er meget sminket når hun kommer derfra (om det ikke er min sminke? og det hun har tatt med fra. Så jeg forstår ikke hvorfor hun stjeler fra meg. kan jo si at hun har fått sminke fra hm og cubus fra oss. Mens min egen er av litt dyrere karakter og kjøpes på taxfree de gangene det er mulig. Jeg tåler ikke all type sminke. Når det kommer til gaven, så var det faren som valgte å kjøpe videokameraet siden han har spurt opptil 10 ganger gjennom høsten om hva hun ønsket seg. Å fordi vi ikke har mye penger måtte han ty til mastercard for å kunne bet. den. De andre barna fikk ikke så dyre gaver, noe jeg også ville vært i mot!
Gjest Tipo Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Høres ut som en kjedelig situasjon. Jeg føler jeg burde advare deg at jeg kjenner ei som begynnte å stjele hjemme i ung alder, penger fra lommebøker og vesker, og hun stoppet ikke før hun ble tatt i butikken og anmeldt til politiet. Denne jenta ble tatt på fersken flere ganger, skrøt av ugjerningene og lo av straffen hun fikk hjemme. Hun må forstå alvoret før det er for sent. Har du hørt radioreklamen fra polet? Den forteller om konsekvensene av å få en prikk på rullebladet, man kan ikke bli pilot eller få opphold i Australia feks. Prøv å bruke dette mot henne.
skoeska Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Jeg synes det er helt ok at hun tar med klær og ting som dere har kjøpt når hun skal til mora. Som du sa: det er hennes eiendeler. Men jeg ville aldri ha kjøpt nytt til henne neste gang hun kom på besøk, da får hun begynne å ta med bag fra nå av, slik at hun kan ha med seg de tingene hun har bruk for når hun er hos dere. Hvis du er helt sikker på at det er hun som tar sminken din, ville jeg tatt det opp med henne. Da ville jeg også ha spurt om hun hadde tatt ringen. Ville ha tatt det opp på en rolig måte og prøve å forstå henne. Kanskje dere kan reise ut dere to, og kjøpe litt sminke til henne? 2
Gjest Tipo Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Jeg forstår ikke tankegangen bak enkelte av svarene her, hvordan skal det å kjøpe sminke til barnet lære henne at det er galt å stjele? 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 jeg syns det var en flott gave og kan ikke forstå hvorfor hun ikke skulle få ta den med til mor. Det er nå hennes eiendel.. Det er jo dumt å få ting som kun kan brukes når man er på besøk hos den ene forelderen... Men det med klærne forstår jeg at er kjedelig.. Kanskje dere må snakke med mor om en annen ordning med klærne - for det virker som hun (barnet) er mye mer fornøyd med klærne hun får hos dere siden hun tar de med seg for å bruke de hos mor også.. Kanskje en konto som begge setter inn penger på - så kan dere handle klær til henne for dette - som hun da bruker hos begge. På tide å ha med seg en bag med klær da kanskje? Hun er da ikke på besøk hos sin far selv om hun bor flere dager hos mor. Forslag om felleskonto funker absolutt ikke, da vi med sikkerhet vet pengene kun ville bli satt inn fra oss og fort ut fra mor. Hadde sparekonto til henne som mor og far kunne disponere, meningen var at jenta skulle få pengene som voksen om de ikke avtalte noe i fellesskap. Men mor tok ut pengene fort, påstå de var lån for å kjøpe noe til jenta..?? Vi sluttet brått å sette noe inn der igjen! å Da far kom det forslaget med bag for 2 år siden, så endte det med at han ikke fikk se jenta på flere mnd. endte i møte på familiekontoret. Der møtte de en idiot som ikke så problemet, og vinklet det til at jenta ikke kunne presses til samvær.. Men så fort mor skulle til london en helg så fikk far plutselig txt mld om at jenta satt på bussen(tar ca 2 t). Tenk om far ikke var hjemme eller ikke kunne hente hun på bussen pga jobb eller annet?! Så det er vel mer vi har måttet gå gjennom en bare det med mine ting som er borte...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #9 Skrevet 2. januar 2011 Jeg forstår ikke tankegangen bak enkelte av svarene her, hvordan skal det å kjøpe sminke til barnet lære henne at det er galt å stjele? Ts her. Takk!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #10 Skrevet 2. januar 2011 Jeg synes det er helt ok at hun tar med klær og ting som dere har kjøpt når hun skal til mora. Som du sa: det er hennes eiendeler. Men jeg ville aldri ha kjøpt nytt til henne neste gang hun kom på besøk, da får hun begynne å ta med bag fra nå av, slik at hun kan ha med seg de tingene hun har bruk for når hun er hos dere. Hvis du er helt sikker på at det er hun som tar sminken din, ville jeg tatt det opp med henne. Da ville jeg også ha spurt om hun hadde tatt ringen. Ville ha tatt det opp på en rolig måte og prøve å forstå henne. Kanskje dere kan reise ut dere to, og kjøpe litt sminke til henne? Jeg vet ikke om jeg tørr og spørre henne jeg, hvordan gjør man egentlig det? Fra før av er det slik at jeg ikke kan irettesette henne hos oss da dette er far sin greie m.m..
Sessipn Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Du trenger jo ikke spørre om hun har tatt/stjålet sminken din, men si at det er noe du savner og spørre om hun har sett/lånt den. Og ta det derfra
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 Du trenger jo ikke spørre om hun har tatt/stjålet sminken din, men si at det er noe du savner og spørre om hun har sett/lånt den. Og ta det derfra Støtter denne! Henvend deg til datteren din, og spør om hun har sett diamantringen din. Hvis du merker usikkerhet på henne, kan du legge til kommentarer som spiller på samvittigheten hennes. Forklar at den var dyr, at du har fått den av noen du er glad i, at du savner den veldig osv. Hvis hun ikke innrømmer av seg selv at hun har tatt den, så vet jeg ikke hvordan du burde angripe situasjonen.. Tenåringer har lett for å lyge, uansett oppdragelse osv. Det er en del av å finne seg selv/utforske grenser. Og hvis du ikke har bevis, er det vanskelig å tvinge sannheten ut av henne. Men det er jo greit å spørre! Hvem vet, kanskje hun åpner seg for deg, og forklarer en situasjon du ikke ante hun var i? (kan være alt fra motepress til dårlig selvbilde eller bare kjedsomhet)
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2011 #13 Skrevet 2. januar 2011 mitt råd: ikke konfronter henne med stjeling, la det være fars/mors jobb. Det er bare ubehagelig for deg og ekstremt pinlig for henne at du tar det opp. Gjem unna det du er redd for når hun er der,dvs sminke, smykker, penger, mobil etc. Er i samme situasjon selv, gjemmer unna verdisaker fordi stedatter stjeler. Tror det er veldig vanlig at ungjenter stjeler, men håper hun vil vokse det av seg. Far/min mann følger henne med argusøyne og slår hardt ned på stjelingen (dvs stjeling etterfølges av straff, feks får ikke gå på bursdag, får ikke bruke mobil eller internett noen dager osv), men virker ikke som det hjelper så mye foreløpig, må nok ta tiden til hjelp.. Prøv å ikke irritere deg, la det være foreldrenes jobb å oppdra henne. Med tiden vil hun nok innse at det lønner seg å være en person som andre kan stole på. Hvis hun aldri lærer seg det, er det jo fortsatt foreldrenes sorg og ikke din sorg. Man må velge sine bekymringer og problemer med omhu her i verden:)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #14 Skrevet 2. januar 2011 mitt råd: ikke konfronter henne med stjeling, la det være fars/mors jobb. Det er bare ubehagelig for deg og ekstremt pinlig for henne at du tar det opp. Gjem unna det du er redd for når hun er der,dvs sminke, smykker, penger, mobil etc. Er i samme situasjon selv, gjemmer unna verdisaker fordi stedatter stjeler. Tror det er veldig vanlig at ungjenter stjeler, men håper hun vil vokse det av seg. Far/min mann følger henne med argusøyne og slår hardt ned på stjelingen (dvs stjeling etterfølges av straff, feks får ikke gå på bursdag, får ikke bruke mobil eller internett noen dager osv), men virker ikke som det hjelper så mye foreløpig, må nok ta tiden til hjelp.. Prøv å ikke irritere deg, la det være foreldrenes jobb å oppdra henne. Med tiden vil hun nok innse at det lønner seg å være en person som andre kan stole på. Hvis hun aldri lærer seg det, er det jo fortsatt foreldrenes sorg og ikke din sorg. Man må velge sine bekymringer og problemer med omhu her i verden:) Ts, litt godt å vite at jeg ikke er den eneste... Men en ring til 8000 kr er ikke små penger, så det blir jo min sorg.. Å jeg har ikke råd og mulighet til å kjøpe det jeg trenger av sminke, kremer m.m oftere en nødvendig. Pleier å få noe i gave av mine foreldre for å kunne bruke riktig krem.m.m Ringen var gave til meg fra min mann, hennes far når vi forlovet oss for flere år siden! Rent tilfeldig at jeg fant ut prisen..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #15 Skrevet 2. januar 2011 mitt råd: ikke konfronter henne med stjeling, la det være fars/mors jobb. Det er bare ubehagelig for deg og ekstremt pinlig for henne at du tar det opp. Gjem unna det du er redd for når hun er der,dvs sminke, smykker, penger, mobil etc. Er i samme situasjon selv, gjemmer unna verdisaker fordi stedatter stjeler. Tror det er veldig vanlig at ungjenter stjeler, men håper hun vil vokse det av seg. Far/min mann følger henne med argusøyne og slår hardt ned på stjelingen (dvs stjeling etterfølges av straff, feks får ikke gå på bursdag, får ikke bruke mobil eller internett noen dager osv), men virker ikke som det hjelper så mye foreløpig, må nok ta tiden til hjelp.. ts igjenn, hvis far straffer henne som beskrevet her ender det bare med at hun ikke kommer til han på lenge.. Prøv å ikke irritere deg, la det være foreldrenes jobb å oppdra henne. Med tiden vil hun nok innse at det lønner seg å være en person som andre kan stole på. Hvis hun aldri lærer seg det, er det jo fortsatt foreldrenes sorg og ikke din sorg. Man må velge sine bekymringer og problemer med omhu her i verden:)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 Hvordan går det her? Håper du finner en løsning ts!
Audrina Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 mitt råd: ikke konfronter henne med stjeling, la det være fars/mors jobb. Det er bare ubehagelig for deg og ekstremt pinlig for henne at du tar det opp. Jeg vil si det motsatte, faktisk. Hvis du klarer å ta motet til deg å ta det opp med henne selv, er nok det myye mer effektivt enn hvis far gjør det. Nå vet jeg ikke hvor godt forhold du har med henne fra før av, noe som kanskje kan ha innvirkning på effekten, men. Selv har jeg også nemlig vokst opp med en "stemor" hos pappa, og jeg vet at de gangene jeg har gjort noe galt i forbinelse med eller foran henne, har det vært ufattelig fælt å bli "snakket til" av hun. Ikke at hun noen gang har vært ekkel mot meg, men det varr så flaut og føltes så ille at jeg har krøpet til korset mer eller mindre umielbart. Ville alltid gjerne ha et godt forhold med henne, og kunne aldri tenkt meg å lyve elle snakke tilbake til hun. Hvis du velger å ta det opp med henne selv, fortell om det til far først. Hvis du vil at han skal gjøre det, bør du fåreslå for han at han prøver å gjøre det på en måte som ikke setter deg i lyset som "sladrekjærring" og far som budbringer av dine meldinger. Det kan også nemlig gjøre det enda værre for henne å tilstå, samt at det kan skape problemer i ditt forhold med henne. Nå snakker jeg selvsagt kun itifra egen erfaring, og du må nesten vurdere hva som er riktig for deg/dere. Håper det ordner seg, lykke til!
Gjest Lille-pus Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 TS, det er en fryktelig situasjon du er i Og til dem som mener at TS skal måtte gjemme og låse inn det hun er redd for å miste, - jeg synes ikke det er en god løsning siden det tross alt også er TS sitt hjem. Ville du satt pris på å måtte gjemme dine egne ting i ditt eget hjem ? Jeg taler av erfaring her for jeg "mistet" på 1000 vis av kroner i kontanter, kjære smykker, dyr sminke, kostbare sko, dyre klær osv. over flere år, - inntil jeg bare ikke orket å være "leverandør" av alt ungene hans skulle få lyst på
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #19 Skrevet 8. januar 2011 Ts, litt godt å vite at jeg ikke er den eneste... Men en ring til 8000 kr er ikke små penger, så det blir jo min sorg.. Å jeg har ikke råd og mulighet til å kjøpe det jeg trenger av sminke, kremer m.m oftere en nødvendig. Pleier å få noe i gave av mine foreldre for å kunne bruke riktig krem.m.m Ringen var gave til meg fra min mann, hennes far når vi forlovet oss for flere år siden! Rent tilfeldig at jeg fant ut prisen.. Snakk med mannen din om ringen, og få ham til å snakke med henne om stjeling. Det er IKKE ok å stjele, og det bør jenta lære. Hva om du prøver å bli bedre kjent med henne? Få henne til å forstå at du er veldig trist over at du har mistet ringen.
Gjest BabyBlue Skrevet 8. januar 2011 #20 Skrevet 8. januar 2011 Hvis hun ikke slutter med dette, kan du selv anmelde henne for tyveri når hun er over 15 (?). Stedatter eller ikke, når man stjeler bryter man loven, og da skal man ikke bare traske vekk fra det lovbruddet uten å få en smekk på hånda for idiotien sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå