Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #1 Skrevet 19. oktober 2003 På fredagskvelden traff jeg noen venner og da var det ei som sa at kvinnene ikke neier lenger. Hun var med i et blandet kor og når de fikk applaus så bukket alle sammen. Hun mente at det ikke bare var i kor sammenheng men også ellers så var det mye mer vanlig at kvinner bukket enn at de neiet. Er det riktig? Nå er det vel ikke så vanlig lenger å bukke eller neie med mindre man danser klassisk dans eller besøker kongen. Men hvis du skulle neie eller bukke: Hva ville du gjort? (F.eks. sjefen trekker deg frem på julebordet og overrekker deg premie fordi kollegaene dine har valgt deg til årets medarbeider etc.)
Usikker Skrevet 19. oktober 2003 #2 Skrevet 19. oktober 2003 Å neie -eller bukke- er jo en måte å si takk på det. Jeg neier jeg........ når det føles naturlig for meg. Sier hvertfall TAKK! Det har med oppdragelse og høflighet å gjøre. Men - det er jo sant når du sier det............ Er sjelden jeg ser at jenter neier!
monja Skrevet 19. oktober 2003 #3 Skrevet 19. oktober 2003 Da jeg var mindre ble vi oppdratt til å neie eller bukke når vi skulle takke for noe, men jeg må si at jeg praktiserer det sjelden. Jeg husker ikke siste gangen jeg neide, men det var ikke i voksen alder. Tror ikke det er så vanlig lenger nei. Har ikke funnet en passende anledning til å neie heller synes jeg, men jeg sier alltid TAKK. Kanskje det å si det erstatter denne bevegelsen mer og mer? Har ikke tenkt over det før nå, men det er ikke ofte å se at noen neier lenger.......
Fauna Svecica Skrevet 19. oktober 2003 #4 Skrevet 19. oktober 2003 Hvorfor det? Jeg synes det er unødvendig.
Tusenfryd Skrevet 19. oktober 2003 #5 Skrevet 19. oktober 2003 Jeg neier når jeg blir presentert for mennesker litt høyt-på-strå. Men generelt er det nok dessverre på vei ut.
Joplaya Skrevet 19. oktober 2003 #6 Skrevet 19. oktober 2003 Å neie synes jeg er tegn på underdanighet. Ikke takk. Å bukke synes jeg er flottere og et tegn på takknemlighet.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #7 Skrevet 19. oktober 2003 Å neie synes jeg er tegn på underdanighet. Ikke takk. Å bukke synes jeg er flottere og et tegn på takknemlighet. Betyr det at du vil foretrekke å bukke fremfor å neie?
LilleBille Skrevet 19. oktober 2003 #9 Skrevet 19. oktober 2003 Kan ikke huske å ha neiet siden jeg var liten. Nikker/bukker om det er situasjoner det er "påkrevet"..
Gjest Poirot Skrevet 19. oktober 2003 #10 Skrevet 19. oktober 2003 De fleste jenter/kvinner neide da vi mottok profesjonsvitnemålet etter lang utdannelse. Ingen bukket, de som ikke neide gjorde ingenting. Men bortsett fra den gangen (hvor det føltes helt naturlig) kan jeg ikke huske sist jeg neide.
Væren Skrevet 19. oktober 2003 #11 Skrevet 19. oktober 2003 Nei, jeg neier ikke lengre! Sluttet med det da jeg ble stor!
Agnes Skrevet 19. oktober 2003 #12 Skrevet 19. oktober 2003 Når man bukker og bøyer seg, kan jo det også tolkes som et tegn på underdanighet... Forøvrig er det lenge siden jeg har sett noen bukke ordentlig òg. Som oftest blir det med et lite nedover-nikk med hodet.
Gundel Gaukeley Skrevet 19. oktober 2003 #13 Skrevet 19. oktober 2003 Ville ikke falle meg inn å neie! Ble oppdratt til å gjøre det men sluttet i 12 års alderen. Vi var en del jenter som syntes det var litt drøyt sånn likestillingsmessig... Så jeg nikker! :D
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #14 Skrevet 19. oktober 2003 Dere som synes det er unødvendig, at dere har vokst fra det også videre: Er det ingen situasjon hvor dere vil bukke eller neie? For å ta mitt opprinnelige eksempel: Sjefen kaller deg frem på julebordet fordi dine kollegaer har valgt deg til årets medarbeider. Han overrekker deg en sjekk på 10000,- og dine kollegaer reiser seg og klapper for deg - lenge- . Hva gjør du? Står der og tar i mot hyllesten uten å bukke eller neie?
Væren Skrevet 19. oktober 2003 #15 Skrevet 19. oktober 2003 ...da kan det være jeg hadde følt det påkrevd! Eller hvis jeg, som Tusenfryd sier, hadde blitt presentert for noen veldig høyt på strå; f.eks. skulle hilst på kongelige e.l. Da hadde jeg nok neiet. Ellers føler jeg det er litt "underdanig", og synes ikke det er mange anledninger som krever at man neier nå til dags.
:-) anna Skrevet 19. oktober 2003 #16 Skrevet 19. oktober 2003 Nei esj... neiing er jo skikkelig underdanig. Tror faktisk ikke jeg vil lære barna mine sånt heller. Synes det er tull. Alle mennesker er like mye verdt og har krav på samme respekt. Hadde jeg møtt kongen kunne jeg kanskje neia, ettersom jeg er skikkelig kongetro...men ingen andre. Og antageligvis hadde jeg heller bukka. Har liksom radert ut neiing fra mitt repertoar Jeg har da munn og snakke med og en hånd å rekke ut. Og jeg vil se folk i øynene...
bluebird Skrevet 19. oktober 2003 #17 Skrevet 19. oktober 2003 Sjefen kaller deg frem på julebordet fordi dine kollegaer har valgt deg til årets medarbeider. Han overrekker deg en sjekk på 10000,- og dine kollegaer reiser seg og klapper for deg - lenge- . Hva gjør du? Står der og tar i mot hyllesten uten å bukke eller neie? Jeg smiler og nikker og sier tusen takk og smiler litt mer og ser utover forsamlingen. :D Ok, egentlig hadde jeg smilt litt forskremt og rødmet og sunket ned i gulvet, men det er en annen sak.
Agnes Skrevet 19. oktober 2003 #18 Skrevet 19. oktober 2003 Og jeg vil se folk i øynene... Det blir vanskelig å se folk i øynene når man bukker. Det er lettere å få til når man neier.
Gjest Poirot Skrevet 19. oktober 2003 #19 Skrevet 19. oktober 2003 For meg er neie et tegn på takk, ikke underdanighet. Det er få man neier for når man skal hilse, annet enn kongen i visse sammenhenger. Men hvorfor er det verre å neie enn å bukke dypt (mao ikke nikke med hodet)?
Ingeborg Skrevet 19. oktober 2003 #20 Skrevet 19. oktober 2003 For meg er neie et tegn på takk, ikke underdanighet. Det er få man neier for når man skal hilse, annet enn kongen i visse sammenhenger. Men hvorfor er det verre å neie enn å bukke dypt (mao ikke nikke med hodet)? Enig. Jeg neier når det faller seg sånn, oftere enn jeg bukker, tror jeg... uten at jeg har ført statistikk over det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå