Gå til innhold

oppbevaring av mat.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå singel, og sliter med å få spist opp salat og grønnsaker før det blir gammelt. skikkelig irriterende å måtte hive halve maten bestandig!

noen som har tips for å få grønnsakene til å holde lengst mulig?

salat,paprika,agurk,blomkål,brokkoli,løk,purre er noe av det jeg bruker mest, om det har noe å si.

hjelp meg å spare noen kroner :)

:popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte termometer til kjøleskapet og fikk meg noen overraskelser. I "fruktskuffen" var det 2-3grader mens det på toppen hvor jeg pleide å ha pålegg var det 8 grader! Så nå har alt flytta plass og da holder det lengre - både pålegget og grønnsakene. Så kjøp termometer (koster 20-100kr på Clas Olson el.l). Paprika skal visstnok ha temp 8-12grader, agurk 12-14grader (for kaldt øverst i mitt kjøleskap så den må bo på benken), løk har jeg på også på benken. Bama har en side men info om grønnsaker og oppbevaring :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte termometer til kjøleskapet og fikk meg noen overraskelser. I "fruktskuffen" var det 2-3grader mens det på toppen hvor jeg pleide å ha pålegg var det 8 grader! Så nå har alt flytta plass og da holder det lengre - både pålegget og grønnsakene. Så kjøp termometer (koster 20-100kr på Clas Olson el.l). Paprika skal visstnok ha temp 8-12grader, agurk 12-14grader (for kaldt øverst i mitt kjøleskap så den må bo på benken), løk har jeg på også på benken. Bama har en side men info om grønnsaker og oppbevaring :)

Gode tips! :tommelopp:

Hvis problemet med salaten bare er at den blir litt daff (altså ikke muggen/brun), så kan dte også være et triks å legge den noen minutter i isvann. Vips, sprø og fin igjen! :)

Et annet triks er å, eh, spise opp maten så fort som mulig. Høres helt banalt og idiotisk ut, men jeg fikk faktisk noen aha-opplevelser da jeg begynte å planlegge måltidene mine i én uke av gangen, og la opp til å bruke opp matvarene. Det trenger ikke være så avansert heller; har du blomkålrester kan de kokes og puttes i salat som du har til lunsj dagen etterpå. Eller ha en tacomiddag på slutten av uka - det er en genial måte å bli kvitt rester på. Det samme er salat til middagen (ved siden av, eller som forrett hvis det ikke passer med middagsretten). Grønnsaker er også fine å ha med i nista, ofte har jeg stenger av gulrot, paprika og/eller agurk ved siden av brødskiver. Det går også an å koke brokkoli, blomkål, gulrøtter og denslags og ha i en liten boks ved siden av. Sunt er det og! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis problemet med salaten bare er at den blir litt daff (altså ikke muggen/brun), så kan dte også være et triks å legge den noen minutter i isvann. Vips, sprø og fin igjen! :)

Og hvis man etter det spinner salaten i en salatspinner (eller tørker den lett på rent kjøkkenhåndkle), og legger bladene i en tett ziplockpose, så holder de seg sprø og fine i kjøleskapet i minst en uke til.

AnonymBruker
Skrevet

Salat holder seg veldig godt om den pakkes i pose, ja, gjerne etter å ha blitt skylt. Det med temperatur er også et viktig tips, mange grønnsaker "fryser" selv om det er noen varmegrader. Agurk og tomat pleier jeg å oppbevare utenfor kjøleskapet. Broccoli synes jeg har ganske god holdbarhet, men sjekk når du kjøper den at den er grønn og fin, ikke i ferd med å blomstre eller bli gul, eller med sorte flekker. Og ikke kjøp hvis du ikke har/lager en konkret plan om å bruke grønnsaken i løpet av de nærmeste dagene. For å unngå groer på poteter kan du legge et eple sammen med dem i posen - etylenet eplet skiller ut hindrer groevekst.

Løk og purre synes jeg også har god holdbarhet, men det er lurt å oppbevare dem relativt tørt, så de ikke mugner.

Skrevet

Salat holder seg også mye lengre om du river den i biter i stedet for å skjære den opp. Skjærer du den, blir den fort vassen. River du vil den dele seg der det er naturlig og holde seg frisk mye lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Salat holder seg også mye lengre om du river den i biter i stedet for å skjære den opp. Skjærer du den, blir den fort vassen. River du vil den dele seg der det er naturlig og holde seg frisk mye lenger.

Man hverken river eller skjærer opp salat før man skal bruke den, vel, når den bare skal inn i kjøleskapet for oppbevaring - det er det da ingen grunn til?

Skrevet

Man hverken river eller skjærer opp salat før man skal bruke den, vel, når den bare skal inn i kjøleskapet for oppbevaring - det er det da ingen grunn til?

Tenkte på hvis du spiser bare litt av den. Restene holder seg da mye bedre hvis den er revet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...