AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #21 Skrevet 4. januar 2011 Har to barn på 4 og 6 år, De legger seg ca 20.00 begge to. Men begynner med legging med en gang superkviss er ferdig. Det går i bading (ca annen hver kveld), kveldsmat, lesing og/ell lydbok. Når min yngste var 2-3 år ble han lagt så fort barnetv var ferdig, rakk ikke kveldsmat og bading hver kveld da han var stup trøtt.. Da hadde vi egen lesing for eldstemann og begge sov før 19.30. Nå er de ihvertfall i seng til kl 20, men ingen garanti for at de sovner.. De står opp ca 07.00, hvis det ikke er helg så vekker jeg de. I helgen står de opp før syv for å se litt barnetv.. hehe..
mousepad Skrevet 5. januar 2011 #22 Skrevet 5. januar 2011 Ja, helt klart. Det er jo f.eks. en stor årsak til hvorfor flere kan amme nå enn før, det at man ikke er så rigid. Men leggetidsregelen må jeg innrømme at jeg likte. De fleste av mine elever (12-åringer) er i hvert fall langt trettere enn de burde være når de møter skoledagen. De forteller meg villig at de ofte har leggetid, men ingen sovetid...og kanskje da i tillegg TV på rommet. Mon tro om deres foreldre kunne uttalt at deres barn hadde mindre søvnbehov? For det ser ikke helt ut for meg som om det stemmer... Det er en av grunnene til at jeg syntes man bør regulere når man legger barnet etter barnets individuelle behov , altså når barnet begynner å bli trett . Hvis du legger barn ( eller deg selv for den saks skyld ) lenge før du begynner å bli trøtt så utvikler en bare dårlige vaner med å drive med andre aktiviteter på soverommet enn å sove der . I sånne søvnterapi opplegg er vel dette en av tiltakene som blir foreslått : å slutte å gjøre andre ting i senga enn bare å sove der . sier foreldrene til 12 åringene du nevner selv at de har mindre søvnbehov eller er det kanskje heller slik at foreldrene syntes det blir å detaljstyre barna i for sterk grad å ikke bare bestemme når poden skal gå inn på rommet , men også hva han eller henne skal gjøre der inne ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå